Piyasalardaki dalgalanmanın ilk haftasında "geçicidir" duygusuyla tepki vermeyen tüketici, ikinci haftanın başında çarşıdan elini eteğini çekti. Perakendeciler iki pazartesi arasında satışlardaki yüzde 20'ye varan farktan dert yanmaya başladı.
Finansal piyasalarda son iki haftada yaşanan çalkantıyı önce "bekleyelim geçer" diye yorumlayan tüketici, dalgalanmaya tepkisini ikinci haftada verdi. Türkiye'de 105 markayı temsil eden Birleşmiş Markalar Derneği'nin (BMD) hafta başındaki yönetim kurulu toplantısında gündem, "iştahı kesilen tüketici" idi. BMD Başkanı Ali Murad Kızıltaş, "Bu pazartesi geçtiğimiz pazartesiye göre yüzde 20 daha az iş yaptık" derken, 20 yabancı marka, 100 mağazayla Türkiye'de faaliyet gösteren Al Shaya'nın Genel Müdürü Işık Aşur, "Müşteri geçici bir durum olarak gördüğü dalgalanmayı, bu hafta daha ciddi algıladı. Herkes şapkasını önüne koydu ve alışveriş düştü" yorumunu yaptı.
FİYAT LİSTELERİ DÖVİZE DÖNDÜ Piyasalardaki dalgalanma önce büyük kalemlerde, yani konut ve otomobil talebinde çekingenlik yarattı. Geçen haftanın sonundaki 19 Mayıs tatili ve şehirlerin boşalmasıyla sektör neolup bittiğini tartma imkanı bulamadı. Ancak ikinci haftanın başında, tatil heyecanı da dalgalanmanın geçici olacağına inanç da yerini, olan biteni sorgulama refleksine bıraktı. BMD'nin pazartesi günkü toplantısında sektörden herkes, işlerin bir hafta öncesine göre zayıfladığından yakındı. BMD Başkanı Kızıltaş, şunları söyledi: "Herkes fiyat listelerini dövize endekslemeye başladı. TL konuşmuyoruz artık. Üyelerimiz alışverişte yüzde 20'ye yaklaşan düşüşlerden sözediyor. Mayıs önceki yıla göre zaten daha sakin gidiyor. Düzeltme zamana yayılsaydı ne ihracatçı bu kadar zorda kalırdı ne de iç piyasa müşteri kaybederdi."
ORTA SINIF KORKTU Al Shaya Grup Genel Müdürü Aşur da tüketicinin özellikle ithal mallara şüpheyle baktığını, fiyatın artıp artmadığını sorguladığını söyledi. Aşur, "Fiyat artırmadık ama bu alışveriş iştahı için yeterli değil. Tüketici bu durumlarda hementepki vermez, biraz bekler. İşte o bekleme süresi geçen haftaydı. Bu hafta reaksiyon haftası. Şimdi herkes elindeki parayla ne yapacağına karar vermek durumunda. Bu çekingenlik giyimde daha fazla hissediliyor. Temsil ettiğimiz markalar orta sınıf markaları. Bu yüzden daha çok hissediyoruz" diye konuştu. Boyner Holding Murahhas Azası Cem Boyner ise biraz daha iyimser bir değerlendirme yaptı. "Son 3 gündür yüzde 3-4 oranında bir sükunet var" diyen Boyner, "Eskiden bu tür bir belirsizlik olduğunda satışlar yüzde 15 düşerdi, bu kez etkisi küçük oldu. Bu sıkıntının Türkiye'nin kendi iç meselesi olmadığını düşünüyor insanlar" dedi. Kiğılı Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı da "Tüketicide panik havası gözlemedik. Ama böyle giderse giyim sanayinin geleceğinden endişe ediyorum" dedi.