|
|
Türkiye üç ayaklı kaplan
Dünya Bankası Türkiye Direktörü Andrew Vorkink "Türkiye'nin eğitim ayağı eksik" diyor.
Dünya Bankası Türkiye Direktörü Andrew Vorkink, Türk eğitim sistemini ve bir yılı aşkın süredir üzerinde çalıştıkları eğitim raporunu SABAH için değerlendirdi. Eğitim sisteminde cesur reformlar yapılmadığı takdirde Türkiye'nin Avrupa Birliği'nin (AB) nitelikli işgücü ile rekabet edemeyeceğini söyleyen Vorkink, "Bu sistem Avrupa'nın düşük ücretli hizmet sektörü için eleman yetiştirir" diyor. Vorkink, Öğrenci Seçme Sınavı'nın (ÖSS) ise dershane sektörünü yaratarak beslediğini belirterek, "Sınav sistemi değişmeli ve dershanelere akan yılda 1 milyar YTL eğitimin kalitesini yükseltmek için kullanılmalı" uyarısında bulunuyor ve Dünya Bankası'nın Hindistan'dan sonra eğitim konusunda en çok yardım ettiği ülkenin Türkiye olduğunu söylüyor. Son 20 yılda DB'nin bu alandaki desteğinin tutarı 1 milyar dolar.
Eğitimin fotoğrafı Bir yılı aşkın süredir Milli Eğitim Bakanlığı, YÖK, Devlet Planlama Teşkilatı, Türkiye İstatistik Kurumu, üniversiteler ve uzmanların önerilerini alarak hazırladıklarını raporu "Fotoğraf çektik" diye tanımlayan Vorkink, "Bu rapor özellikle daha öncekilerden farklı olarak konunun bir ya da birkaç noktasına eğilmek dışında resmin tamamını görmeye yönelik olarak hazırlandı" diyor. Yapılması gerekenleri "Anaokuluna devam eden çocukların sayısının, ilkokul düzeyinde kızların, ortaokul düzeyinde hem kızların hem de erkeklerin sayısı artmalı" diye sıralayan Vorkink, üniversiteye girişte uygulanan ÖSS sisteminin değişmesi gerektiğini savunuyor. Vorkink, Türk eğitimine yüksek kalite getirmek için yapısal değişiklikleri yapmanın zamanının geldiğini vurgulayarak, aksi halde Avrupa'daki becerikli işgücüyle rekabet edilemeyeceğini söylüyor: "Şu anki sistem ne yazık ki yüksek becerilere sahip kişileri işgücü piyasası için yetiştiremiyor. Bu yüzden de işsizlik yüksek. Çünkü iş piyasası mezunlar arasından aradığını bulamıyor. Bu sistemle Avrupa'ya katılım olduğunda Türkiye sadece düşük beceriler gerektiren işler konusunda gerekli işgücü katkılarını sağlayabilecek durumda."
'Öss genel bilgiyi ölçmüyor' Türkiye'yi "Avrupa kaplanı" olarak hayal ettiğini ancak bu kaplanın sadece üç ayağı olduğunu söyleyen DB Türkiye Direktörü Vorkink, bu tanımı şöyle açıklıyor: "Kaplanın dördüncü ayağı eğitim. Üç ayağın birincisi siyasi ve ekonomik istikrar, ikincisi güçlü bir özel sektör, üçüncüsü etkin bir yönetim. Dördüncü ayak eğitim ve eğitimle sağlanacak becerili, yüksek kaliteli işgücü. Ama bu ayak henüz ortada yok. O yüzden de bu kaplan üç ayağı üzerinde koşmaya çalışıyor. Eğitimde yapılacak reformlarla bu kaplana dördüncü ayak vermek gerek." ÖSS'nin sadece test çözmekte başarılı öğrencileri ölçen bir sınav olduğunu belirten Vorkink, anadolu ve fen liseleri mezunlarının başarılarının nedenlerini şöyle açıklıyor: "Bu kişiler zamanında eğitim imkanlarından yararlanarak testlere tabii oluyorlar, dershaneye devam ediyorlar ve bunun sonucunda test tekniklerini öğrenerek, bu okullara giriyorlar. Üniversite sınavının yaptığı da bu. Test tekniklerine yatkın olanların başarıp başaramayacağını ölçmek. Yani genel bilgiyi ölçmek değil." ÖSS'nin uygulanmasındaki amacın adil bir üniversite giriş sistemi yaratmak olduğunu ve bunun da yerine getirildiğini söyleyen Vorkink, "ÖSS en iyi bilgiye sahip öğrencileri değil, sınavı en iyi şekilde yapabilen öğrencileri seçmekte. Öğretmenler de öğrencilere sınıfta öğretmek yerine dershanede öğretmeyi tercih ediyor. ÖSS dershane sistemini besliyor. ÖSS test ettiği şeyi tekrar gözden geçirmeli" diyor.
'Yök köstek oluyor' Her yıl ailelerin 1 milyar YTL'yi dershanelere aktardığına değinen Vorkink, bu paranın eğitimin kalitesinin yükseltilmesi için harcanması gerektiğine işaret ediyor. Vorkink, tek bir sınav yerine ortaöğretim süresince gerçekleştirilecek birkaç sınavın üniversiteye giriş için kullanılabileceğini vurguluyor: "Sistem şeffaflığı, tutarlılığı karşılıyor ama eğitime yardımcı olmalı ve destek de sağlamalı. Ancak şu anki mevcut yapısıyla YÖK eğitimi desteklemiyor, köstekliyor."
Pervin KAPLAN / HABER MERKEZİ
|