|
|
|
|
|
Üstsüzü daha güzel
|
|
BU haftaki denediğim otomobili anlatmadan önce size bir anımı anlatmak istiyorum. Bundan yaklaşık 7-8 yıl önce ABD'nin Alabama eyaletinin Aniston kentindeki ünlü Talledega Yarış Pistindeyiz. Pist ünlü Die Hard 500 yarışının yapıldığı yer. Ayrıca Ahmet Altan'ın Aldatmak adrlı romanında geçen öyküye benzer bir öykünün de anlatıldığı Tekerlek isimli kitapta, romanın kahramanlarından birinin ölümüyle sonuçlanan bir yarış kazasına sahne olan pist. Pistte Saab 900'lerle yarışacağız. Dünyanın her yerinden sürücüler var. Piste yarıştan bir gece önce ulaştığımız için gece antrenman sürüşü yapıyoruz. Hafif bir yağmur çiselemiş. Pist kaygan. Önümde Yunanlı sürücüyle saatte 150 mili aşan hızla oval pistte dönüyoruz. Birdenbire önümdeki araç kayıyor ve büyük bir süratle yandan duvara patlatıyor. Pistte dönüyor, gidip öbür yandan da patlatıyor. Hemen duruyorum. Otomobil haşat. Ama ilginç bir durum var. Kapıyı açılabiliyor. İçerdeki sürücüyü çıkarıyorum. Hiç bir şeyi yok. Sadece patlayan airbaglerden dolayı kulakları duymuyor ve biraz korkmuş.
İşte Saab'la tanışmam böyle. Ve herkes Volvo diye bilir ama Dünyanın en sağlam ve güvenli otomobillerinden biri Saab. İşte bu haftaki test aracımız da bir Saab. Saab 9.3
İÇ DİZAYN Açıkçası bir hayal kırıklığı. Neden mi? Çünkü geçen zaman içinde Saab pek fazla bir değişiklik yapmamış. Bildik, tanıdık ama eski moda. Anahtar elektronik olmuş ama yine ortada... Gösterge tabloları geçmiş modellerle hemen hemen aynı. Dashboard aynı. Hatta biraz daha basitleşmiş. Klima sistemi neredeyse aynı. Gerçi çok çok iyi ama eskisinden farklı değil. Elektrikli koltuklar rahat. Ama kullanılan deri göze çok hoş görünmüyor. Yeni tiptronic vites kolu modern ama otomobil geri kalanıyla uyum içinde değil. İç mekanda kullanılan plastiğin kalitesi çok kötü. Gerçi Porsche 911'in içindeki plastik de çok kaliteli değildir ama bu da değil. Müzik sistemi iyi ama gösterişsiz. Yol bilgisayarının ekranı ortada ama kumanda düğmeleri radyonun üzerinde. Son derece gayrı ergonomik.
Aslında içerde ağırbaşlı, Saab klasiği bir hava da yok değil ama yine de insanda heyecan uyandırmıyor. Malzeme kalitesi biraz daha iyi olsa belki kabul edilebilir..
MOTOR VE ŞANZIMAN Motor müthiş. Yeterinden fazla bir güç üretiyor. Ancak bir sorunu var. 3000-3500 devirden sonra torkta çok ani bir artış oluyor. Bu durum özellikle hızlı kalkışlarda, hele hele direksiyon tam düz konumda değilse "Acemi" sürücüler için tehlikeli olabilir.
Ancak 3000 devrin üzerindeki kullanımlarda elastikiyet de, akselerasyon da müthiş. Otomobil saatte 200 kilometre hıza yağ gibi çıkıyor. Şanzıman otomatik kullanımda çok başarılı. Motora uygun. Ancak tiptronic kullanımda çok yüksek devirlerde değişimler biraz rahatsız ediyor.
SÜRÜŞ Doğruyu söylemek gerekirse "Sert" kullanımda kontrolü zor bir otomobil. Ve garip zaafları var. Mesela önden çekişli ama viraj tepkileri sanki arkadan itişli gibi. Önden çekiş otomobiller sert virajlarda kafadan koparlar. Bu Saab tam aksine arkadan kopuyor. Bu önemli bir dert. Çünkü arkadan savruluyor ama arkayı toplamak için arkada çekiş yok. Direksiyon bir spor otomobil kadar hassas. Ancak yüksek süratlerde fazla hafifliyor. Ancak otomobilde müthiş bir özellik var. Ağırlık merkezi sürücü koltuğunun tam altında toplanmış. Bu da otomobili çok iyi hissetmenizi sağlıyor. Otomobilin hareketlerine anında tepki verebiliyorsunuz.
İZLENİM Doğruyu söylemek gerekirse Saab'ın 900 modeli yapıldığı döneme göre çok avangard bir otomobildi. 9.3 bunu koruyamamış. Dış dizaynı "Kaba bir şıklık" haline getirmeyi başarmışlar. Göze çok hoş ve farklı geliyor. Ama aynı gelişimi iç mekanda gösterememişler. Motor her zamanki gibi iyi ve belli ki sorunsuz. Ancak bana gelen test aracında direksiyondaki tiptronic kumandası da, radio ses açma düğmesi de çalışmıyordu. Bu önemli bir hata. Ancak Türk işi iki yumrukla saat gibi çalışır hale geldiler. Ama her şeye rağmen ben Saab'ı nedense çok severim. Sağlamdır. Sizi korur. Eskimez. Hele hele cabriosu tam anlamıyla genç bir klasiktir. Benden size tavsiye eğer Saab 9.3 alacaksanız üstü açık olsun. O zaman sıkılmazsınız..
|
|
|
|
|
|
|
|
|