Çelik firmaları, hammadde fiyatları sürekli arttığı için yassı mamul fiyatlarını bir formüle bağlayarak belirlemek için ilk adımı attı. Arcelor ile PSA anlaştı.
Türkiye'nindoğalgaz maliyetini katlayan fiyatın formüle bağlanılması, şimdi de otomotiv sektörünün başını ağrıtacağa benziyor. Çelik üreticisi dev firmalar sık sık fiyat değiştirmemek için çeliğin fiyatını bir endekse bağlamaya hazırlanıyor. Steel Business Briefing (SBS) adlı sektör ajansına göre Fransız Peugeot-Citroen (PSA) şirketinin 2006 yılı çelik alımları sırasında Arcelor ile yaptığı pazarlıklar sırasında ortaya çıkan formülle satış isteğini Corus gibi diğer çelik üreticileri de paylaşıyor. Rusya'dan doğalgaz alan Türkiye'nin alımları fuel oil gibi petrol türevlerinin fiyatlarına endeklenmiş durumda. Petroldeki artış belli bir katsayı ile doğalgaz yansıyor. Bu nedenle 120 dolarlardan başlayan bin metreküp doğalgazın fiyatının 250 dolarları aştığı kaydediliyor. Aynı tür formülü şimdi çelik üreticileri istiyor. Bu isteğin arkasında yatan neden sektörün hem girdi hem de son ürün fiyatlarındaki hızlı değişimler. Demir cevherinden kömüre kadar birçok girdi kullanan çelik şirketleri talepteki oynamalar nedeniyle kısa vadede bu fiyatlardan olumlu veya olumsuz etkileniyor. Hindistan ve Çin gibi hızlı büyüyen ekonomilerin sürekli artan talebi sadece çelik değil başka bir çok emteada da fiyatları yukarı çekiyor. Otomotiv sektörü için çelik hayati önemde. Otomobillerin birçok noktasında ana madde çelik. Satış fiyatlarını belli dönemler için sabit tutmayı hedefleyen otomotiv devleri de doğal olarak sabti fiyatlı çelik sac alım sözleşmeleri yapmaya çalışıyor. Türkiye de bu alım sözleşmelerinden doğrudan etkilenen ülkeler arasında. Toyota, Renault, Ford, Hyundai, Mercedes gibi birçok otomotiv devi sac alımlarını global olarak takip ediyor.
FORMÜL GİZLİ TUTULUYOR Erdemir'de ortaklık için Oyak ile anlaşan Arcelor gibi çelik şirketleri ise girdi fiyatlarındaki değişiklikleri yansıtabilmek için uzun süre sabit kalan sözleşmelere girmek istemiyor. Bu förmüllerin Arcelor ile PSA arasında şu an kullanımda olup olmadığı bilinmiyor. Ayrıca bu formülün çelik üretim fiyatlarındaki artışları yansıtıp yansıtmayacağı da tam olarak teyid edilmiyor. Teyid edilen nokta fiyatın bir tür endekse bağlanacak olması. Renault'un da pazarlıklara devam ettiği bildiriliyor ancak formülün konusunda yorum yapılamıyor.