Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, IMF'nin bütçeye ek yük getirecek olması nedeniyle karşı çıktığı yeni teşvik sistemi için gereken kaynağın bütçeden karşılanacağını ancak mali disiplinden taviz verilmeyeceğini belirterek, IMF ile görüşmelerinde bir sorun olmadığını açıkladı.
IMF Türkiye Temsilcisi Hugh Bredenkamp hafta başından beri değişik yayın organlarında yaptığı açıklamalarda, hükümetin teşvik verilecek il sayısını 36'dan 49'a çıkarmasının çok büyük mali yük getireceğini ve bütçe hedeflerinin tehlikeye girmesine neden olabileceğini söylüyor.
Unakıtan, Defterdarlar ve Gelirler Bölge Müdürleri Çalışma Toplantısında gazetecilerin sorularını yanıtlarken, "IMF ile görüşmelerde bizim açımızdan sorun yok, mutabakat sağlanmayacak diye bir şey yok" dedi.
"IMF olsa da olmasa da mali disiplinden taviz vermeden devam edeceğiz" diyen Unakıtan, teşviklerin bütçeden karşılanacağını ancak yeni sistemin getireceği ek yükün ne kadar olacağını açıklamayacaklarını söyledi.
Hükümetin bugüne kadar kaynağı olmayan herhangi bir harcama yapmadığını ve bundan sonra da yapmayacağını vurgulayan Unakıtan, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Eğer, herhangi bir harcama yaparsak, onun kaynağını her zaman gösteririz. 2003 ve 2004`te de kaynak olmadan harcama yapıldığı söylendi. Hükümet şunu yapıyor, bunu yapıyor dendi. Ne oldu? 2003 ve 2004`te en güzel neticeleri aldı... Biz mali disiplinden taviz veremeyiz. Bu da bilinsin.
'NEREYE HARCAMA YAPACAĞIMIZI BİZ BİLİRİZ'
Nerelere ne harcama yapacağız biz hükümet olarak kendimiz karar veririz. Nerelere teşvik yapacağız, biz kendimiz karar vereceğiz. Bu ülkenin gerçekleri ile uğraşan biziz, bu millet bizi seçmiştir, bu politikaları tayin etmek bizim işimizdir. "Mali disiplinden taviz vermeden yolumuzda devam edeceğiz, IMF olsa da devam edeceğiz, olmasa da."
Unakıtan, teşvik için gereken kaynağın ödenekler arası kaydırma ya da yeni kaynakla karşılanacağını belirterek, "Kaynağımız 2005 bütçesinin kendisidir" dedi.
Hükümet, geçen yılın başında da bütçeden yer olmamasına karşın emeklilere yönelik bir maaş artışının ardından ortaya çıkan kaynağı karşılamak için yatırımlar başta olmak üzere bazı ödeneklerde yüzde 13 oranında kesintiye gitmişti.
Ekonomi yetkilileri, vergi, sigorta ve enerji teşviki sağlanan il sayısını artıran yeni Teşvik Tasarısı`nda yapılan düzenleme ile, teşvik kapsamına giren illerde faaliyet gösteren mükelleflere bu iş yerlerinde yarattıkları istihdam dolayısıyla gelir vergisi stopajı teşvikinden yararlanma olanağı sağlandığını belirtiyorlar.
Daha önceki uygulamada eskiden beri faaliyette bulunanlar yarattıkları yeni istihdam ölçüsünde bu teşvikten yararlanabiliyorlardı.
Başlangıçta kişi başına milli geliri 1,500 doların altında olan illere uygulanan ve geçen yıl Şubat'ta yürürlüğe giren Teşvik Yasası değiştirilerek il sayısı 49`a çıkarılıyor. Teşvik kapsamındaki il sayısını artıran "Yatırımların ve İstihdamın Teşviki ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunu Tasarısı" halen Meclis`te komisyonlarda görüşülmeyi bekliyor.
IMF İLE MUTABIK KALINIR
Unakıtan, geçmişte uygulanan ve gelecekte uygulanacak stand-by'a ilişkin IMF ile görüşmelerin çeşitli platformlarda sürdüğünü kaydederek, "Zaman zaman IMF`nin yaklaşımları farklı oluyor ve oturup konuşup anlaşıyoruz" dedi ve şöyle konuştu: "Şu anda bizim açımızdan tedirgin olacak bir durum yok. (IMF ile) görüşmeler uzayabilir... Ne mali açıdan ne de IMF ile durum açısından mutabık kalınmayacak bir durum var. Karşı tarafı rahatsız edecek bir durum olabilir. Bizim açımızdan yok. Biz bir harcama yaparsak, bunun kaynağını gösteririz. IMF ile 2005-2007 dönemini kapsayan ve 10 milyar dolarlık krediyi içeren yeni stand-by düzenlemesinin yürürlüğe girmesi için IMF İcra Direktörleri Kurulu'nun toplanması ve niyet mektubunun onaylaması gerekiyor. Bunun için de mevcut Bankacılık Kanunu'nun da önemli değişiklikler yapan yeni tasarısı ile sosyal güvenlik reformu yasa tasarısının TBMM'ye sevki, gelir idaresini yeniden yapılandıran yasa tasarısının da yasalaşması koşulları aranıyor. Söz konusu üç tasarı henüz Meclis`e sevk edilme aşamasına bile gelmedi."