"İmzamızı atmak için coğrafi işaretleme istiyoruz" diyen Ayvalıklı zeytinyağcıları, Tariş "Ege'yi önce 2'ye ayıralım, sonra bahçeler bile işaret alır" diye yanıtladı.
Dünyanın 5'inci büyük zeytinyağı üreticisi olan Türkiye'de, zeytinyağı üretiminin kalbi Ege Bölgesi'nde coğrafi işaretleme mücadelesi yaşanıyor. Ayvalıklı üreticilerin coğrafi işaretleme alabilmek, yani yağlarına 'Ayvalık' imzası atabilmek için Türk Patent Enstitüsü'ne başvurması üzerine Tariş başvuruya itiraz etti.
250 KİLOMETRELİK KIYI Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Deniz Ataç, coğrafi işaretleme uygulamasının bütün dünyada kullanıldığına işaret ederek, "Böylelikle, her yağın kendi niteliği belli olur ve iyi zeytinyağı ile kötüsü birbirinden ayrılır. Şimdi Konyalı üretici bile yağına Ayvalık imzası atabiliyor" dedi. Coğrafi işaretlemenin rekabeti artırıcı bir etken olduğuna dikkat çeken Ataç, şöyle konuştu: "Ayvalık kendi zeytinyağına güveniyor ve kendi markasını yaratmak için uğraşıyor. Tariş, Ezine'den Zeytindağ'a kadar olan 250 kilometrelik bir kıyı alanında tek tipleşme yaratmak istiyor. Oysa bu alanda bir sürü tat ve varyete var."
1 MİLYAR $'LIK İHRACAT Zeytinyağında iç pazar büyüklüğünün 60 bin ton, ihracat büyüklüğünün ise 100 bin ton olduğunu belirten Deniz Ataç, 2005 yılı sonunda ihracatın 300 milyon dolar hacme ulaşacağını kaydetti. Ataç, hem yeni ağaçların dikilmesi hem de var olanların veriminin artırılması halinde bu rakamın 10 yılda 1 milyar dolara çıkabileceğini söyledi.