Sekreterli uçak satışı
Önce Türk usulü zorla uçak satışı: Kısa süre önce, Ankara'ya bir vesileyle yolu düşen bir tanıdık dostun başına Ankara şartlarına göre dizayn edilmiş, bir bayan musallat olarak uçak satmaya kalkışmış. Uçağı satmaya giden hatun kişi kendini, 'Feşmekan beyin sekreteri' diye takdim etmiş. Katalogdan üstün körü okuduğu bilgilerle de, milyon dolarlık uçağı, uçak kurdu olan bizim tanıdığa pazarlamak istemiş. Ancak, bilgi açısından yetersiz kalınca, ardından da uçak satışı için de taktik hatası yapınca, başarılı olamamış. Milyon dolarla ifade edilen uçakları bu kadar basit zihniyetle ve ucuz yaklaşımla satmak isteyen bizim ticaret erbabına, uçak atışı yaparken profesyonellik iddiasıyla kırk yalanı arka arkaya sıralayanlara yazıklar olsun. Ve ne gariptir ki, bir zamanlar, 'Bir kilo toz, bir otobos' yaklaşımı, sivil havacılık sektörünün hızla geliştiği şu dönemlerde, 'Beş kilo toz, bir Airbus'a dönüşmüş durumda. İpini koparan havacı olmaya kalkarsa, doğal olarak uçak satmak için de, bu vatandaşlara hitap edecek sekreterler piyasa yapar. Avrupa usulü zorla uçak satışı ise daha farklı. Avrupalı üç lider, Boeing yerine Airbus uçaklarını tercih etmesi için Avrupa Birliği'nin (AB) çiçeği burnundaki üyesi Polonya'ya baskı mektubu yazmış. İngiltere Başbakanı Tony Blair, Fransa Cumhurbaşkanı Jack Chirac ve Almanya Başbakanı Gerhard Schröder Polonya Başbakanı'na gönderdikleri mektupta, milli havayolu LOT için Airbus'ı tercih etmelerini istemişler. Haber ilk önce duyulduğunda bu kadar aleni olmaz diye düşünüldü. Ancak, sonra mektubun gönderildiği üç lider tarafından teyit edildi. Malum bu durum zaten ABD'li Boeing tarafından şikayet konusu ediliyordu. Şimdi daha da kesinlik kazanmış oldu. Üç liderin sergilemiş olduğu mektuplu tabloda, sadece Polonya Başbakanı'na bir sekreter göndermedikleri kalmış. Airbus resmen, Türkiye'deki kamu kurumları gibi çalışıyor. Fakat, Avrupa'da kendi yaptığı bu yanlışı tevil etmek için, Boeing'in direkt ve dolaylı olarak devlet yardımları aldığını ileri sürüyor. Ancak, kavga ve sürtüşme bitecek gibi görünmüyor. Kısa süre önce, filosu tamamen Boeing'den oluşan yabancı bir havayolunu üst düzey yöneticisi ziyaretime geldi. Çalıştığı şirkete İngiltere'nin önemli bir havacılık kurumu da ortak. Airbus, AB üyesi olmayan, direkt Avrupa ile bağı bulunmayan bu şirkete, İngiliz ortakları kanalıyla kendi uçaklarından almaları için baskı yapıyormuş. Gerisini varın siz hesap edin
THY YÜZDE 20 BÜYÜYECEK Türk Hava Yolları'nın (THY) geçen yıl ile bu sene arasında kaydettiği mesafeye dikkat çekmek istiyorum. THY, Ocak 2005'te geçen yılın aynı ayına oranla yüzde 30 daha fazla yolcu taşımış. 2004'te büyüme oranı bir önceki yıla göre yüzde 15 iken, 2005'te yüzde 20 civarında büyümesi bekleniyor ve planlanıyor. THY yetkililerine göre daha fazla büyümek de söz konusu, ama yetişmiş insan gücü en önemli problem olarak karşılarına çıkıyormuş.
|