|
|
|
|
|
Mondovino şarabın merkezine seyahat
|
|
Bazıları Michel Rolland için guru, dahi, sanatçı, hatta sihirbaz diyor. Bir şarap danışmanının uluslararası şarap endüstrisi üzerindeki etkisine bakarsanız belki de o, bu sıfatların tümüne birden talip.
Geçtiğimiz hafta salı akşamı Mey İçki Grubu'na dahil Kayra Şarapları şarapseverleri "Yeni Melek Sineması'na" celbetti. Uzun zamandır bir şantiye halindeki İstiklal Caddesi ve çevresini aşıp da sinemaya ulaştığımızda ne kadarının şarap, ne kadarının sinemasever oldukları anlaşılması güç olan bir kalabalıkla karşılaştık. İşin güzel tarafı ise hemen okunabiliyordu: Ticari çekişmeler, rekabet bir kenara bırakılmış, davet sahibi "herkesi birden" çağırmış, çağrılanların da çoğu davete icabet etmişlerdi. O gece orada Kavaklıdere'yi de tam ekip hazır görmek, sanırım herkesi memnun etti. Öte yandan şarapla çok ilgili bazı bildik isimler namevcud idiler. Neden? Nihayet film için içeri davet olunduk. Bir kere söylemeden geçemeyeceğiz. Bu Yeni Melek olmamış! Yazık. Derken film başladı. Jonathan Nossiter çekmiş. Fransız Basını tabiri ile söyleyelim: Militan bir film. Üstelik de detaylı, etraflı kesilmemiş hali iki saat 49 dakika. Tamı tamına. Şimdi bu belgesel, Cannes Festivali'nin yarışma bölümüne seçilen filmlerden. Üç kıta ve yedi ülkede seçilmiş. Kamerayı, biraz da sallayarak, günümüz şarap dünyasının can alıcı soru ve cevaplarına tutmuş. Filmde neler mi var? Kaliforniya'nın meşhur bağlar bölgesi Napa Valley'deki güç odakları. Toskana'nın başşehri Floransa'daki aristokrat aileler arasındaki acımasız rekabet. Fransa'da Burgundy'lı şarapcı ailelerin uluslararası büyük oyuncuların göz diktiği küçük bağları kaptırmamak için direnişleri. Ve diğerleri... Ha birde uçan şarap danışmanı "Michel Rolland"! Unutmadan rejisör Nossiter 1997 yılı Cannes Festivali Büyük Ödülü'nün sahibi. O gece sinemadan çıkanların neredeyse tümü, belki farklı söylemlerle, ama oybirliği ile aynı görüşte idiler: Bu şarap danışmanı korkunç bir adam! Hadi unutmadan ekleyelim. Film boyunca oradan oraya koşuşturan, arabasına binerken telefonu eline alan ininceye dek dört bir yana telefonda tedavi reçeteleri ihsan eden adam, gerçekten itici idi. Bir yandan gerçek mi emin olamadığımız kahkalar atan, bir yandan kendini metheden Michel Rolland için Fransız Le Monde gazetesinde çıkan sıfat neydi diyelim mi ? Mefistofeles!
MEFİSTOFELES: BENİM ADIM KIRMIZI! Geçen yıl Floransa'da Mondovino filminin esas oğlanlarından Marchesi di Frescobaldi ile beraberiz. Bir Mondavi, Rolland dedikodusu yapılıyor. Peki dedikodusunu yaptığımız Michel Rolland kim biliyor musunuz? Duymuşluğunuz var mı bu ismi? Muhtemelen hayır. Duymadınız. Oysa Rolland çok şöhretli... Üstelik şöhreti artık kendi sahasını aştı. Gün geçmiyor ki hakkında bir yazı yayınlanmasın. Hatta bu şöhret artık ekonomi gazetelerinde. Örneğin Financial Times'da sadece Rolland'a ayrılmış geniş bir inceleme yayınlandı. Peki kim bu adam? Bazıları Michel Rolland için "guru", "dahi", "sanatçı", hatta "sihirbaz" diyorlar. Bir şarap danışmanının uluslararası şarap endüstrisi üzerindeki etkisine bakarsanız, belki de o bu sıfatların tümünü birden talip... Şu andaki müşteri portföyünde 4 kıta 12 ülkeye yayılmış 100 kadar firma var. Ama faaliyetinin çoğu Bordeaux'da. Moda tabirle gözde bağların hemen hepsi Michel Rolland'la çalışıyor: Chateaux Ausone, Leoville PoyferrPavie, Angelus, Pape Clement, L'Evangile, Canon, Smith Haut Lafitte. Kaliforniya'da da önde gelen şarapçılardan Harlan Estate, Araujo ve Bryant Family. Sonra Mondavi ve Newton da Rolland müridlerinden. Peki ama bu hiç kimselerin vazgeçemediği Rolland, şarapla ne yapıyor? Onu da en iyi kendisi anlatıyor. "Şarapları kendi istediğim hale sokuyorum." Bordeaux'nun sağ kıyısı onun oyun sahası gibi. Dolayısıyla Rolland'ın şaraplarında, çoğunda başrolde Merlot, Fransız ağzı ile Pomerol var. Son 20 yıl içinde Michel Rolland ile Bordeaux'da "bir devrim gerçekleşiyor": İbre daha "modern" ve "içilebilir" şaraplara dönüyor. Bu yeni eğilim ise sadece Bordeaux'lulara etki yapmakla kalmıyor, neredeyse tüm kırmızı şarapları değiştiriyor. "Aslında bir epiküryenim. Yani zevki seviyorum. En iyi şaraba ulaşmak için en iyi üzümleri elde etmeliyim! Şunu söylemeliyim" diyor Rolland "Büyük bir şarap yapmak için 20 yıl beklemek gerektiğine inanmıyorum. Yuvarlak ve içilebilir şarapların yapımını başlatan ilk insan olmakla övünüyorum." Kendini Pomerol'da, Bordeaux yakınlarındaki laboratuvarında analize kaptırmış Rolland'a herkes bayılmıyor. Onu şarap dünyasının yüzyıllar içinde oluşmuş karmaşık ve sofistike dünyasını basitleştirmekle suçlayanlar var. "Rolland neticede, nereli olduğu okunamayan yumuşak, meyvemsi şaraplar yapıyor." Siz ne dersiniz? Bir kültür küreselleşirse, anonimleşmesi kaçınılmaz mıdır?
|
|
|
|
|
|
|
|
|