|
|
Metin'in marka operasyonu sürecek
Ekonomi çevreleri, Sabancı Grubu'nu, bazı yabancı ortaklarından ayrılmaya başladığı günlerde dikkat ve biraz da şaşkınlıkla izliyordu. Öyle ya Toyota büyük ortaktı, aynı şekilde Danone'da. Bu markalara ait ürünler yıllar içinde piyasada hatırı sayılır bir pay almayı başarmış, marka tanınırlıkları en üst noktaya kadar ulaşmıştı. Haliyle iş dünyasında 'Sabancı Grubu'nda neler oluyor' cümlesiyle başlayan konuşmalar da artmıştı. Oysa çok geçmeden ilginç perde arkası hikayeleri duyulmaya başladı. Örneğin Sabancı'nın büyük ısrarına rağmen, Japonlar Toyota'da ihracatı patlatacak yatırıma bir türlü yanaşmıyordu. Sonra ortaya çıktı ki, Japonlar, ihracattan gelecek gelire ortak istemiyorlar, yatırıma ancak tek başlarına olmaları halinde yanaşıyorlardı. Sabancı da kendi içinde bu konuyu görüştü, üretimdeki ortaklığı Japonlar'a devretti. Sonra Danone geldi. Hayat Su'nun ve Danone markalı süt ve yoğurt ürünlerinin piyasadaki ağırlığına rağmen Sabancı bu markayı da bıraktı. Ama tam da o günlerde Piyale fırtınası yaşandı. Piyale Türkiye'nin köklü markalarından biriydi ama üzerine eğilinilmemiş, ürün çeşitlemesine hiç gidilmemişti. Sabancı, makarna, çorba ve meyve suyuna, bir anda 59 ürün daha ekleyerek bisküvi ve kek pazarına da girdi ve Piyale markalı ürünlerin sayısı bir anda 160'a çıktı.
Ölü Türk markaları... Şimdi sırada süt ve yoğurt ürünleri var. Sabancı'nın, Danone'ye bırakıp çıktığı bu ürünlerin pazarına girmek için fırsat kolladığını söyleyebilirim. Celal Metin'le yakın bir zamanda yemekli bir toplantıda sohbet etme fırsatı yakaladım. Çok net bir ifadeydi. Bundan sonra Türk markalarına yöneleceklerini ve son zamanlarda alınan her kararın arkasında da bunun olduğunu söyledi. Zaten çok geçmedi ki Sabancı Saka markasıyla su pazarına da giriverdi. Yabancı ortaklarla müzakere konusunda Güler Sabancı'yla iyi bir ikili oluşturan Celal Metin'in, yurtdışında büyük şirketlerde çalışmış olmasının kazandırdığı tecrübenin rahatlığını yaşadığını fark ettim. Bir çok ülkede yüz milyonlarca dolarlık yatırım operasyonlarını yöneten Metin'e, 'Sabancı Grubu'nun DupontSa'daki son satın alma operasyonunun görüşmeleri zor muydu' diye sorunca, "Hollanda'daydım. Sabaha karşı bitirdik görüşmeleri. Zor oldu diyemem. Alışkınım. Holding'te satın alma kararlarına global bakıyorum, sektörel bakmam mümkün değil" diye cevap vermişti. Özetle Sabancı Grubu'nda yaşanan değişimin ve alınan stratejik kararların üzerine uzun uzun düşünüldüğü ortada. CEO Celal Metin'i izlemekte fayda var. Ölü Türk markalarını yeniden canlandırmak için operasyona başladı çünkü.
|