|
|
|
|
|
|
Güvenliği için ona özel bir koltuk gerek
Verilere göre Türkiye'de yaşanan trafik kazalarında hayatını kaybedenlerin yüzde 46'sını çocuklar oluşturuyor. Yasal bir zorunluluğun olmaması ve ailenin bilinçsizliği, çocukların güvenli seyahat etmesini engelliyor. Oto güvenlik koltukları ise çocuk hayatını önemli ölçüde koruyor.
Hollanda Uygulamalı Bilimsel Araştırma Merkezi TNO'nun ürün testlerinin yapıldığı bölümlerden birindeyiz. Az sonra bir 'crash-test' yani çarpışma testine tanık olacağız. Göreceğimiz şey; kaza anında bir çocuk oto koltuğununun, içindeki minik yolcusunu ne kadar koruyacağı... AR-GE Bölümü yetkililerinden Mark Schrooten, test alanından uzak durmamız yönünde bizi uyarıyor; manken bebek oto koltuğuna oturtuluyor, emniyet kemerleri bağlanıyor, sistem harekete hazır... Yapılan hazırlıklar yaklaşık 20 dakika sürüyor çünkü her biri ölçüm aletleriyle kaydediliyor; manken bebeğin duruşu, oto koltuğunun pozisyonu, emniyet kemerlerinin sıkılığı gibi... Yerlerimizi alıyoruz ve merakla bekliyoruz... Normalde bu tip testler 50 km hızla yapılıyor ama şu anda denenen ürün Maxi-Cosi'ye ait bir oto koltuğu ve firmanın istediği test hızı 65 km... Bunun nedenini daha sonra öğreniyoruz; firma, daha şiddetli çarpışmalarda da başarılı olmayı hedefliyor.
4 YILDIZ KALİTESİ VAR Son üç yıldır piyasaya 4 yıldızlı ürünler sunan firmanın dış ticaret müdürü Harrie de Beer, her yıldızın farklı kategorideki bir testi temsil ettiğini belirterek, "4 yıldız çocuk oto güvenlik koltuklarında elde edilebilecek en üst sınırı temsil ediyor. Şu anda piyasada sadece bizde ve bir firmada daha 4 yıldız kalitesi bulunuyor" diyor. Ve test arabası 65 km hızla gelerek bariyere çarpıyor. Bilgisayara kaydedilen çarpma anını daha sonra yavaşlatılmış şekliyle izlediğimizde; manken bebeğin test edilen oto koltuğunun içinde aşağıya doğru biraz kaydığını görüyoruz.
HER BİR TEST 800 EURO üMark Schrooten, bizi test alanına götürerek bebeğin kafasını yakından gösteriyor; "Bu beyaz boyalar sayesinde kafasının demire değip değmediğini ölçüyoruz. Bizim için önemli olan bebeğin kafasının bu demire değip değmediği..." Bizim yanımızda yapılan çarpışmada, bebek de oto koltuğu da testten 'sağlam' çıkıyor. 5 trafik kazasından birinin yandan çarpma sonucu gerçekleştiği verisine dayanan firma, 2002 yılından bu yana da yan koruma sistemini tasarlayarak çocukların güvenliğini en ileri seviyeye getirmeyi başarmış. Önden çarpma testlerinin yanı sıra TNO'da yandan çarpma testleri de yapılıyor. Bu arada her bir testin maliyeti 800 ila 1200 Euro arasında değişiyor.
BELGİN ÇOBAN
|
|
|
|
|
|
|
|
|