kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Gazi Ercel @ SABAH
 

Formula 1 ve projecilik

Formula 1 yarışları rüzgâr gibi geldi, geçti. Bu tür yarışlarla hiç ilgisi olmayanlar bile zevk aldı. Böyle bir organizasyonu başarı ile gerçekleştiren Türkiye, haklı olarak gururlandı. Ancak, bazı konular hala gündemde. Bunlardan biri de, Formula 1'in altyapısının maliyeti.
İstanbul Ticaret Odası yönetimine göre, Formula 1 projesi ilk önce 20 milyon dolar ile gündeme gelmiş. Zaman içinde önce 60, daha sonra ise 100 milyon dolarlık maliyet hesabı çıkarılmış. Proje bitişinde ise 220 milyon dolarlık bir fatura İTO'nun önüne konulmuş.

Pahalı
projeler
Bunları basından öğrenince, Hazine'de görev yaptığım yıllarda karşılaştığım benzer bazı projeleri hatırladım. 1970'li yılların sonunda Afşin Elbistan Projesi düşük kalorili kömür kullanılarak elektrik enerjisi elde etmeyi hedeflemişti. Başlangıç maliyeti 250 milyon dolar olarak hesaplanmış olmasına karşın, bitişinde maliyet 3 milyar doları aşmıştı.
80'li yılların ortalarında otoyol projeleri, başlangıçta 2.5 milyar dolar finansman gereksinimi ile uluslararası sermaye piyasasına sunuldu. Bitişinde maliyet 6 milyar dolardı.
Bolu Tüneli için, ilk başta fizibilite çalışması olmadan bakkal hesabı ile yapılmış verilere dayanan proje taslakları, finansmanı amacıyla çeşitli yerlere gönderildi. İtalyanlar, "200 milyon dolarlık bir finansman ile tamamlanır" dediler. Tünel 550 milyon dolara ihale edildi. Şimdi bize maliyeti 1 milyar doları bulacak. Bazı yap, işlet ve devret projelerinin ise acısı sonradan ortaya çıktı. Liste uzayıp gidebilir. Ama bir gerçek gün gibi ortada. Fizibilite etütleri tam yapılmadan, buna bağlı finansman yükü doğru hesaplanmadan sunulan projeler bizi ağır bir fatura ile karşı karşıya bıraktı. Bu maliyetin çoğunu ödedik. Kalanını da ödeyeceğiz

Neden
böyle?
Bunun birçok nedeni var. Geçmişte, enflasyonist dönemlerdeki belirsizlikler, ileriye dönük öngörülerin sağlıklı bir biçimde yapılmasını engelliyordu. Buna bağlı olarak karşılaşılacak riskleri belirlemek de büyük bir uğraşı gerektiriyordu. Otoyol projeleri bunun tipik bir örneğiydi.
İkinci bir neden, proje maliyetini yüksek göstererek daha başlangıçta kamunun veya yatırımcıların gözünü korkutmak kaygısından kaynaklandı. Finansman ihtiyacı düşük tespit edildi. Bu yaklaşım geçmişte sıkça uygulandı. Halen de devam ediyor. Formula 1 buna en son örnek.
"Projeyi onaylatalım, işe başlayalım, sonunu nasıl olsa getiririz" yaklaşımı düzgün proje yapılmasının ve finansman konularının arka plana atılmasına neden oldu. İşi almak temel hedef haline gelince, diğer önemli noktalar marjinalde kaldı.
Bir başka neden ise, kötü niyetle ve maliyeti yüksek tutarak ihaleyi alma ve anormal kârlar elde etme saikinden kaynaklandı. Bu yolsuzluğun ta kendisiydi. Yap-işlet-devret yoluyla yapılan bazı enerji santrallarının ürettiği elektriğin kilovat saatini devlete 17 cent'e varan fiyatlarla satmak, yani devleti kazıklamak bu işe girişenlere servet sağladı.
Bütün bu örneklerin benzerlerinin artık gözlenmeyeceğini zannederken, Formula 1 projesinin maliyet serüvenini öğrenmek herkesten önce beni şaşırttı. 20 milyon dolarla başlayıp, 220 milyon dolara tamamlanan bu "yarı özel" projeyi anlamak ve çözmek gerçekten zordu. Ben çözemedim. Ancak, çözebildiğim bir gerçek var ki, o da, ister kamu, isterse özel sektör projesi olsun doğru dürüst fizibilite etüdü yapıp, buna dayalı finansman ve nakit akım tablosu oluşturmadan başlanan yatırımların topluma maliyeti çok yüksek oluyor. Yatırılan sermayeden en yüksek getiriyi alamıyorsunuz. Yatırıma yöneltilen kaynakların marjinal getirisi düşüyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Türk finans sektörü küresel reel sektörle tanışıyor   / 26-08-2005
 Bankacılığa 10 yılda 65 milyar dolar ilave sermaye gerekir...   / 24-08-2005
 Ekim ayı gündemi piyasaları sinirlendiriyor   / 22-08-2005
 Dünya ekonomisinde yeni balans ayarları   / 20-08-2005
 Döviz hesapları ve gri alan   / 19-08-2005
 Kaynağı belli olmayan dövizler   / 17-08-2005
 Merkez'in finansal istikrara eğilişi   / 15-08-2005
 IIF'ten Uyarı Var: 'Türkiye ile ilgili riskler artıyor'   / 13-08-2005
 Merkez'in faiz ikilemi   / 12-08-2005
 Petrol faturası 20 milyar $'a dayanıyor   / 10-08-2005
GÜNTAY ŞİMŞEK
Basın Konseyi aşırtmalı cevap
Öncelikle, Sabah...
MELİHA OKUR
Bu da babalar gibi devletleştirme
Bir yandan büyük...
GAZİ ERÇEL
Formula 1 ve projecilik
Formula 1 yarışları...
Greenpeace'yasaklı Boğaz içinde yelken açtı
Sık sık ilginç eylemleriyle gündeme gelen Greenpeace, bu kez de özel...
Yarım saatte karne
Emekli Sandığı üyeleri, bakmakla yükümlü oldukları yakınlarına yarım...
Bir aydır aranan Türk hacker yakalandı
Bir aydır aranan Türk hacker yakalandı
FBI tarafından takibe alınan ve bugüne kadar 116 ülkede...
Bir elleri 'tetikte' fuarı geziyorlar...
Bir elleri 'tetikte' fuarı geziyorlar...
4'üncü Uluslararası Av ve Doğa Sporları Fuarı meraklıların akınına...
IMKB
E: 30.020 D:% 0,69
DOLAR
S: 1,358 D:% -0,695
EURO
S: 1,671 D:% -0,447
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu