|
|
|
|
Sınav Taktikleri
Sınavdan önce, hem öğrencilerin hem de anne -babaların bazı ayrıntılara dikkat etmesi, daha başarılı sonuçlar yaratabilir. İşte sınavdan önce ve sınav sırasında dikkat edilmesi gereken noktalar....
* Çözemediğiniz sorular üzerinde fazla zaman harcamayın. Her sorunun yaklaşık bir dakikalık süresi olduğunu unutmayın.
* Testteki soruları sırayla çözmeye çalışın. Birinci turda, doğruluğundan emin olduğunuz soruları cevaplayın. Doğruluğundan emin olmadığınız veya size zor gelen soruların yanıtlanmasını ikinci tura bırakın.
* Zor sorularla kolay sorular arasında puan değeri bakımından fark yoktur. Zor soruyu çözdüğünüzde de, çok kolay bir soruyu çözdüğünüzde de aynı puanı alacaksınız. Çok zor bir soru ile uğraşacağınız sürede, daha fazla kolay soruyu çözmeniz, puan açısından daha avantajlıdır.
* Sınavdaki soruların güçlük derecelerini belirleyen içerikleridir. Uzun ve karmaşık görünen sorulara, hiç bakmamak ya da yapamama kaygısı ile okumayı yarıda bırakmak test tekniği açısından son derece hatalı bir tutumdur.
* Cevaplamakta zorluk çektiğiniz soruların yanına işaret koymanız, diğer soruların yanıtlanması bittiğinde bu sorulara geri dönmenizi kolaylaştıracaktır.
* Çözemeyeceğiniz soruların da çıkabileceğini göz önünde bulundurun. Bu tür sorularla karşılaştığınızda güvensizliğe kapılmadan sonraki sorulara geçiniz.
* Doğru yanıtı bulduğunuzu sanarak diğer seçenekleri hiç okumamak çoğu zaman yanılgıya sürükler. Bu nedenle tüm seçeneklere mutlaka göz atın.
* Dört (4) yanlış cevap, bir doğru cevabı götürdüğünden doğruluğundan emin olmadığınız soruları boş bırakın.
* Cevaplarınızı cevap kağıdına gruplar halinde işaretleyin. Bu uygulama zaman kaybını önler, kaydırma yapma olasılığını azaltır ve de işaretleme yaparken dinlenme olanağı sağlar.
* Soruları dikkatli okuyup anladıktan sonra cevaplayın. Sorulara kendi yorumunuzu katmayın.
* ÖSS sorularının mantığı verilen bilgileri kullanmaya ve yorumlamaya dayalıdır. Bu nedenle soru kökünün çok dikkatli okunması ve soruda istenenin anlaşılması önemlidir.
* Paragraftan oluşan sorularda önce soru kökünü sonra paragrafı okumanız zaman kaybını önleyecektir.
* Aynı seçeneğin cevap kağıdında en fazla üç defa ardarda gelebileceğini unutmayın. Eğer üçten fazla aynı seçeneği işaretlediyseniz bu soruları kontrol etmelisiniz. Düzenli tekrar öğrenmede kalıcılığı sağlar. Düzenli tekrar yapılmadığında öğrenilen bilgilerin birçoğu unutulacağından, bilgiler
ÖĞRENDİKLERİMİN KALICI OLMASINI NE ŞEKİLDE SAĞLAYABİLİRİM? Düzenli tekrar öğrenmede kalıcılığı sağlar. Düzenli tekrar yapılmadığında öğrenilen bilgilerin birçoğu unutulacağından, bilgiler arasındaki bağlantıyı kurmak zorlaşır ve verim düşer. Bu durum zaman ve enerji kaybına yol açmaktadır. Düzenli tekrar tekniklerinin uygulanmasıyla, hatırlama düzeyi arasında doğru orantı vardır.
ÖSS SORULARININ ZORLUK DÜZEYİ NASILDIR? ÖSS testlerinde yer alan sorular orta öğretimin ilk sınıfından son sınıfına kadar olan bilgileri içermektedir. Bu sınavda yer alan sorular zorluk derecelerine göre şöyle sıralanmaktadır. ZORLUK DÜZEYİ YÜZDE (%) ÇOK KOLAY 10 KOLAY 20 NORMAL 40 ZOR 20 ÇOK ZOR 10
Soruların yüzde 70'lik kısmı bütün adayların çözebileceği niteliktedir. ÖSS sorularını nasıl çözmeliyim? Adayların zamanı ve enerjilerini doğru kullanmaları için 'turlama tekniğini' bilmeleri ve uygulamaları gerekmektedir. Bu teknikte 1. turda çözümü kolay olan sorular öncelikle çözülmeli; zor ve zaman alan sorular 2. tura bırakılmalıdır. SINAVDA ÇÖZÜME HANGİ TESTTEN BAŞLAMAK DAHA DOĞRUDUR? Testlerin çözüm sırası adayın, seçmeyi planladığı yükseköğretim programının puan türüne, alanına ve başarısına göre değişkenlik gösterir. Genel ilke en başarılı olunan testten başlamaktır. Öğrencinin güçlü olduğu testte hata yapma olasılığı azalacağından panik ve heyecan ortadan kalkacak, dikkati yoğunlaşacaktır.
Sayısal puanı için: Matematik veya fen bilimlerinden başlamak daha sonra
Türkçe testini yapmak ve en son olarak sosyal bilimlere yönelmek en doğrusu olacaktır.
EA puanı için: Matematik veya Türkçe'den başlamak daha sonra sosyal bilimler testini yapmak ve en son olarak fen bilimlerine yönelmek en doğrusu olacaktır.
sözel puanı için: Türkçe veya sosyal bilimlerden başlamak daha sonra matematik testini yapmak ve en son olarak fen bilimlerine yönelmek en doğrusu olacaktır.
ÖSS SORULARININ ZORLUK DÜZEYİ NASILDIR? Aday, başarılı olduğu testten başlayarak daha az başarılı olduğu testin de tüm sorularına bakarak, zamanı turlama tekniği doğrultusunda en verimli şekilde kullanmalıdır.
160.000 ve 185.000 puan almak için kaç net yapmalıyım? SAY puan türünde; 160 puan için: Matematik: 12 NET Fen bilimleri: 9 NET 185 puan için: Matematik: 18 NET Fen bilimleri: 15 NET Türkçe: 10 NET EA puan türünde; 160 puan için: Matematik: 10 NET Türkçe: 14 NET 185 puan için: Matematik: 10 NET Sosyal Bilimler: 23 NET Türkçe: 20 NET SÖZ puan türünde; 160 puan için: Türkçe: 12 NET Sosyal Bilimler: 11 NET 185 puan için: Türkçe: 20 NET Sosyal Bilimler: 18 NET
SINAV VE ANNEBABA YAKLAŞIMI * Her aile, öğrencinin ilgi alanlarını bilmeli, öğrenciyi tanımalı ve var olan bilgi birikimi doğrultusunda ulaşılabilir hedefler saptamalıdır. Öğrencinin gerçekliğini aşan hedefler belirlemek düş kırıklığı ve umutsuzluk yaratacaktır. * Aileler çocuklarını hiçbir zaman başkalarıyla kıyaslamamalı, öğrenciyi başarı durumundaki değişmeyle değerlendirmelidir. Her gencin, diğerinden farklı bir kişilik yapısı ve yetenekleri olduğu gerçeği kabul edilmelidir. Aileler çocuklarına olan sevgilerinin belirli koşullara bağlı olmadığını, çocuklarını her koşulda sevip, destekleyeceklerini davranış ve sözleriyle belli etmelidirler. * Sınavın sorumluluğu öğrenciye bırakılmalıdır. Aileler öğrencinin yerine getirmesi gereken sorumlulukları üstlenmemeli, bu süreçte ona destek vererek yardımcı olmalıdırlar. * Henüz gerçekleşmemiş olan sınavın sonucuyla ilgili olarak mümkün olduğunca yorum yapılmamalıdır. Var olan zamanı en verimli bir şekilde kullanabilecek stratejiler geliştirilmelidir. * Aileler, sınavın kazanılması gereken bir savaş değil, sadece amaca ulaşma yolunda bir araç olduğu gerçeğini unutmamalıdırlar. * Anne-babasının kendisine güvendiğini gören çocuğun öz saygısı ve güveni artacaktır. Öğrencinin olumlu davranışları takdir edilmeli, olumsuz davranışları yapıcı bir şekilde eleştirilmelidir.
DİKKATİ YOĞUNLAŞTIRMA Hedefi olmayan bir öğrencinin çalışmaya istekli olabilmesi mümkün değildir. Dikkati toplayamama başlıca iki nedene bağlıdır: 1. Öğrencinin yerleşmiş bir çalışma alışkanlığının olmaması,2. Ders dışı uyaranların yoğunlaşmayı engellemesi. Dikkati yoğunlaştırmak ve ders çalışma sürecini verimli hale getirmek için; * Sistemli bir çalışma programı izlenmeli, * Çalışma ortamı sabit kalmalı, çalışma davranışı önceden belirlenmiş bir ortamda gerçekleşmeli, * Amaçlar ve öncelikler belirlenmeli, * Günlük ayrıntılardan uzak durulmalı, * Çalışırken gereksiz detaylara girmeden konunun özüne odaklanılmalı, MESLEK SEÇİMİNDE NELERE DİKKAT EDİLMELİ? Aday seçeceği mesleğin lise dönemindeki alanıyla sınırlı olduğu gerçeğinden yola çıkarak, ilgi, istek ve yeteneklerini gerçekçi bakış açısıyla değerlendirerek uygun mesleklere yönelmelidir.
Meslek seçiminden önce aday kendisine şu soruları sormalıdır. -Lisede başarılı olduğum dersler hangileriydi? Bu derslerde not kaygısıyla mı yoksa ilgi duyduğum için mi başarılıydım? - Ders dışında ilgi duyduğum alanlar nelerdir? - Bedensel durumum her mesleğin kendine özgü koşullarını karşılayabilecek nitelikte mi? - Gelecekten neler bekliyorum? Beklentilerimi hangi meslek grupları karşılayabilir?
Meslek gruplarını tanımak için aday kendisine şu soruları sormalıdır? - Seçmek istediğim mesleğin çalışanları hangi işleri yapıyorlar? - Bu mesleğe yönelmemi engelleyecek koşullar var mı? - Mesleğin iş alanları nelerdir? - Bu meslek çalışanlarının ortalama kazancı ne kadardır?
MESLEK SEÇİMİNDE ANNE BABANIN ROLÜ NE OLMALI? - Çocuğunuzun geçmiş öğrenim yıllarına bakarak, hangi derslere ilgi duyduğunu ve hangilerinde başarılı olduğunu saptayın. - Çocuğunuzun ders dışında yöneldiği özel uğraşılarını gözlemleyin. - Çocuğunuzun seçmek istediği meslekler hakkında onunla birlikte araştırma yapın. - Herhangi bir meslek alanını çocuğunuza empoze etmeyin.
HAZIRLAYAN
Turgay POLAT Uğur Dershaneleri Rehberlik birimi başkanı
|
|
|
|
|
|
|
|
|