kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Son Dakika
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Turizm Rehberi
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Meliha Okur @ SABAH
 

Koç otomotivde Sabancı modeline mi geçiyor?

2006 yılı Koç Holding tarihinde bir dönüm noktası olacak. Koç, 'Tüpraş öncesi ve sonrası' diye ikiye ayrılacak. Tüpraş, Koç'un miladı olacak. Tüpraş öncesi Koç'a bakalım;
* Koç'un cirosu Türkiye'nin milli gelirinin yüzde 5'ini oluşturuyor.
* Türkiye'nin toplam ihracatının yüzde 9'unu Koç gerçekleştiriyor.
* İMKB'deki halka açık şirketlerin toplam piyasa değerinin yüzde 14'ünü Koç temsil ediyor.
Ve 2004 yılında Koç'un cirosu 15 milyar dolar. Tüpraş öncesinde de Koç, 50 bin çalışan ve 108 şirketle bir dev. Fakat Tüpraş'la birlikte durum değişti...
Koç Holding, artık küresel dünyanın bir parçası, kuzey-güney enerji hattının en önemli aktörü. Tüpraş, tek başına 2004 yılında 8 milyar dolar ciro yapmış. Koç ile Tüpraş'ın birleşen gücü, brüt 5.5 dolarlık rafineri marjı ile Koç'un farklılaşmasında büyük rol oynayacak.

Faiz
en fazla libor +2
Ama sırada önemli bir sınav var. Sınav, yüzde 51'i, 4.1 milyar dolara satın alınan Tüpraş'ta Koç'un, nasıl bir borçlanma stratejisi izleyeceği. Koç ne kadar özkaynak kullanacak? Koç'tan yansıyan havaya bakılırsa, Tüpraş'ın borç ödemesinde 800 milyon ile 1 milyar dolar özkaynaklardan karşılanacak. Geri kalan borç ise 12 yıl vadeli libor+1 ile libor+2 arasında değişen faiz oranıyla birlikte dış kredi olarak kullanılacak.
JP Morgan, Koç Holding adına 2.5 milyar dolarlık bir borçlanma için uluslararası finans kuruluşlarıyla görüştü, 1 milyar dolarlık borçlanmayı sağladı. Vakıflar Bankası, İş Bankası, Garanti ve Akbank'tan oluşan yerli bankalar grubu ise 1.8 milyar dolarlık bir krediyi Tüpraş'ı devralacak şirket adına bulmaya çalışıyor.
Koç Holding'in bir özelliği var. Grup şirketleri kredilerini kendileri buluyor. Fakat bazı durumlarda Koç Holding, şemsiye görevi görerek holding adına borçlanıyor. Daha sonra sermaye artırımı yoluyla borçları şirketlere dağıtıyor.

Enerji
Yatırım tamam
Koç Holding arada bir Türkiye Hazine'sinden bile ucuza borç bulabiliyor. Çoğunlukla kullandığı yatırım kredileri diğer grupların kullandığı kredilerin 1 puan altında oluyor. Ve Koç'un kullandığı kredilerin faizi, Türkiye'nin yurtdışına ihraç ettiği eurobond faizine denk geliyor. Tüpraş borçlanmasında da Koç Holding, şemsiye görevini görüyor. Yerli bankalar konsorsiyumunun bulduğu krediyi de grubun sendikasyon kredilerini kapatmak için kullanacağı yorumu yapılıyor.
Zaten Tüpraş'ın yüzde 51'ini devralacak şirket kuruldu. Kuruluş sermayesi 50 bin YTL olan Enerji Yatırım A.Ş.'nin Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Koç. Yönetim kurulu üyeleri ise Bülent Özaydınlı, Cüneyt Ağca, Ahmet Fadıl Ashapoğlu, Ali Tarık Uzun ve Erol Memioğlu.

Satılacak
şirketler
Peki Koç, 800 milyon ile 1 milyar dolarlık özkaynağı nereden bulacak? Koç'un hedefi alanında lider olmayan şirketleri satmak. Koç-Ata-Sancak'taki yüzde 33'lük hissesini satarken başka hangi şirketlerden çekilebilir? Kulislerden yansıyanlara göre, Koç Grubu otomotivde Fiat ile Ford arasında çok ciddi bir tercih yapmaya hazırlanıyor. İddialara göre Sabancı'nın Toyota'da izlediği, "üretimden çekil, pazarlamaya devam et" stratejisini Koç'un otomotiv stratejisinde birebir kullanacağı yorumları yapılıyor. Rekabetçi yapı, teknolojik güçlülük ve ihracatta liderlik belirleyici olacak diyenler işin duygusal boyutunu hatırlatıyorlar.
Rahmi Koç'un arabasının markası hâlâ Ford.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 TOBB kalesinden TÜSİAD'a gol   / 24-12-2005
 "Buğday-koyun gerisi oyun"   / 22-12-2005
 IMKB'nin felsefesi özelleştirmeden daha önemli   / 20-12-2005
 '40 milyar $ açıkla kimse bu ülkeyi yönetemez'   / 17-12-2005
 Hyundai'ye köşe kapmaca oynatmayın   / 15-12-2005
 Nurol veya Çeçen ortak olacak mı?   / 14-12-2005
 Bu indirimle sanayici cezalandırılacak   / 13-12-2005
 Kıbrıslı Türkler AİHM'ye gidiyor   / 10-12-2005
 "Tek yol AB değil"   / 09-12-2005
 KDV en fazla üç puan inebilir   / 06-12-2005
MELİHA OKUR
Koç otomotivde Sabancı modeline mi geçiyor?
2006 yılı...
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
Şarapta rekabet ihlali?
Türkiye en kaliteli şarap üreten...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Tek haneli enflasyon sonrası artık reel faiz de tek...
'Sabıkalı' aile apartman dikti
Baba, anne ve 17 yaşındaki kızları... Ailenin kaçakçılıktan...
Kankan dansı bir sırrı ortaya çıkardı
Ünlü sosyetik kadınların Pera Palas'ta yaptığı kankan dansı,...
'Çürük raporu' şebekesi suçüstünde yakalandı
'Çürük raporu' şebekesi suçüstünde yakalandı
Askere gitmek istemeyenlere 40 bin dolar karşılığında sahte çürük...
Şemdinli patlamalarına JİT ve MİT savunması
Şemdinli patlamalarına JİT ve MİT savunması
Jandarma İstihbarat Dairesi ve Milli İstihbarat Teşkilatı, Şemdinli...
IMKB
E: 39.139 D:% 0,56
DOLAR
S: 1,348 D:% -0,111
EURO
S: 1,598 D:% -0,094
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu