|
|
|
|
|
Bence en iyiler: Köy, Collateral ve Boş Ev
|
|
Avrupa sinemasına bakmayı sürdürelim. İtalyan sinemasından gelen bir avuç film arasında Pupi Avati'nin "Kalbim Başka Yerde", Roberto Ando'nun "İhtirasın Bedeli", Ennio de Dominicis'in "İtalyan", Emanuele Crialese'nin "Nefes Alıyorum" gibi ilgiye değer filmleri vardı. Korku ustası Dario Argento son filmi "Rest"le bir yarım-başarı imzalarken, Gabriele Salvatores iki filmle karşımıza geldi: "Hiç Korkmuyorum" ve "Mavi Yalanlar". Büyük usta Michelangelo Antonioni ise "Eros" filminin bir bölümüyle kendini hatırlattı (diğer bölümler Soderbergh ve Won Kar-Wai imzalıydı). Atılım içindeki İspanyol sinemasından Julio Medem'in "Kutup Çizgisi Aşıkları" kimi eleştirmenleri mest etti. Beni o kadar değil! Aynı şey, Almodovar'ın son filmi "Kötü Eğitim" veya Maria Ripoli'nin "Ütopya"sı için de geçerliydi. Vicente Aranda'nın "Carmen" yorumu, Pablo Berger'in "Büyük Yönetmen"i belli ölçüde ilgi görürken, mevsim sonunun Alejandro Amenebar filmi "İçimdeki Deniz" hepsinin en iyisi sayılabilirdi.
ÇEŞİTLİ AVRUPA SİNEMALARI Almanlar'dan Pieter Jan Brugge imzalı "The Clearing- Tehdit" daha çok bir Amerikan yapımı gibi duruyordu. Fatih Akın "Solino" ve senaryosunu yazdığı belgesel, Anna Saul imzalı "Kebab Connection" la karşımıza geldi. Hans Weingarten'ın "Eğitmenler" ve özellikle Oliver Hirschbiegel'in "Çöküş" filmleri oldukça ilgi gördüler. Danimarka'dan Christopher Doe imzalı "Reconstruction- Yeniden Sev Beni" ve Anders Ronnow Klarlund imzalı deneysel film "İpler" ilginçti. Yunanistan'dan Theo Angelopoulos'un "Ağlayan Çayır" ve Yugoslavya'dan Emir Kusturica'nın "Bir Mucizedir Yaşamak" adlı son filmleri, eski yapımları kadar başarılı bulunup övülmedi.
ASYA SİNEMALARINDAN Rusya'dan Andrei Konchalovsky'nin "Deliler Evi" ve Andrei Zvyagintsev'in "Dönüş" filmleri gösterildi. Ermenistan Hiner Salem'in "Votka Limon", İran Bahman Ghobadi'nin "Kaplumbağalar Da Uçar", Afganistan ise Sıddık Barmak'ın "Osama" filmleriyle temsil edildiler. Uzak-Doğu'ya geçersek, Japonya'dan Takeshi Kitano'nun "Zatoichi", İsao Yukisada'nın "Dünyanın Orta Yerinde Aşk İçin Ağlıyorum",Yoji Yamada'nın "Alacakaranlık Samurayı" geldi. Takashi Miike iki korku filmiyle birden perdedeydi: "Ölüm Provası" ve "Cevapsız Arama" Hayao Miyazaki ise "Ruhların Kaçışı"yla canlandırma sevenleri mestetti. Kore sinemasından iki korku filmi vardı: Ji Won Kim'in "Karanlık Sırlar" ve Ki Hyung'un "Akasya". Park Chan-wook'un "İhtiyar Delikanlı" ve Kim Ki-Duk'un "Boş Ev" filmleri yılın en güzel sürprizleri arasındaydı. Çin'den ise iki güzel Zhang Yimou filmi izledik: "Kahraman" ve "Parlayan Hançerler".
LATİN AMERİKA FİLMLERİ Kimi Latin Amerika filmleri izledik: Brezilya'dan Marcos Bernstein imzalı "Karşı Daire", Arjantin'den Walter Salles imzalı "Motosiklet Günlüğü" ve Daniel Bruman imzalı "Kayıp Kucak". Şili'den bile iki film geldi: "Machuka" ve "Aşkla Seks". Ve bir de Avustralya filmi: Andrew Dominik imzalı "Chopper- Kasap". Bu oldukça zengin toplam içinde, benim kişisel 10 filmim ve de Sİ- YAD'IN ortak listesi şöyle oluştu:
DORSAY'A GÖRE 10 FİLM: * Köy- M. Night Shyamalan
* Collateral- Michael Mann
* Boş Ev- Kim Ki-Duk
* Daha Yaklaş- Mike Nichols
* Fil- Gus Van Sant
* İmparatorun Yolculuğu- Luc Jacquet
* İhtiyar Delikanlı- Park Chan-Wook
* Milyonluk Bebek- Clint Eastwood
* İnanılmaz Aile- Brad Bird
* Cennetin Krallığı- Ridley Scott
SİYAD'IN ORTAK LİSTESİ:
* Dönüş- Andrei Zvyagintsev
* Ruhların Kaçışı- Hayao Miyazaki
* Boş Ev- Kim Ki-Duk
* İhtiyar Delikanlı- Park Chan-Wook
* Milyonluk Bebek- Clint Eastwood
* Bir Konuşabilse- Sofia Coppola
* Kahraman- Zhang Yimou
* Zatoichi- Takeshi Kitano
* İçimdeki Deniz- Alejandro Amenebar
* Çöküş- Oliver Hirschbiegel
|
|
|
|
|
|
|
|
|