|
|
|
|
Bu yarışın ikincisi yok
Tarihi çok eskiye dayanan America's Cup Yarışı tıpkı Formula 1 yarışları kadar heyecanlı. Yarışın güçlü takımı BMW Oracle teknelerinde uçak teknolojisi kullanıyor.
Futbol maçlarını keyifle izlerim, F1 yarışlarını da... Ancak bir iş gezisi daveti gelince, bir kadın olarak aynı keyfi hatta daha fazlasını America's Cup'tan (Amerika Kupası Yelken Yarışı) alacağımı hiç düşünmemiştim. İtiraf ediyorum, bu geziye gitmeyi kabul etmemdeki ana sebep yarıştaki bir isimdi; dünyanın en zenginlerinden biri olan Oracle bilgisayarlarının sahibi Larry Ellison... 61 yaşındaki bu adamın servetiyle ilgilenmiyorum elbette. İşim gereği takip ettiğim haberlerde sık sık karşıma Ellison'un bu kupayı kazanabilme konusundaki hırsı çıkıyordu.
DÖRT ETAPTAN OLUŞUYOR Ben de elime böyle bir fırsat geçmişken gidip göreyim, milyar dolarlık bu adam ve kurduğu inanılmaz ekibin mücadelesini araştırmacı gazeteci olarak yerinde izleyeyim dedim... America's Cup, uluslararası spor arenasının en eski organizasyonu. Modern olimpiyatlardan 50 yıl öncesine kadar uzanan tarihiyle bu yarış; tekneleri, ekipleri, F1 takımları gibi padok oluşturulması, son teknoloji ürünü malzemelerin büyük bir gizlilik içinde transfer edilmesiyle insanı etkiliyor. Yarışla ilgili ilk brifingi BMW Oracle takımının operasyon sorumlusu Laurent Esquier'den aldık. Esquier, takıma üs olarak da havacılık sanayisinin merkezi Seattle (ABD) kentini seçtiklerini çünkü aynı teknoloji ve malzemeleri teknelerinde kullandıklarını söyledi. Bir akşam yemeğinde dinlediğim bu konuşma, ertesi gün İsveç'in Malmö kenti açıklarında yapılacak yarış için "Benim burada ne işim var?" sorularını kafamdan tamamen sildi. Çünkü deniz korkusunu bir yıl önce yenebilen, Boğaz vapurunda bile yüzü renkten renge girip mide bulantısını yenmek için çeşitli senaryolar yazarak kendini avutan birinin; dalgalarda 35 derecelik açı yapan ve rüzgarın kollarında son model spor otomobiller kadar hızla süzülen yelkenlilerin yarışında ne işi var diye düşünmedim değil... Ancak bu yıl 32'ncisi düzenlenen ve kazananın ancak 2007 yılında yapılacak finalde belli olacağı yarışın organizatörleri sayesinde ne bulantı, ne de korku kaldı. Denizlerin F1'i haline getirmek istedikleri bu yarışı organize edenler, bu yıl ilk kez padok bölümüne gazetecileri aldı. Yani bu ilki bendeniz de yaşadı. Limandaki hazırlık bölümünü "locadan" izledik. Amerika Kupası Yelken Yarışı, iki aşamalı yapılıyor. Birinde iki tekne birbiriyle, diğerinde ise tüm takımlar yarışıyor. Bu yarışta aralarında ilk kez Çin'den ve Güney Afrika'dan katılan ekiplerin de olduğu toplam 12 tekne, finale ulaşma mücadelesi veriyor. Finale kadar yılda ortalama 4 etapta yarışılıyor. Dünyada belki de "ikincisi olmayan" tek spor dalı bu. Çünkü kural gereği tek bir kazanan olacak. Ve o, bir önceki kupayı hiç denizi olmayan ülkesi İsviçre'ye götüren Alinghi takımının karşısına 2007'deki finalde çıkacak. Şu an için Alinghi'nin en güçlü rakibi, hırslı milyarder Ellison'ın kurduğu ve 2002'de otomobil devlerinden BMW ile ortak olan BMW Oracle Racing Team... Yelkenlerini rüzgara teslim eden 24 metrelik teknelerdeki 17 denizcinin, kas gücünü kullanarak yarışmasının biraz sıkıcı olacağını düşünmüştüm ilk başta. (F1 yarışına benimle gelmesi için adeta yalvardığım kız arkadaşlarımın "Bir sürü araba gürültü çıkararak dönüp duracak işte. Ne gerek var gidip sağır olmaya" tepkileri çınladı kulaklarımda.) Ancak yarışı Veli Efendi'de "Sude Naz, Rüzgar Avcısı'nın bir boy önünde" dercesine anlatan biri olunca işler değişti. Bir de teknelerin üç boyutlu görüntüleri dev ekranlarda yayınlanınca "İşte maç keyfi. Bir de fıstık olsa, tamam" dedim. Uydu ve GPS sistemleriyle hazırlanan grafikli görüntüler saniye saniye teknelerin hareketlerini, kimin kaç metre önde olduğunu anlatıyordu. Bir ara kendimi kaybedip BMW Oracle'ın, ezeli rakibi Alinghi'yi yendiği etapta tribün tezahüratı dahi yaptım. Rakip takımın yelkenlisinin bağlantıları kopup öne "bizim takım" BMW Oracle geçtiğinde yan masadaki "taraftarlarla" tebrikleşiyordum. İlk olarak 1851'de düzenlenen yarışta bu yılın sıralaması Alinghi, BMW Oracle, Emirates Team New Zealand, Luna Rossa ve Desafio Espanol şeklinde.
Burcu YAKAR
|
|
|
|
|
|
|
|
|