|
Dar alanda kısa çekimler ve sert çekişmeler
|
|
"Banyo" Mustafa Altıoklar'ın filmleri arasında en çok "Asansör"e benziyor: Onun gibi çok dar bir mekanda geçen, görünürde diyaloglara, temelde ise insan ilişkilerine dayanan, bir tür oda müziği tadında "oda sineması". Bu kez oda yerine "banyo" demek de pek yanlış olmaz!... Altıoklar, yazar Gül Semerci'nin oyunundan yola çıkarak çektiği filmde, üç çiftin ve ayrıca genç bir röntgenci delikanlının kahramanlarını oluşturduğu, görünürde komik, hatta komik ötesi derecede hafif bir öykü anlatıyor. Genelde (biri dışında) yanyana gelmedikleri için ilişkilerini anlamakta zorluk çektiğimiz ve bir tür "kimin eli kimin cebinde" havası yaratan üç çift de birbirlerini aldatmaktadırlar. Birinin kocası dışında hepsi, diğerlerinin karısı ya da kocasıyla birlikte olmaktadır. Böylece karşımıza, en hasından Fransız bulvar komedilerini bile hasedinden çatlatacak bir "ihanetler güldürüsü" gelir. Çok uzun bir süre gereksiz, boş, hatta kimi zaman kaba ve estetik dışı gözüken ve seyirciyi yoran...Üstelik o ünlü klasik veya çağdaş bulvar komedilerinin zeka düzeyini pek yakalayamayan, daha kıvrak sözlere, keskin esprilere gereksinmesi olan... Ne var ki film hakkında tam bir kanıya varmak için, finali beklemek gerekiyor. Aslında Altıoklar'ın "Asansör"de de görülen dar mekanda film çekme ustalığı belirgin. Yönetmen, dışarıyla ilişkisi sadece kimi zaman açılıp kapanan pencereler olan üç banyonun oluşturduğu sınırlı mekanı gayet iyi kullanıyor. Kamera hemen her zaman olması gerektiği yerde. Zaman zaman aşırı kullanılan yavaşlatılmış çekimler dışında tempo iyi. Çok iyi bir oyuncu seçimi ve yönetimi de sağlanmış. Hepsi iyi ama ben özellikle nankör bir rolde Janset'e bayıldım. Görüntü yönetmenini ve son derece işlevsel bir müzik yazmış olan Gökhan Kırdar'ı da anmalı.
ŞAŞIRACAKSINIZ Film, bu teknik başarıya karşın pek içaçıcı bir halde değilken, sona doğru işler değişiyor ve tüm hikaye, iyice kara ve karanlık bir finale doğru şahlanıyor. Film boyu süren bulvar komedisi atmosferi, bıçak gibi keskin -hatta fazla keskin- bir trajediye dönüşüyor. Bu radikal dönüşüm, sanırım çok kişiyi şaşırtacak, hatta irkiltecek... Ama galiba film, asıl anlamını bu dönüşümle kazanıyor. Ve en küçük gözüken şeylerin nasıl büyüdüğünü, komedi unsurlarının nasıl drama dönüşebileceğini, hayatlarımızın ne denli pamuk ipliğine bağlı olduğunu bize hatırlatıyor. Tümüyle biraz fazla mamul, fazla hesaplı duran bu film, sonuç olarak uçarı gönül ve seks maceralarımızdan fışkıran bireysel dramların koza gibi örülmüş değişik bir izdüşümü sayılabilir.
BANYO Yönetim ve senaryo: Mustafa Altıoklar Görüntü: Mirsad Heroviç Müzik: Gökhan Kırdar Oyuncular: Selçuk Yöntem, Burak Sergen, Seray Sever, Janset, Demet Evgar, S.Midyat, Arda Kural Altıoklar Yapım
|