Altı ay pazarlıktan sonra Çinli Meiling'in fabrikasını almaktan vazgeçen Arçelik, pazara ihracatla girdi. İkinci altı ay için hedef Çin'e 50 bin adet ürün satmak.
Arçelik, Beko markasıyla Çin'e çamaşır ve bulaşık makineleri ihracatına başladı. Satış hedeflerinin ikinci altı ay için 20 milyon dolara denk gelen 50 bin adet olduğunu söyleyen Genel Müdür Aka Gündüz Özdemir, "Üretim için Meiling firmasıyla altı ay boyunca görüşmeler yaptık. Şirketin buzdolabı ve çamaşır makinesi fabrikasını satın almak istiyorduk" dedi. Çin'in en büyük 500 firması arasında yer alan Meiling'in anlaşmanın sağlandığı noktada ortaklık için ısrar ettiğini söyleyen Özdemir, "Çinli ortak istemiyoruz. Yüzde 1 hisse bile verseniz veto hakkı doğuyor. Tek başına yatırımın avantajları var. Bu yıl içinde muhtemelen yatırım kararı alacağız" diye konuştu. Özdemir, Arçelik'in 2005 yılı sonuçları ve 2006 hedeflerinin değerlendirildiği bir basın toplantısı düzenledi. Şangay'da satış ve pazarlama şirketi kurduklarını ve Türkiye'de üretilen bulaşık ve çamaşır makinelerinin ihracatına başladıklarını belirten Özdemir, şunları söyledi: "Orada bulaşık makinesi üretilmiyor. İlk bulaşık makineleri satıldı bile. Pazara uygun niş ürünlerimiz mevcut. Test süreci yaşıyoruz."
BAŞARI 2007'DE GÖRÜLECEK Özdemir, "Kendi zekamızı ve Türkiye'de iş yapabilmenini gücünü orada harcayabilecek enerjimiz var. Dünyayı kasıp kavuran bu pazarda başarılı olursak rakamları 2007'de göreceğiz'' diye konuştu. Yeni hedef pazarlarından birinin de ABD olduğunu anlatan Özdemir, "Sanırım haziran yada temmuzda ayında ABD'ye ürün sevk etmeye başlayacağız" dedi. Ürettikleri çamaşır ve bulaşık makinelerini ABD'de test eden kuruluşun onayına gönderdiklerini söyleyen Özdemir, "Olumlu sonuçlar aldık. Çin'de üretim tesisi açarsak, yakınlığı nedeniyle özellikle ABD'nin batı tarafına yakın olduğu için uygun fiyatla ürün gönderebiliriz" dedi.
MARKALARIN PAYI YÜZDE 80 Uluslararası net konsolide ciro içinde markalarının payının yüzde 80 olduğunu ifade eden Özdemir, "Fason üretime inanmıyoruz. Batı, Doğu Avrupa ile Rusya ve Türkiye dahil 27 ülkede Arçelik'in kendi markalarıyla yurtdışı pazar payı yüzde 9'a ulaştı" diye konuştu. Satışlarının iki yılda yüzde 50 büyüdüğüne dikkat çeken Özdemir, uluslararası rakipleri arasında vergi sonrası karlılığını artıran tek şirketin Arçelik olduğunu ifade etti. Arçelik'in 2005'i yüzde 13.8'lik artışla 3.1 milyar euro tutarında satışla kapattığını ve 2006 yılı için toplam satış hedefinin 3.5 milyar euro ile yüzde 14 artış olduğunu söyleyen Özdemir, "Net karda son iki yılda ciro büyümesinin iki katı büyüme söz konusu" dedi. Özdemir, beş yıl içinde yıllık bazda en az 100 milyon euro yatırım yapacaklarını kaydetti.