kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
G.O.R.A'nın senaryosu da çalıntı mı?
G.O.R.A'nın senaryosu da çalıntı mı?

Mahmut Çetin "Çalıntı Polemikleri" adlı kitabında Kafka'dan İbrahim Tatlıses'e kadar medyaya yansıyan esinlenme ve çalıntı iddialarını anlatıyor.

Sanatın hemen her alanında; edebiyat, resim, müzikte bugüne kadar birçok çalıntı, intihal, esinlenme iddiaları ortaya atıldı. Yüzlerce sanatçı de eserlerinde "hırsızlık"la suçlandı. Ünlü İngiliz şair ve oyun yazarı Shakespeare yıllarca önce; "Tüm en iyi kıyafetlerim eski sözcüklerden oluşur benim / Eskiden söylenmiş olanı söylerim yeni söylenmiş gibi" diyerek sanattaki bu esinlenme olayının çok da hayret edilecek bir şey olmadığını anlatmaya çalışmış. Şeyh Galip "Esrarımı Mesnevi'den aldım. Çaldımsa da miri malı çaldım" sözleriyle ustalardan etkilenmenin çok da kötü olmadığını açıklamak istemiş. Yine de esinlendiğini açık açık ifade etmeyen, başka eserlerden izler taşımasına rağmen yarattığı esere "benim" diyenler, toplumda pek de hoş karşılanmaz. Araştırmacı Mahmut Çetin de yıllardır yaptığı araştırmanın sonucunda, her biri medyaya yansımış, ağızdan ağıza dolaşmış birçok esinlenme iddialarını "Çalıntı Polemikleri" adlı kitapta topladı. Kitapta; Shakespeare'den Can Dündar'a, Kafka'dan İbrahim Tatlıses'e Türk ve dünya sanatına imza atmış onlarca isim hakkında iddialar yer alıyor. Bu iddiaların bir kısmı mahkemelere de yansımış ve eserlerin çalındığı mahkemeler tarafından da kabul edilmiş. Ama Mahmut Çetin, "Çalıntı Polemikleri"nin sanatçılar hakkındaki iddiaları ispatlamaktan uzak bir derleme olduğunu özellikle vurguluyor: "Bu kitaptaki ipuçlarını sonuçlandırmak konusunun uzmanı bilim adamlarının görevidir. Zaten kitapta yer alan hiçbir isim doğrudan çalıntıyla suçlanmamaktadır." Mahmut Çetin kültür ve sanatta daha önceki eserlerden esinlenmenin doğal bir durum olduğu görüşünde: "Esinlenmenin nerede başlayıp nerede bittiği henüz sonuçlanmamış bir tartışma. 'Çalıntı Polemikleri', esinlenmeden çalıntıya uzanan yolda sanatçıların karşılaştığı problemleri ele alıyor. Bence etkilenme eserin ortaya çıkışıyla iç içe bir süreç." İşte Çetin'in kitabında yer verdiği, medyaya yansıyan ve bir kısmı dava dosyalarına geçmiş iddialardan bazıları...

Eylem BİLGİÇ

DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Yenibosna'ya Ahıskalı göçü
 Üst kimliğimiz ahlaklı Türk vatandaşı olmalı
 Mardin seni hiç unutmadım
 Mitterand'ın 'günah bebeği' artık bir yıldız
 Klasik meyhane geleneğini yaşatıyor
 O küçük fark
 Şair Nabi'nin mezarındaki sır
 Rüya çello İstanbul'a geliyor
 Daha iyisini bulacağım diye aşkı kaçırıyoruz
 Bana bir kedi yaz
 Gribi evde tedavi edin
 Bana otomobilini söyle sana saatini söyleyeyim
 Avrupa'ya Türk işi 'Fantezi'
 Hande'nin yeri 'apayrı'
 Yumuşak bir dokunuş
 Ünlü şairin yaptığına bak
 Şarkının bestecisi kim?
 Aynalar çalıntı mı?
 Mahkemelik kitap
    Cumartesi Yazarlar
  » Güncel
    Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
BALÇİÇEK PAMİR
Kuşlar bugün yarın burada
Dayanamıyorum. Ben bu ukala...
FİLİZ AKIN
Ben o değilim
Sönmez'le ilk evlendiğimizde bir tanıyan...
SUNAY AKIN
Elleri kanlı bir kahraman
Viyana'da, İkinci Dünya Savaşı...
ALİ POYRAZOĞLU
Ruhu cilalayan sözler
Uzun uzun dinlendiniz. Tatilin...
Çayın önce uzmanı sonra tutkunu oldu
Çay 5 bin yıllık geçmişi ve kültürüyle hayatımızın vazgeçilmez bir parçası...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.