|
|
|
|
|
En büyük uçuş gecikiyor
|
|
Dünyanın en büyük yolcu uçağı A380'in ilk ticari uçuş tarihi belirsiz. Singapur Havayolları'nın Mart 2006'da yapacağını açıkladığı ilk uçuş süresiz ertelenmiş durumda.
On dört milyar dolarlık bütçesiyle Avrupa'nın en büyük havacılık projesi olan A380'in ilk tesliminin 2005 Ekim ayında Singapur Havayollarına yapılması bekleniyordu. Ancak, teknik problemler teslim tarihini geciktirdi. 15'i opsiyonlu olmak üzere toplam 25 uçak siparişi veren Singapur Airlines, A380'li ilk ticari uçuşunu Singapur - Sidney arasında Mart 2006'da yapacağını duyurmuş ve talep toplamaya başlamıştı. Ancak Fransa'nın Toulouse kentinde testlere tabi tutulan uçaklarda yeni teknik problemler çıktı ve teslimat önce 2006 haziran ayına sonra da yıl sonuna ertelendi. Bu gelişme A380 siparişi veren diğer havayollarında rahatsızlığa sebep olurken, havayollarının Boeing'in uçaklarına yöneleceğine dair yorumlar yapılıyor. 2006 senesi içerisinde A380 teslim almayı bekleyen Emirates ve Quantas da gelişmelerden rahatsızlıklarını gizlemiyorlar. A380 için 43 adet sipariş veren Emirates havayolları arasında bu uçaktan en fazla talep eden şirket konumunda.
800 YOLCU TAŞIR Standart üç sınıf konfigürasyonda 555 yolcu alabilen A380'in yolcu sayısı talebe göre 800'ün üstüne çıkabiliyor. Ancak Singapur Havayolları azami konfor için üç sınıfta 480 koltuğu yeterli buluyor. Dünyanın en lüks uçağı olacak iki katlı A380, yolcuya da en geniş kabini sunacak. Avrupalı uçak üreticisi Airbus, iki katlı dünyanın en büyük uçağını imal edeceğini ilk açıkladığında tüm dünyada büyük bir heyecan yaşanmıştı. Sivil havacılık tarihinin en büyük uçak programlarından biri olan A380 için pazarda bu kadar büyük uçağa ihtiyaç olmadığı ve bu büyüklükte bir uçağın havalanamayacağı tezleri ortaya atıldı. Ancak Airbus dört yıllık bir çalışmadan sonra dünyanın en büyük uçak hayalini gerçeğe dönüştürdü. Test uçuşları başlayan uçak 160'a yakın sipariş aldı. Jumbo jetin liman testleri Changi, Sidney ve Meksiko gibi dünyanın sayılı havalimanlarında sürdürülüyor.
HAVADA GAZİNO Avustralyalı dolar milyarderi Richard Branson'un sahibi olduğu Virgin Atlantic, sipariş verdiği A380'lerin içine gazino ve eğlence merkezleri kuracağını açıklarken Lufthansa Teknik de isteyen müşterileri için A380'in kabinini 5 yıldızlı otelleri aratmayacak konforda yapacak planlar geliştirdi. İki katlı A380 uçağının ana güvertesinde iki adet lounge (salon), toplantı odaları, konferans salonu ve mutfak yer alıyor. Kabinin arka kısmı ise yine first ve business class yolcuların hizmetine sunuldu. Üst güvertede ise çok özel davetler ve toplantılar yapılacak. Büyük bir salonun yer aldığı kabinin ön kısmı lüks oturma gruplarıyla döşenecek. Kabinin orta kısmında yine bir mutfak ve açık büfe bulunacak. Mutfağın arka bölümünde ise iki adet misafir odası, iki duşlu banyo yer alacak. Kabinin en arka bölümünde ise özel bir ofis ve oda bulunuyor. Üst katta ayrıca müşteriler içinde buhar odası bile bulunan masaj ve spor salonlarından faydalanılabilecek.
KOLTUK MALİYETİ AZ A380 modeli hizmete girdiğinde mil başına koltuk maliyetlerinde yüzde 15 civarında tasarruf sağlayacak. A380'nin yüzde 25'i oldukça hafif bir madde olan kompozit, yüzde 61'i alimünyum, yüzde 5'i titanyum, yüzde 7'si de çelikten imal ediliyor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|