Hükümetlerintütün tüketimini engellemek ve sigara satışlarını düşürmek için başvurduğu en önemli enstrümanlardan biri tütün ve tütünlü mamüllere getirilen vergiler. Uzmanlar, vergi oranlarındaki artış veya düşüşün ürünün perakende satışını direkt olarak etkilediğini belirtirken, tütün fiyatları ile tüketimin de birbiriyle bağlantılı olduğunu ifade ediyor. Özellikle Avrupa ülkelerinde uygulanan 'en popüler fiyat kategorisi' adı verilen vergi uygulamasıyla hükümetler, piyasada en çok tüketilen tütün ve tütünlü mamüllerdeki vergi oranını alt sınır olarak alıyor. Pazardaki herhangi başka bir ürünün satış fiyatının da bu sınırın altında olmasına izin verilmiyor. Zaten sektördeki sigara markalarının büyük bir çoğunluğu bu fiyat kategorisinde satılan ürünlerden oluşuyor. Bu uygulamayla sigara üreticisinin belirlenen fiyatın altında satış yapması engelleniyor ve vergi kaybı önleniyor. Örneğin, Avrupa Birliği ülkelerinde en çok tüketilen sigaranın vergisini bin 500 YTL olarak ele alırsak, diğer hiçbir ürünün satış fiyatı bu rakamın altında olamıyor. Böylelikle sigarada fiyat rekabet aracı olmaktan çıkıyor. Kullanmak isteyen firmalar zararı karşılıyor.