|
|
Şüpheniz varsa işte size uçuş güvenliği ihbar hattı
Sivil havacılıkta son dönemdeki yükseliş baş döndürücü boyutlara vardı. Türk Hava Yolları (THY) dahil sektördeki büyük gövdeli uçak sayısı 2003'te 150 iken, 2006 Nisan'ında 238'e ulaştı. İç hat yolcu sayısı 2.5 kat artışla 8 milyondan 20 milyona fırladı. Aktif havaalanı sayısı 8'den 37'ye çıktı. Ardından, uğursuz bir şehir efsanesi ortalığı sardı. Şirketlerin az sayıdaki pilotlarını yeterince dinlendirmeden uçurduğu, bu yorgunluğun uçuş emniyetini tehdit ettiği konuşulmaya başlandı. Buna, uçak bakımları ile ilgili kaygı eklenince ortam iyice tatsız bir hal aldı. Hatta insanlar uçağa binerken, "Her şey tamam değil mi?" diye sorar oldu.
Müdür'ün adresi Sezon yine tüm hızı ile start alıyor. Milyonların tercihi uçaklarda herkesin içinin rahat olması lazım. Ulaştırma Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı ve Sivil Havacılık Genel Müdür Vekili Barış Tozar ile konuştum. Net bir çağrıda bulundu: "Eğer uçuş emniyetinin ihlal edildiğini düşünenler varsa bize ulaşsın. Ayrıca, pilotlardan limit üstü uçuşa zorlandığını iddia eden varsa, bana belgeleri ile bildirsin. İsimlerini vermelerine gerek yok, Anında müdahale edeceğiz. Elektronik posta adresim tozar@shgm.gov.tr" Barış Tozar, 26 ekiple baskın kontrollerle bakım seviyelerini, düzenli olarak da pilotların uçuş saatlerini mercek altında tutuyor. Ama bu konuda da herkesi göreve çağırıyor.
"THY'ye giremez" Bir otobüs kaza yaptığında kaç kişi ölürse ölsün arada kaynayıp gidiyor. Ancak bir uçak düştüğünde sadece yaralılar bile olsa doğrudan Türkiye'nin imajını, turizmini etkiliyor. Uçak işinin şakası yok. Öte yandan, özel havayollarında pilotlarla ilgili de ciddi bir huzursuzluk söz konusu. Son olarak, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın "1 Nisan'dan sonra şirketinden istifa eden pilotlar THY'ye giremez" açıklaması, konuyu daha da alevlendirdi. "THY'ye gireceğim" diye şirketlerinden ayrılan bazı pilotlar bu açıklamadan sonra zor durumda kaldı. Ayrılma nedenleri "İzin yapamıyoruz, dinlenemiyoruz, zam yok, az para alıyoruz. THY devlet garantili" gibi çeşitli. Ama öte yandan, tüm sezon planlarını yapan özel havayollarının elemanlarını kaybetmesine isyanı da ortada.
İhtiyacı karşılamıyor İşin temelinde Türkiye'de ciddi anlamda pilot açığının mevcut olması yatıyor. Bu yüzden dışarıdan pilot ithal eder hale geldik. 16 hava taşımacılığı şirketinde Yunan, Bulgar, Romen, Macar, Alman ve Hollandalılar dahil halen 220 civarında yabancı pilot uçuyor. Son 20 günde 7 uçak daha Türk envanterine girdi. Her yıl, THY'nin küçük programları hariç, Eskişehir'deki Sivil Havacılık Okulu'ndan 10 pilot yetişiyor, Hava Kuvvetleri'nden de 70 civarında uçucu geliyor. Ama bu sayı ihtiyacı karşılamıyor. Uçak ve pilot açığı yüzünden, yoğun uçuşlar gerçekleştirilirken kontroller daha da sıklaştırılmalı. Örneğin, bir pilotun uçuşunun ayda 110 saat, üç ayda da 300 saati geçmemesi gerekiyor. Nasıl olsa hiç bir uçak havada kalmadı diyerek şakaya vurup işin içinden çıkamayız. Sektörün standartlarını netleştirecek Havacılık İş Kanunu'nun çıkması dahil Ulaştırma Bakanlığı'na çok büyük iş düşüyor. Aman dikkat.
|