| |
|
|
1971 Libya'sından 2005 Türkiye'sine anılar..
Bizdeki bazı durumlara bakınca, hep geçmişte karşılaştıklarım gelir aklıma. 1971'de Libya'daydım. Libya'da Kral Sunusi'yi deviren Albay Kaddafi, henüz 29 yaşındaydı. Darbeyi yaptıktan sonra ülkeyi Trablus'taki Aziziye Kışlası'ndan yönetiyordu. Ben de Kaddafi ile bir söyleşi yapıp, Cumhuriyet'te yayınlamak için, Libya'ya gitmiştim. Bir gün sahildeki ana caddede yürürken, karşıdan birkaç bin kişilik bir gösterici grubunun, bağıra çağıra geldiğini görüm. Arapça bilen bir çevirmen vardı, koşup onu buldum. Göstericilerin peşine takıldık. Meğer bunlar Libyalı ağır vasıta şoförleriymiş. Bir gün önce Devrim Konseyi, zorunlu trafik sigortası koymuş kamyonlara. Kendilerine ek ödeme yükü getiren bu kararı protesto ediyormuş bu kalabalık. Göstericiler Cumhurbaşkanlığı Köşkü denilen, iki katlı taştan bir binanın önüne geldiler. Önce sloganlar attılar, sonra da Cumhurbaşkanlığı Köşkü'ne girdiler. Binanın camlarını kırdılar, içerideki eşyaları pencerelerden sokağa attılar. Derken Aziziye Kışlası'ndan haber geldi.. Şoför kardeşlerinin mutsuzluğuna neden olduğu için kendini sorumlu tutan Kaddafi, Devrim Konseyi Başkanlığı görevini bırakıp, çölde bir çadırda inzivaya çekilmeye karar vermişti. Birden o göstericiler ağlamaya, bağırmaya başladı. Kaddafi'nin kendilerini bırakacağı haberi hepsini çok üzmüştü. Yarım saat kadar ağlaya ağlaya bağırdılar. Yarım saat sonra Aziziye Kışlası'ndan yeni bir haber geldi. Kaddafi çöle çekilmekten vazgeçmişti. Zorunlu trafik sigortası kararı da iptal edilmişti. Neden bu olayı hatırladığım konusuna gelince. Önce Gümrük Müsteşarlığı 21 Nisan'da yürürlüğe giren tebliğle "Hafif ticari araçlar"ın ÖTV'sinde artış yapılacağını açıkladı. Bu açıklama üzerine parasını yatırmış, araçlarını almak için bekleyenlere, satıcı şirketler teslimatı durdurduklarını duyurdular. Sonra araç sahibi şoför kardeşler ile üretici ve satıcı şirket temsilcisi olan kardeşler, bunun haksız bir vergileme olduğunu seslendirdiler. Derken Maliye Bakanlığı'nda, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Gümrük Müsteşarlığı, otomotiv sektörü temsilcisi Otomotiv Sanayii Derneği ve Otomotiv Distribütörleri Derneği temsilcileri ile üretici ve ithalatçı bazı firma yetkililerinin katıldığı bir toplantı yapıldı. Arkasından da yapılan açıklama ile, söz konusu Gümrük Genel Tebliği'nin uygulama tarihinin 1 Haziran 2005'e ertelenmesinin yerinde olacağının kararlaştırıldığı duyuruldu. Yeni Ceza Yasası'nın yürürlüğe gireceği günün gecesinde de, bu yürürlük tarihi 1 Haziran'a ertelenmemiş miydi? Özetle "Reformlar"ı, yasaları, vergi salma kararlarını daha önce iyice inceleyip hazırlarsanız, kamuoyunu önceden bilgilendirirseniz, kimse 1971'in Libya'sını hatırlamaz.
|