|
|
|
|
RTÜK pornografik kanalların yayın buketinden çıkarılmasına karar vermiştir
Radyo ve Televizyon Üst Kurulu 26 Nisan 2005 tarihli toplantısında İzleme ve Değerlendirme Dairesi Başkanlığı'nın 14 ve 18 Nisan 2005 tarihli izleme raporlarını inceleyerek, bir uydu yayın buketinde yer alan ve pornografik yayın yaptığı belirlenen yurt dışı kaynaklı dört kanalın yayın buketinden çıkarılmasına karar vermiştir. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu'nun dış kaynaklı dört kanalın yayın buketinden çıkarılmasına ilişkin kararı 2004 yılına dayanmaktadır. Üst Kurul, 29 Eylül 2004 ve 14 Aralık 2004 tarihlerinde uydu yayıncılığıyla ilgili uygulamalar ve sorunların tespiti ile dış kaynaklı yayınların ilgili yönetmelik çerçevesinde değerlendirilmesi amacıyla iki ayrı komisyon oluşturarak konuyu takibe almıştır. Dış kaynaklı dört kanalın yayın buketinden çıkarılmasına ilişkin karara dayanak olan izleme raporları ise 14 ve 18 Nisan 2005 tarihlerini taşımaktadır. Bilindiği üzere ülkemizin 1993'ten beri taraf olduğu Avrupa Sınırötesi Televizyon Sözleşmesi'nin "Yayıncı Sorumlulukları" başlıklı 7/1 bendinin (a) fıkrasında "Program hizmetleri edebe aykırı olmayacak ve pornografi içermeyecek" hükmü yer almaktadır. Uydu Platform İşletmeleri, Uydu Yayını Lisans ve İzin Yönetmeliği'nin "Uydu Platform İşletmelerinin Yükümlülükleri" başlıklı 7. maddesinin (a) bendi ile (g) bendi kapsamında "Üst Kurulca uygun bulunmayan yurtdışı kaynaklı yayınları iletmemekle" yükümlüdürler. Söz konusu kanalların çeşitli tarihlerdeki yayınlarının Üst Kurul uzmanlarınca izlenmesi sonucunda kanalların pornografik nitelikte yayın yaptıkları tespit edilmiştir. Üst Kurul yukarıda belirtilen mevzuat çerçevesinde yurtdışı kaynaklı dört kanalın yayın buketinden çıkarılmasına karar vermiştir. Dolayısıyla Hıncal Uluç'un Üst Kurul kararının arkasında başka sebeplerin olduğuna ilişkin iddiaları dayanaktan yoksundur. Yazarın, "RTÜK"ün erotik kanalları kapamasından birkaç gün önce, yeni RTÜK Yasası Meclis'ten geçmedi mi?" ifadeleri ise tümüyle gerçek dışıdır. Ne Üst Kurul kararının alındığı gün ne de daha önce "Yeni RTÜK Yasası Meclis'ten geçmiş" değildir. Muhtemelen yazarın anlatmak istediği, ancak bilgi eksikliğinden dolayı yanlış ifade ettiği husus RTÜK üyelerinin TBMM tarafından seçilmesine ilişkin Anayasa değişikliği teklifidir ki bu teklif de TBMM Genel Kurulu'nda görüşülmemiştir. Ayrıca söz konusu platform işletmecisinin faaliyetleri 29 Mart 2001'de Uydu Yayın Lisans ve İzin Yönetmeliği'nin Resmi Gazete'de yayımlanmasıyla yasallaşmış olup, Üst Kurul müeyyidesine konu olan dört kanalın bulunduğu paketin yayını ise Eylül 2004'ten (iki bin dört) itibaren başlamıştır. Uydu işletmecisinin benzer yayımlarının süreleri ve nitelikleri itibarıyla zaman içinde değişkenlik gösterdiği de tespit edilmiştir. Dolayısıyla yazarın bu kanalların 8 (sekiz) yıldır yayın yaptığı iddiası tamamen gerçek dışıdır. Yazarın iddialarının aksine, yazıda örnek gösterilen diğer kanalla ilgili de RTÜK'ün çeşitli yaptırım kararları bulunmaktadır. Ancak söz konusu kanala 3984 Sayılı Yasa kapsamında müeyyide uygulanmaktadır. Bilgi edinme hakkı bir yurttaşlık hakkıdır ve bu hakkın kullanılması için en temel kaynak da kitle iletişim araçlarıdır. Bu nedenle, kendisine emanet edilen köşeyi bilinen subjektif üslubuyla, bir kamu kurumunun yöneticilerini haksızca suçlamak için kullanan Hıncal Uluç'un hiç değilse yorum yaparken okurlarına doğru bilgileri vermesi mesleki yükümlülüğüdür. Aksi takdirde her nasılsa Sabah Gazetesi'nin ve diğer bütün gazetelerin atladığı, yalnızca bu köşede yayımlanan "Birkaç gün önce yeni RTÜK Yasasının Meclis'ten geçtiği", "Sekiz yıldır yayın yapan kanalların aniden kapatıldığı", bir başka şifreli kanala "dokunulmadığı" gibi yanlış bilgiler yüzünden Sabah okurlarının bilgi edinme hakları ellerinden alınmış olacaktır. Radyo ve Televizyon Üst Kurulu Hukuk Müşavirliği
|
|
|
|
|
|
|
|
|