kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   News in English
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Uçuşlar bedava olmuyor...

Özel havayolu şirketleri, bayramlarda belediye otobüslerinin yaptığı gibi bedava hizmet verebilir mi? Sanmıyorum. Hatta imkansız. Çünkü böyle bir kampanya hiçbir havayoluna katkı sağlamayacaktır. Şimdi yapılan uygulamanın yurtdışında da benzeri yıllardır var. Ucuz maliyetli (low coast carrier) havayolları, her uçaktaki belli sayıda koltuğu tanıtım, reklam, promosyon, internet üzerinden bilet satışlarını artırma gibi amaçlarla çok ucuza bilet satıyorlar. Bizimkiler de şimdi 9 YTL, 19 YTL gibi rakamlarla bu işe başladılar.

BİR EURO'DAN BİLET
Onur ve Atlasjet havayollarının başlatmış olduğu bu kampanyalar bırakın yolcuları, tüketicileri; bazı havayolları ve otobüs firmalarının yetkilileri tarafından dahi doğru anlaşılmış değil. Halen daha otobüs-uçak yarışı olarak algılanıyor. Halbuki havayolları, yurtiçinde koydukları tarifeli seferlerdeki doluluk oranını artırmayı, yeni müşteriler kazanmayı amaçlıyor. Bu amaçlarını da farklı bir yöntemle yapıyorlar. Yurtdışında 1 euro'dan başlayan fiyatlarla uçak bileti satan ucuz maliyetli havayollarının amacı, internet üzerinden satış yaptıklarından müşterilerini bu mecraya yönlendirmekti. İnternet üzerinden online satılan koltuklar için bilet düzenlenmemesi, acente hizmeti verilmemesi ve birçoğunda bilet iptalinin olmaması şirketlere ciddi katkılar sağladı. Dolayısıyla bu tarz kampanyalar da süreklilik arz etmeye başladı. Türkiye'de durum daha farklı. Bir havayolunun yurtiçinde çeşitli noktalara düzenlediği tarifeli seferlerinde arz ettiği koltuk sayısı baz alınıyor. Mesela bir şirket, bir ay boyunca yaptığı tüm uçuşlarda 200 bin koltuk arz ediyor. Doluluk oranı ise yüzde 70. Yani 200 bin koltuğun sadece 140 bini dolu gidiyor. Geriye kalan 60 bini boş kalıyor. Otellerde olduğu gibi boş kalan yatağın stoku olmuyor. Onur ve Atlasjet, işte bu 60 binlik boş kısmın çok az bir bölümünü düşük maliyetle satarak, yeni bir yolcu kitlesine ulaşmayı amaçlıyor. Onur Hava Yolları'nın sattığı 10 bin bilet de sadece yüzde 5'lik kapasiteye tekabül ediyor. Şimdi bu kampanyaları tersine çevirip, tek bir güne hapsetmek ne getirir? 29 Ekim'de uçakların bedava olmasından ne şirketler, ne yolcular ne de sektör bir verim elde edebilir.

HAVADA TAKTİK YARIŞ
Özetle; bazı havayolları bu kampanyalara girmeyip başka yolları tercih ederken, bazıları da birbirleriyle yarışı tercih ettiler. Neticede yolcular, kampanya yapan iki havayolunu da mutlu etti. Tek mutsuz cenah ise otobüs firmaları. Onların sıkıntısı ise bu tarz kampanyalı fiyat uygulayamamak. Ulaştırma Bakanlığı, Varan, Ulusoy, Kamil Koç, Metro gibi firmaların da karada bu tarz kampanyalar yapmasına imkan verirse, hem hava hem de kara ulaşımı şenlik yapacaktır. Bu arada işini bilmeyenler de batıp kaybolacaktır. Yani piyasa kendi kendini temizleyecektir. Sanıldığı üzere hiçbir uçuş bedava değildir. 9 YTL'lik uçuşun da bir maliyeti vardır. Ve yolcular ödemektedir.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Pilot sorununa makul çözüm   / 23-04-2006
 Geleceğin uçakları sıkıntılı   / 16-04-2006
 En iyi uçak kabini...   / 09-04-2006
 Uçuşlar bedava olmuyor...   / 02-04-2006
 Airbus A300 ve A310'a elveda   / 26-03-2006
 THY'nin yeni hatları karlı mı?   / 12-03-2006
 Sıkıntılı günlere hazır mısınız?   / 05-03-2006
 Tatlıses ile uçağında röportaj   / 26-02-2006
 İlk ambulans jet geliyor   / 05-02-2006
 Rötar var bilgi veren yok   / 29-01-2006
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
TURGAY NOYAN
Yeni vapurlar, oylamalar, İstanbul silueti ile...
REFİK DURBAŞ
Düşlerinde oyun var çocukların...
Hayat defterinin...
GÜNTAY ŞİMŞEK
İşte Amerikalıyla Avrupalının farkı
Türk havacılık...
'Yaşıyorum, her şeye rağmen...'
Mısır Çarşısı davası sanığı sosyolog Pınar Selek, 17 Mayıs'ta belki...
Kötü bir garsondu çok iyi oyuncu oldu
Tiyatro hayalleri suya düşünce evin ekmeğini kazanmak için uzun bir...
'55 senelik Halil'i gömdüm'
Bir dönem Türkiye'nin en çok konuşulan adamı olan Halil Bezmen, şimdi bambaşka...
Vefanın canlı anıtı
Hüsamettin Özkan, Ecevit'in gölgesi olduğu 11 yıl boyunca "sır küpü" diye...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.