kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
  » Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Maliyet arttı, Goodyear ithalata kaydı


42 yıllık geçmişiyle en eski yabancı yatırımlardan olan Goodyear, yüksek maliyet ve düşük kur kıskacına sıkışınca üretim yerine Doğu Avrupa'dan lastik ithaline başladı. Şirket 109 çalışanının da işine son verdi.

Türkiye'nin en eski doğrudan yabancı sermaye yatırımlarından biri olan ve 1963'ten bu yana İzmit tesislerinde ürettiği lastiğin yüzde 70'ini ihraç eden Goodyear, 42 yıl sonra şartlar yüzünden ithalatçı olmaya ve işçi azaltmaya karar verdi. Bu kararın arkasında Türk sanayicisinin de şikayetçi olduğu yüksek işgücü maliyetleri, düşük kur sorunu yatıyor. İthalata ağırlık vermeye başlayan Goodyear, yüksek işçilik maliyetleri ve düşük üretkenlik gerekçeleri ile Adapazarı ve İzmit'teki fabrikalarında yeniden yapılanıyor. Bu yapılanma ile Adapazarı'ndan 80, İzmit'ten 29 işçi olmak üzere toplam 109 işçinin işine son verildi. İşine son verilen işçilerin performans kriterlerine göre belirlendiği ve tazminatlarının yatırıldığını açıklandı. Halen Goodyear'ın İzmit fabrikasında 555, Adapazarı fabrikasında ise 890 kişi çalışıyor.

TÜRKİYE'NİN ZAYIF HALKALARI
Aslında Goodyear'ın bu kararı Türk ekonomisinin de en zayıf halkalarını göstermesi açısından önemli bir örnek oluşturuyor. Aşırı değerli YTL, ithalatı artırıp, işçilik maliyetlerini döviz bazında yükseltirken Türkiye'de üretimin cazibesini azaltıyor. Buna bir de işçi ücretleri üzerindeki yüksek vergi ve prim yükü de eklenince rakip olarak gösterilen Doğu Avrupa ülkelerine karşı ilgi artıyor. Öte yandan işten çıkarma ve üretimin azaltılarak ithalata kayılması kararının yabancı sermayeyi Türkiye'ye çekebilmek için geçen hafta yapılan toplantının hemen sonrasında gerçekleşmesi ilginç bir tesadüf oldu. Yabancı Sermaye Derneği'nin (YASED) düzenlediği toplantıda, Başbakan Recep Tayyip Erdoğan, dünya devlerinin başkanlarına Türkiye'nin cazip olduğu, yabancılara önemli imkanlar sunduğunu söylerken Ford Motor Avrupa Başkanı John Fleming de Türkiye'nin en büyük rakipleri olan Macaristan, Polonya ve Çek Cumhuriyeti'ndeki düşük maliyet avantajlarının bir tehdit oluşturduğunu söylemişti.

BİR İŞÇİNİN MALİYETİ 48 BİN 500 YTL
Türkiye'nin, daha önce yerli ve ihraç pazarları için düşük maliyetli bir üretim merkezi olarak yatırım için cazip bir konumda bulunduğunu söyleyen Goodyear Lastikleri sözcüsü ve Halkla İlişkiler Müdürü Nedret Türkkuşu da, yıllar içinde bu avantajın yitirildiğini belirtti.

İTHAL LASTİK UCUZ
Son aylarda Türkiye'de üretilen lastiklere olan talebin düşmeye başlaması sonucunda, şirketin üretimi azaltarak, yatırımlarını daha düşük maliyetli başka fabrikalara kaydırmaya başladığını kaydeden Türkkuşu, daha düşük maliyetli diğer fabrikalardan lastik ithal etmenin daha ucuza geldiğini anlattı. Türkkuşu, "Otomotiv üreticilerinin taleplerini karşılamak üzere, onlara rekabetçi düzeyde lastikler tedarik etmeliyiz. Ancak, bunu maliyet açısından daha cazip diğer Goodyear fabrikaları ile sağlayabiliyoruz" dedi. Goodyear'ın dış pazarlarda rekabet gücünü kaybettiğini söyleyen Türkkuşu, Türkiye'de bir işçinin maliyetinin yılda 48 bin 500 YTL olduğunu ve bu rakamın Doğu Avrupa'daki fabrikalardan daha yüksek olduğunu kaydetti. Türkkuşu, işçi azaltımının 109'la sınırlı kalıp kalmayacağına ilişkin soruyu "Yapılanma sonrasında nasıl gelişme olacağını göreceğiz. Şu anda bir şey söylemek mümkün değil" şeklinde cevapladı.

1967'DEN BERİ İHRACAT YAPIYOR
Goodyear, 1 Eylül 1961'de kuruldu. 1962'de İzmit'in Köseköy mevkisinde temeli atılan fabrikada üretim 1963'te başladı. İlk Türk malı Goodyear lastiğinin Avrupa'ya ihracatı ise 1967'de gerçekleşti. 1986'da Uniroyal Endüstri ile birleşen Goodyear, Uniroyal'in Adapazarı fabrikasını devraldı ve fabrika sayısı ikiye çıktı. Goodyear, binek, hafif ticari ve zirai araçlar, kamyon, otobüs ve iş makineleri için lastik üretiyor.
DİĞER OTOMOBİL HABERLERİ
 İşin ustası olduk, Ruslar'a oto üretmeyi öğreteceğiz
 2006'da yıldızı parlayacak otolar
 Mavi kanlı bir spor otomobil
 Hyundai'deki arkadaşlar coşmuşlar
 Otomobil sevdasını konut da durduramadı
 BMC 600 milyon $'lık yatırımla ilk 10'a girecek
 Toyota'nın ihracatı 2 milyar dolara ulaştı
 Maliyet arttı, lastikçilere de Doğu Avrupa yolu göründü
 En devrimci Fransız otomobili
 Lüks otomobil satın almak rüya değil
 Ucuz oto fırsatı için son 10 gün
 Küçük otomobillerin büyük rekabeti
 Sağ şeritten sol şeride geçtiler yıldız oldular
 Küçük otomobiller kadınların gözdesi
 Kasko şirketiniz otonuz gibi hızlı mı
 En yeni modeller yola çıktı
 Kullanım maliyeti düşük ticari araçlar makbul
 Arazinin kralları yollarda boy gösteriyor
 Land Rover Freelander/ Discovery/Range Rover
 4x4 otoda fırsat
 Dizelde çok yol yapan kârlı
 Kış bakımı yaptırın yolda kalmayın
 Kış lastiği ile fren mesafesi kısalıyor
 Günak, 400 tasarımcıyla VW'i geleceğe hazırlıyor
 Citroen'in lüks otomobil yorumu
 40 bin Euro'ya Quattro Audi A3
 Grandis'e dizel motor seçeneği
 Makul rüyaların otomobili
 Tüy sıklet ticari
 Yeni Yaris geliyor
 Eşi benzeri olmayan bir safkan
 X Large tadında mini otomobil
 Fotoğraf çektirmek için değil! Gazlamak için ideal...
 Oto servislerinde indirim % 30'u buldu
 Nissan Patrol: Bir arazi efsanesi
 Ellerinizi cebinizden çekin
 S Class'a destek
 Öğrenci Ferrari'si
 Yarının otomobili Civic Ocak 2006'da yollarda
 Hyundai'nin sloganı değişti
 Cherooke sağlam bir seçenek
 Bursalı Clio Avrupa'nın en iyisi seçildi
 24 milyonuncu Golf yollara çıktı
 Toyota Yaris'e güvenlikte 5 yıldız
 Standartları sınıfını zorluyor
 Ferrari ne yapacak?
 İstanbul kanatlarımın altında
 Otomobiliniz kaplan mı, yengeç mi?
 Havayastığı uyumak için değil
 Radara yakalananlar
 Muhteşem bir otomobil
 Korkunç reklamlı Seat Leon
 Hep beraber dizelleşiyoruz
 Yeni Z4 görücüye çıkıyor
 Yarının otoları Tokyo'dan yola çıktı
 En geniş Vitara 8 bin YTL ucuzladı
 Otoda Avrupalı olduk küçükleri çok sevdik
 Yeni Saab 9-5 aralıkta Türkiye'de
 Yeni Kangoo 22.3 bin YTL'den piyasada
 Efsanevi VW Beetle'a yeni görünüm
 Renault'nun yeni kavramı
 Yeni bir fikrim var
 Sert bakışlı Alfa
 Bu nedir bu?
 Yılın otosunda Türk damgası
 Mazda 5 sürgülü kapılarıyla farklılaşıyor
 Bursalı Clio 'yılın otosu'na adını yazdırmak istiyor
 Giugiaro imzalı Alfa Romeo 159
 Günak, Passat'da yunustan esinlenmiş
 BMW 3 Serisi büyüdü
 Yaris ikinci kez aday
 Parçaları aynı ruhları farklı
 Toyota'ya dizel motor seçeneği
 Çin, 2030'da trafik sıkışıklığını öğrenecek
 Volvo'nun top modeli
 Tut kolumdan çek götür beni!
 Altavilla: Doblo ekmeğimiz, yağımız
 Bursalı Fiat Doblo yılın aracı seçildi
 Üstsüzü daha güzel
 Ben de resim çektirebilirim
 Rimula puan kazandırıyor
 Yarışçı Leon zafer kazandı
 Kış lastiğinde iddialı
 Nissan bayi ağı genişliyor
 Otomotive 'konut' ve '3 Ekim' darbesi
 'Made in Turkey' damgalı ticariler ödül avcısı oldu
 Sözlük gibi otomobil
 Sonbaharın yıldızları yollarda
Servetini katlıyor
Servetini katlıyor
2004 ve 2005'in en çok kazanan mankenleri arasına giren...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu