kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Enver Paşa treni geri dönüyor
Enver Paşa treni geri dönüyor
Hasan Mukadder Dölen kimdir?

Enver Paşa treni geri dönüyor

1. Dünya Savaşı'nda Enver Paşa'nın onayıyla inşa edilen 62 kilometrelik Haliç-Karadeniz Sahra Hattı yeniden açılıyor. Tren Haliç'ten başlayıp Sadabad'a kadar gidecek.

1914-16 yılları arasında 'Yeşilköy Şömendifer Alayı' tarafından inşa edilen, hizmetleri 'Çorlu Amele Taburu' tarafından yürütülen, 53 yıl önce de kayıplara karışan Kağıthane Dekovili'ni (ray aralığı 60 cm. veya daha az olan, arabaları buhar, hayvan veya insan gücüyle yürütülen küçük demiryolu) turistik amaçla yeniden inşa projesi için onay çıktı. Projenin sahibi Kağıthane Belediyesi, bugün İstanbul'un 'mesire hattı' haline gelen ormanlık güzergahta işleteceği nostalji trenini, orijinal Alman lokomotifiyle sefere koyacak. Tarihi Kağıthane Treni'nin fikir babası Kağıthane Belediyesi'nin 13 yıllık basın müşaviri Hüseyin Irmak, "Dünyada iki tane kalan Alman yapımı bu lokomotiflerden birinin izini Amasya'da bulduk. Diğeri Latin Amerika'da ama ona ulaşamayan Almanlar, Amasya'daki lokomotifin peşinde" diyor. Kağıthane Belediye Başkanı Fazlı Kılıç, projeyle ilgili şu bilgileri veriyor: "Silahtarağa'dan başlayarak Kağıthane üzerinden Karadeniz'e çıkan dekovil hattının yeniden kurulması bir İstanbul projesidir. Her vagonu rengarenk bir trenin Haliç'ten başlayıp Sadabad'ı boydan boya kat ederek Kemerburgaz ormanlarından Karadeniz'e çıkması ile Haliç Karadeniz'e bağlanacaktır."

ALTERNATİF ULAŞIM
Savaş koşullarında kömür ithali güçleşir. Alman kömürünün, demiryolu bağlantısının kesik olmasından dolayı kullanılamaması ve Karadeniz Ereğli'den kömür taşıyan Şirket-i Hayriye vapurlarının Rus savaş gemileri tarafından batırılması nedeniyle, kömür sıkıntısını aşmaya yönelik yeni arayışlar doğar. Sonuçta Ağaçlı'nın kömürleri kullanılmaya başlanır. 1913'te kurulan, Türkiye'nin elektrik üreten ilk santrali, Silahtarağa Elektrik Fabrikası kömürle çalışmakta, kömür sıkıntısı burada da yaşanmaktadır. Şehrin elektriksiz kalma problemi gündemdedir. Enver Paşa'nın bizzat ilgilenmesiyle Ağaçlı kömürünü Haliç'e (Silahtarağa) nakletmek üzere bir dekovil hattı kurulur. Haliç-Karadeniz Sahra Hattı adıyla 1914'te kurulan hattı Yeşilköy Şömendöfer Alayı inşa eder. 1916'da bu kez Çiftalan kömürlerini kullanmak üzere hat kurulur. Silahtarağa-AğaçlıÇiftalan hattı tamamlanır, Silahtarağa Elektrik Fabrikası, kömür ihtiyacını giderir. Bu kömür donanmada, trenlerde ve fabrikalarda kullanılmaya başlanır. Kömür ve asker taşımakta kullanılan hattın Kağıthane İstasyonu, (Enver Paşa İstasyonu) en büyüğüdür.

KAYBOLAN HAT
Hat inşaatı, Yeşilköy Şömendifer Alayı subaylarından Hasan Mukadder Dölen tarafından fotoğraflanır. Savaş bittikten sonra atıl kalan hat, bir müddet asker naklinde kullanılır. 1952'de sökülünce demiryolu hattı kayıplara karışır. Geriye, Dölen'in çektiği fotoğraflar kalır. Dölen, ölene kadar sakladığı fotoğrafları torunu, Marmara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Emre Dölen'e bırakır. Antalya'daki bir eczacılık seminerinde fuayede kesişir yolları Dölen ve Mert Sandalcı'nın. Asıl mesleği inşaat mühendisliği olan Sandalcı, çocukluğunda trenlere merak sarmış bir koleksiyoncudur. Sahafta gördüğü ve 'Avrupa'da bir yer' diye satılan 12 fotoğraftan söz eder Dölen'e. Dölen de dede yadigarı albümü saklayan, askeri gemi fotoğrafları koleksiyoncusudur. Emre, Dölen'e; "Kağıthane'de Hüseyin diye biri var. Kağıthane ile ilgili koleksiyon toparlıyor. Ona da gösterelim" der.

ALMANLAR PEŞİNDE
Sonrasını Hüseyin Irmak şöyle anlatıyor: "Hemen ilgilendik. Çünkü biz de Yıldız Sarayı Abdülhamid arşivinde altında 'Kağıthane Demiryolu' inşaatı ibaresi bulunan bir fotoğraf bulmuş ve bunun peşine düşmüştük. Aradan aylar geçmesine rağmen henüz hiçbir bilgiye de sahip değildik. Konuyu dönemin belediye başkanı Arif Calban'a açtım. Fotoğraflarla birlikte dört kişi bir araya geldik. Sıfırdan başlayıp iğneyle kuyu kazarak bugünlere geldik Bu hattın fotoğraflarını 1916'da çeken Hasan Mukadder Dölen 90 yıl sonra bir projenin temelini atmış oldu." Irmak, Haliç Karadeniz Sahra Hattı'nda kullanılan lokomotiften dünyada iki tane olduğunu belirterek şu ilginç bilgileri veriyor: "Kömür taşımasında kullanılan bir model. Amasya Valiliği'ne, İçişleri Bakanlığı'na başvurup bu lokomotifi istedik. Şu anda Amasya Yeni Çeltek Maden Ocağı'nda. Almanlar da aynı lokomotifin peşinde. Latin Amerika'dakinin izini kaybetmişler. Müze değeri itibariyle peşindeler. Karşılığında Amasya İl Özel İdaresi'ne iş makineleri teklif etmişler. Almanya'da müze çalışmasıyla ilgili fotoğraflı bir rapor da göndermişler. İl Özel İdaresi vermemiş. Projemizde bu hattı mesire yerlerine giderken alternatif bir ulaşım yolu olarak düşündük. Karadeniz kıyısındaki köyleri Haliç'e bağlayacak."
DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Stranger(s) in the night
 Bir roman kahramanı gibi yaşadı
 Global bir üçkağıdın belgeleri
 Gani Turanlı tam bir görüntü sihirbazıydı
 Entel solcular işçi sınıfına karşı
 Artık herkes zayıflayacak
 Doktorlara şifa kursu
 Türkiye ötanaziye hazır değil
 Avrupa porselenleri sergileniyor
 Ege'nin iki yakası buluşacak
 Yeni durak Kars ve Ardahan
 Yarışmaya başvuru süresi doluyor
 Bandırma yolcuları
 Bu ne zamansız bir ölüm
 Nusaybinli Kudbettin Fransa yolcusu
 Boğaz'ın kimsesiz çocukları yunuslar
 Kas gücüyle dünya turu
 Sokak çocukları AB fonu ile iş bulacak
 Jet hızıyla restorasyon tartışması
    Aktüel Pazar Yazarlar
  » Güncel
    Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
BALÇİÇEK PAMİR
Hiç kadın olmaktan utandınız mı?
Merak ediyorum Yasemin...
MEHMET ALTAN
Pazartesi sabahı... Bir mimarla...
İlkbaharın ışıklı bir...
ÖNCEL ÖZİÇER
Yüzü alan, astarı da ister
Geçenlerde başka başka...
REFİK DURBAŞ
"gnçtrkcll"de gençlerle...
Şimdi diyeceksiniz ki yazının...
Paris'in her yeri cilalanmış gibi
Paris'in her yeri cilalanmış gibi
2012 Olimpiyatları'na aday olan Paris'te binalar ve heykeller pırıl...
Uçak kazaları tarihe karışıyor
Uçak kazaları tarihe karışıyor
Amerikalılar tüm dünya havalimanları için ADS-B adlı sistemi...
Gevşeyin, başağrınız geçsin
Tedavi edilemeyen başağrıları artık kabus olmaktan çıkıyor. Prof. Dr.
Ah bir peynirli börek olsa!
Ne yazık sofra başında yaşanan mutluluğu tatmamış olanlara... Bunun özlemini en...
Patronun tezpiştisi unutulur mu?
1980'li yılların ortası. O günlerde Mutfak Dostları...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.