|
|
Kurtlar Vadisi'nin şifresini çözmeden olmaz...
Yayınlandığı günlerde yüzüne bakmamıştım. Buna rağmen Kurtlar Vadisi'nin başarısını kıskananlar karşısında aslanlar gibi durmuştum. Benimkisi çok pratik bir tavırdı. Bir iletişimci, popüler karşılığı olan bir işi ciddiye almak, anlamak durumundaydı. Tersi 'elitist' bir tutum olurdu. 'Elit olmaya' hiç itirazım olamazdı. Tersine 'eliti' olmayan bir ülke gelişemezdi. 'Elitizm' başka bir şeydi. Şüphe etmekle 'şüphecilik' arasındaki fark gibi. Şiddete, mafyaya özendirip özendirmemesi işin ahlaki boyutuydu. Herkes onunla ilgileniyordu zaten. Benim ise ilgimi, bu kadar yıl tüm zamanların en çok izlenen TV dizilerinden biri olmayı başarmanın arkasındaki sır çekiyordu. Kurtlar Vadisi hangi 'ortak ruhi şekillenme' noktalarına, nasıl dok unuyordu? Bunu anlamaya çalışacaktım. "Jeton, iki yıl kadar geç de olsa düşmüştü..." Dizinin tamamının VCD'sini satın aldık. Kar kış da yardım etti. 4 kişi eve kapanıp baştan sona izlemeye başladık. Günde ortalama 6 saat falan. Tartışa tartışa. Diyalogları anlamak için geri sararak. Sonunda Kurtlar Vadisi'nin şifresini çözdük... Eşkıya, Gönül Yarası, İkinci Bahar, Bir İstanbul Masalı, Aliye, Yabancı Damat gibi popüler başarıları deşifre etmekten çok daha zor oldu. Çünkü Kurtlar Vadisi'ne bir ton önyargıyla bakıyorduk. Bazı 'entel dantel' arkadaşların "Çüş, Oha!" falan 'olduklarını' duyar gibiyim. "Ne var bunda zorlanacak!" diye söylenenlerin, hangi kitlesel ürünü yarattıklarını, hangi kitlesel markayı yönettiklerini kendilerine sormalarını tavsiye ederim. Herkes ille de popüler ürün vermeli, diye bir iddiamız yok. Ama iletişimden anladığını iddia eden herkesin popüler kültürü anlamak zorunluluğu var. İletişimden anlayan herkesin Müslüman olmak zorunluluğu olmadığı, fakat İslamiyet'i anlamadan dünyayı ve ülkeyi anlayamayacağı gibi... Burada o şifreyi uzun boylu çözümleyecek değilim. O, uzun ve başka bir yazının konusu. Ama sadece şunu söylemekle yetineyim. Kurtlar Vadisi'ni ciddiye almayanların, onun şifresini çözemeyenlerin, siyasi iletişimde başarılı olmaları da zordur, geniş kitleleri hedefleyen ürün ve hizmetlerin iletişimini yönetmeleri de, genel anlamda ilişkileri yönetmeleri de...
|