kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Olmayan slota ceza kesilir mi?

Özel hava yollarının iç hatlarda yoğun tarifeli uçuşlara başlamasıyla birlikte kamuoyu slotla tanıştı. Türk Hava Yolları (THY) ile özel havayolları özellikle Atatürk Havalimanı'nda sabah saatlerinde uçuş izni tartışmasına girdi. Havayollarının uçuş izinleri düzenleyen Slot Koordinasyon Merkezi'nin THY bünyesinde olması sebebiyle konu iyice karmaşık bir hal alınca, Ulaştırma Bakanlığı devreye girip merkezi THY'den ayırdı. Fakat sorunlar aynen kaldı. 1 Ocak tarihinden itibaren uygulanmayan başlanan yeni 'Slot Yönetimi' kanalıyla uçuş izni verilen meydan slotunun +20/-20dk aralığında değerlendirilmesini öngörülüyor. Yani Atatürk Havalimanı'nda sabah saat 10.00'da seferi olan bir şirketin uçağı 10.25'te kalktığında cezalı durumu düşüyor. Ya da varış noktası Esenboğa Havalimanı olan bir havayolu 25 dakika önce veya sonra meydana indiği an kurallara uymamış addediliyor.

CEZA İLE PARA KAZANMA
Alınmış olan uçuş izninde bir değişiklik varsa bunun da bir mesajla Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Operasyonel Slot Ünitesi'ne bildirilmesi gerekiyor. Eğer uçuşta yapılan değişiklikte söz konusu zaman aralığının dışında operasyon olduğu taktirde şirketlere para cezası kesiliyor. Uygulama bir nevi cezadan para kazanma üzerine kurulmuş. Halbuki slotun öncelikli amacı meydan kapasitesinin kullanımındaki verimliliği ve operasyonlardaki etkinliği artırmak, uçuş ve yer güvenliğine olumlu katkıda bulunmaktır. Gecikmelerdeki sebeplerin iyi analiz edilerek sorunun tespiti gerekirken, gecikmenin analizi için ortaya konulmuş etkin bir sistem ortada görünmüyor. Gecikme nedenleri incelendiğinde taşıyıcılardan kaynaklanan nedenler yüzde 10'un altında. Meydan ya da başka bir sebepten zamanında kalkamayan havayolu zaman ve prestij kaybına ilave olarak bir de slot cezasına çarptırılıyor. Slot aralığı hesabı yapmak zorunda olan uçuş ekipleri, uçuşun en kritik ve en riskli bölümlerinde etki altında kalacaklarından uçuş güvenliği de gündeme gelmektedir. Erken gelen meydan turu yapacak, geç gelen de hızlı davranacaktır.

ZİHNİYET HALA AYNI
Özetle, Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri slot krizini daha iyi yönetmeleri gerekir. Önce özel havayollarına slot vermeliler, sonra bu slotların gerçekleşmesi için gerekli alt yapıyı kurmalılar. Ceza ise en son adım olmalıdır. Halbuki yeni uygulamada slot verilmeyen şirketlere bile ceza kesiliyor. Ayrıca slot, mevcut kapasitenin idaresinden ziyade artırılmasına yardımcı olması gereken bir faktör olarak ele alınması gerekir. Slot uygulaması meydan işletmecisinin uhdesine bırakıldığında kapasitenin şirketler arasındaki dağıtımı sorun olmaya devam edecektir. Özel havayolları, yeni aldıkları uçakları yılda en az 3 bin 500 saat uçurarak verim elde etmeleri gerekirken, bu slot uygulamasıyla bu uçuş saatlerini hiçbir zaman yakalamayacaklardır. Görüldüğü üzere slot yönetiminin THY'den alınması ile ortada kalan inisiyatifin istenilen tarafa çekilmesine ortam hazırlanmış, yeni birim de adeta saf dışı kalmıştır. Bir meydan kapasitesinin en verimli şekilde değerlendirilmesi memur marifetiyle de olacak gibi değil

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 İlk ambulans jet geliyor   / 05-02-2006
 Rötar var bilgi veren yok   / 29-01-2006
 Her şey para değil, ancak...   / 22-01-2006
 Havada tavuk muhabbeti   / 15-01-2006
 Olmayan slota ceza kesilir mi?   / 08-01-2006
 Havada petrol dalgası olabilir   / 01-01-2006
 Üsküdar ve havada yasak aşk   / 25-12-2005
 Bölgesel uçak bilmecesi   / 18-12-2005
 Zamanında kaldırmak önemli   / 04-12-2005
 Yalancı cennette 2 gün   / 27-11-2005
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
Tatlıses ile uçağında röportaj
Hafta içi İbrahim...
TURGAY NOYAN
Amatör denizci sınavlarını artık federasyon...
Karlı dağların dişi komandoları
Karlı dağların dişi komandoları
2 bin 600 metre yükseklikte, -27 derece soğuk havaya rağmen çadırda...
Dramada dünyada üzerime oyuncu tanımam
Kadir İnanır "Azap Yolu"nda yine kötülerin, kötülüklerin karşısında.
Bir 28 Şubat daha yaşanmaz
28 Şubat'ın en önemli sonucu bugünkü AK Parti iktidarı olmuştur. Ordu...
Patara'da yaşananların hepsi gerçektir
Her şey 19 Eylül 2005'te New York Times gazetesinde "Türkiye'de Kumlara Gömülen...
Bizim kız
2003 Mart'ının başı. Atina yakınlarındaki Koridallos'ta, olağanüstü güvenlik...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.