kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Son Dakika
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    İşte İnsan
    Sinema
    Turizm Rehberi
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yavuz Semerci @ SABAH
 
Slot kavgasında THY haksız mı?
Federasyon'dan Digiturk'e ilginç teklif

Slot kavgasında THY haksız mı?

Uçaklar istenen saatte havalimanlarına indirilip, kaldırılabilir mi? Hele tarifeli sefer yapan bir firma, kafasına göre uçak kalkış saatlerini belirleyebilir mi?
Slot sahibi olmadan bunların hiçbiri yapılamıyor. Yeni öğrendim.
Slot, belirli saat aralıkları için alanın pist, park ve terminal alanında oluşan kapasitesinin, iniş veya kalkış yapan taşıyıcılara tahsis edilmesi demek.
Atatürk Havalimanı'nın fiziki kapasitesi normal şartlarda saatte 30 adet iniş ya da kalkışa elverişli. Dolayısıyla örneğin 08 ile 09 saatleri arasındaki 30 adet slot, bundan yararlanmak isteyen havayolu taşıyıcılarına tahsis ediliyor. (Uluslararası ve ulusal boyutlarda, müracaat prosedürü var.)
THY, Atlasjet'in slot hakkı olmadığı saatte uç- maya kalktığını ileri sürerek, bu şirketin uçağına uçuş izni vermedi.
Firmalar, sadece mazeret bildirerek, başka ta- şıyıcıların kullanımındaki saatlere ilişkin slotu kullanabilir. Firmaların fiili durum yaratarak, slot izninin olmadığı saatlere sefer koymaları risk yaratıyor. Atlasjet'in ilgili saatte slotsuz sadece Sivil Havacılık'tan aldığı permi ile uçmaya kalkması doğru değildi. THY, Atlasjet'in bu ihlali sistematik hale getirdiğini öne sürüyor.
Peki ama niye THY daha fazla slot hakkına sahip de diğer özel havayolları değil?
THY bunu şöyle açıklıyor: "Havayolu taşıyıcıları yoğun (peak) ve az yo- ğun (off-peak) sezonlar için uçuş tarifelerini planlar ve slot için müracatta bulunurlar. Sefer planladıkları havaalanlarından slot alabildikleri ölçüde plan- lanan tarifeleri kesinlik kazanır. Yıllarca aynı sezonda, haftanın aynı gününde ve günün aynı saatinde sefer düzenleyen havayolu şirketleri, kullandıkları bu slotlar üzerinde müktesep hak tesis etmiş olurlar. Bu müktesep haklara "tarihi haklar" ya da uluslararası deyimi ile "Grandfather's Rights" denilir. Tarihi hak sahibi taşıyıcı, bu hakkından feragat ettiği, aldığı bu slotu sürekli olarak kullanmadığı veya sistematik olarak aldığı slota riayetsizlik ettiği takdirde, slotu kaybetmiş sayılır. Havalimanı işletmecileri de açığa çıkan slotu kendi belirlediği yöntem çerçevesinde bir diğer havayolu şirketine tahsis ederler."
Bu bilgiler ışığında Atlasjet olayını "devlet şirketi, özel şirketin rekabetinden korktu" diye yorumlamak doğru değil.
Madalyonun diğer yüzü var.
Kimlere hangi saatlerde slot verileceğini, THY belirliyordu. Bu çok doğaldı. 5 yıl öncesine kadar İngiliz havayolları ve Alman Lufthansa da slotları kendi dağıtıyormuş. Ancak sürekli kendi veya ortaklık yaptıkları şirketleri koruyunca, slot dağıtım işi bağımsız kurullara verilmiş. Son olay bu yanlışı düzeltti. Ulaştırma Bakanlığı, THY'nin kontrolündeki Slot Koordinasyon Merkezi'ni, Sivil Havacılık'a bağladı. Ancak bu değişiklik THY'nin müktesep hak haline getirdiği slot izinlerinin kaldırılması ve bunların başka firmalara dağıtılmasına yol açmaz. Ancak Atlasjet, Onur Air gibi havayolu şirketlerinin iç hat uçuşlarında daha etkin olacağı açık. THY bugün hem savcı, hem hakim, hem rakip konumdaydı. Şimdi sadece müktesep slot haklarına sahip bir rakip olacak. Artık slot izni alamayan, "rakibim beni engellemek için bu hakkı bana tanımadı" gerekçesine sığınamayacak.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Anadolu ihtilali   / 15-06-2005
 Kardelenler   / 14-06-2005
 Providence Digiturk'ü satın alıyor   / 11-06-2005
 1.5 milyar dolarlık ihale   / 10-06-2005
 Korkma Reha!   / 09-06-2005
 Neden satıyoruz?   / 08-06-2005
 Yıkın havuz sistemini her takım başının çaresine baksın!   / 05-06-2005
 4 büyük, 19 milyon dolar kaybedecekti   / 03-06-2005
 Anadolu takımları bu kez korkmuyor   / 02-06-2005
 TT'yi özerk yap, halka sat   / 29-05-2005
YAVUZ SEMERCİ
Slot kavgasında THY haksız mı?
Uçaklar istenen saatte...
Prof. Dr. AYDIN AYAYDIN
AB'nin bozulan imajı düzelmezse dolar yükselmeye devam...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
Kasasına bir milyar dolar koyan şirketi hangi patron...
ŞELALE KADAK
Avrupa ayakkabı gününde Türk sanayiciler...
Bahşiş adı altında gasp çetesi
Nikâhta dağıtılan bahşiş zarfları çetelerin iştahını kabartıyor.
100 metreyi tarihe gömdü
Asafa Powell 100 metreyi 9.77'de koşarak dünya rekoru kırdı. ABD...
Genç, güzel ve yalnız prenses
Genç, güzel ve yalnız prenses
İsveç Veliaht Prensesi Victoria hayallerdeki gibi bir hayat...
Bu tavuklar fetvalı
Bu tavuklar fetvalı
Bolu'daki Erpiliç Tavukçuluk, günde 180 binin üzerinde pilici...
IMKB
E: 26.209 D:% 1,08
DOLAR
S: 1,375 D:% -0,326
EURO
S: 1,662 D:% -0,030
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu