|
Burjuvazinin gizli günahları
|
|
Burjuva bir ailenin unutmak istedikleri günahları bir gün başlarına bela olabilir mi? Yönetmen Michael Haneke bu sorunun cevabını veriyor.
Haneke formda olarak dönüyor. O berbat "Kurdun Günü" bilim-kurgu denemesinden sonra, motiflerine, temalarına, uslubuna son derece yakışan bir filmle... Parisli tipik bir küçük burjuva çifti, televizyonda kitaplar üzerine bir program sunan George ve yine bir editörün yanında çalışan eşi, günün birinde garip paketler almaya başlıyorlar. İçinde evlerinin önünde çekilmiş birer saatlik kasetler bulunan paketler. Belli ki biri/birileri evi ve çiftin gündelik yaşamını denetim altına almıştır. Giderek kasetler çoğalıyor, yanlarına garip karikatürler ekleniyor ve çiftin hayatı zehir olmaya başlıyor.
UNUTULMUŞ GÜNAHLAR Haneke yeniden gözde konusuna, daha doğrusu gözde 'kurbanına' dönüyor: Yaşamın kaymağını emen burjuvazi. Kendi çevrelerindeki dostlarıyla birlikte Georges ve eşi, oldukça zararsız birer küçük burjuva olarak görünüyorlar. Ama hikaye ilerledikçe, onların, daha doğrusu Georges'un günahları ortaya çıkıyor. Georges daha altı yaşında, söylediği yalanlarla Cezayirli bir küçük çocuğun yaşamını mahvetmiştir. Ayrıca ailesine karşı gerçek bir sıcaklık duymayan, eşiyle hiçbir şeyi paylaşamayan, bencil ve kariyerist biridir. Buna karşı kadın, Haneke'nin gözünde çok daha güçlü ve dürüsttür, akıl ve sağduyu onun yanındadır. Haneke bir kez daha burjuvaziyi işlediği ve işlemediği günahlar nedeniyle yargılar, hatta mahkum ederken, kimi dayanılması zor sahneler yaratıyor: Kafası koparılan horoz ya da intihar sahneleri gibi... Yönetmen, acımasızlığın ve vahşetin dünyanın en modern kentinin çağdaş bir yöresinde bile patlak verebileceğini gösteriyor. Ayrıca en çağdaş geçinen toplumların bile bağrındaki gizli ırkçılığı ve 'öteki'nden nefret etme olgusunu da deşiyor.
SAĞLAM OYUNCULUK Entrikasını ise tam olarak açık etmiyor. Yoksa o kasetler, o hayatın üzerine gölge gibi inen tehdit, bir 'vicdan azabı'nın somutlaşmış ürünleri olmasın? Finalde birbirini izleyen ve Antonioni etkileri taşıyan iki enfes genel ve uzun plan, yönetmenin uslubunu bütünleşse de hikayeyi biraz açıkta bırakıyor. Daniel Auteuil ve Juilette Binoche, son derece sağlam kişilikler çiziyorlar. Ve Haneke, bu büyüleyici gerilimle bir kez daha hayranlarını mest ederken, ortalama seyirciyi yine zora koşsa da bir sinema seyri sunuyor.
SAKLI * * * (Cache/Hidden) Yönetim ve senaryo: Michael Haneke Görüntü: Christian Berger Müzik: Dario Marinelli Oyuncular: Daniel Auteuil, Juliette Binoche, Maurice Benichou, Annie Girardot, Daniel Duval Fransız filmi.
|