|
|
|
|
|
Bu hafta gerilim ve aşk filmleri var
|
|
Görünürde, zıtlar arasındaki bir aşk filmi bu. Tümüyle kafiyeli bir şiir diliyle yazılmış olması ise filmi daha çağdaş bir Shakespeare oyununa dönüştürüyor
Evet'te hayır vardır!
Görünürde, zıtlar arasındaki bir aşk filmi bu. Tümüyle kafiyeli bir şiir diliyle yazılmış olması ise filmi daha çağdaş bir Shakespeare oyununa dönüştürüyor.
Sally Potter filmlerini bir türlü sevemedim. Gerçi "Orlando" iyiydi. Ama sonradan yaptığı "Tango Dersi" ve "Ağlayan Adam", gerçek anlamda nefret ettiğim filmler oldu. Bu yüzden geçen İstanbul Festivali'ne ("Evet" filmi dolayısıyla) geldiği halde ilgi göstermedim, ne gidip tanıştım, ne de bir resmini çektim. "Evet" de aslında kolay lokma değil. Ama bu kez, adını andığım filmlerdeki denetimsiz duygusallık ve çocukça şiirsellik yerine, yadırgatıcı da olsa kendini giderek kabul ettiren bir özgünlük var. Bu da az şey değil. Görünürde, zıtlar arasındaki bir aşk filmi bu. İrlanda kökenli, bio-genetik uzmanı bir Amerikalı kadın, bir İngiliz devlet adamıyla son derece mutsuz giden ilişkisi sırasında, aslında operatör olan ama ülkesinden kopup geldiği Batı'da bir lokantada aşçılık yapmak zorunda kalan Beyrut'lu bir Arap'la ilişki kuruyor. Adlarını bilmediğimiz kadın ve erkek, ilk kez mutlu olacak kadar kaptırıyorlar kendilerini... Ama sonra, engeller başlıyor. Erkek, özellikle 11 Eylül sonrası başgösteren ırkçılıktan nasibini alıyor ve işini yitiriyor. Kadın ise bu ilişkiye dört elle asılsa da, soğuk kocası, sorunlu "vaftiz kızı" ve hastanede ölmek üzere olan teyzesi arasında gidip geliyor. Filmin çeşitli özellikleri var. Bunlardan biri, tümüyle kafiyeli bir şiir diliyle yazılmış olması. Bu da filmi daha çağdaş bir Shakespeare oyununa dönüştürüyor. Allah'tan altyazılar iyi Türkçe bilen birinin elinden çıkma... Ayrıca kameraya dönük olarak konuşup olayları yorumlayan temizlikçi kadın buluşu, hem klasik trajedilerdeki yorumcu oluyor, hem de filme Brecht'çi bir atmosfer katıyor. Sonra her Potter filmine özgü biçimcilik, modern ve sanki şiirselliğin karşılığını arayan bir anlatım. Ama en önemlisi, filmin sıradan bir ilişkiyi, diyalogların zekiliği ve kıvraklığı sayesinde günümüz siyasal konjontürünün tam bir yansıması haline getirmesi. Adam ve kadının ilişkisi, tümüyle dış dünya koşullarından etkileniyor ve onların oluşturduğu çerçeveye sıkışıp kalıyor. Aslında bu da çok yeni bir şey değil ama bu filmde oldukça özgün biçimde uygulanmış. Potter'in kendi yazdığı müzik ve ona katkı yapan iyi seçilmiş parçalar ve de üç kez Oscar adayı Joan Allen'in oyunu, filme çok şey kazandırıyor. Sally Potter elbette Harry Potter'le akraba değil ama bu kez filmi, yetişkinler seyirci için ilginç bir deneyim olabilir.
EVET (Yes) Yönetim, senaryo ve müzik: Sally Potter Görüntü: Aleksei Radionov Oyuncular: Joan Allen, Simon Abkarian, Sam Neill, Shirley Henderson, Samantha Bond, Gary Lewis İngiliz-Amerikan ortak yapımı.
|
|
|
|
|
|
|
|
|