|
|
Japonya'da milli kahraman oldu
Nissan CEO'su Ghosn, zarardaki şirketi 5 yıl içinde diriltti. Başarılı yönetici, halk kahramanı oldu.
Önümüzdeki yıl Renault'nun başına geçmeye hazırlanan Nissan CEO'su Carlos Ghosn başarısı sayesinde Japonya'da milli kahraman seçildi. Zarardaki şirketi devler arasına sokan Lübnan asıllı yönetici o kadar çok seviliyor ki, Cumhurbaşkanlığına adaylığını koyması bile istenmiş. 2
*** Maliyet katili Carlos milli kahraman oldu
İflasın eşiğindeki Japon Nissan'ı 68 milyar dolar ciro yapan bir dev haline getiren Ghosn, karizmatik kişiliği ile Japonlar'ın milli kahramanı seçildi. CEO, 2005'te Renault'nun başına geçecek.
1999 yılında 19 milyar dolar borcu olan ve gelişmiş ülkelerdeki pazarlarda sürekli pazar payı kaybeden Nissan, Carlos Ghosn'un göreve gelmesiyle 2004'te yıllık geliri 68 milyar dolar olan bir şirket haline geldi. 5 yıl önce Fransız Renault'un Nissan'ın yüzde 44'lük hissesini 5.4 milyar dolara almasından sonra Japon Nissan'ın CEO'luğuna getirilen Ghosn, otomotiv dünyasının en parlak yöneticisi olarak anılıyor. BusinessWeek Dergisi'nin kapak konusu yaptığı Nissan CEO'su Ghosn, özellikle maliyetleri düşürmesiyle tanınıyor. 'Maliyet katili' lakabı verilen Ghosn'un en belirgin özellikleri ise 7 gün 24 saat iş disiplini ile çalışması, belirlediği hedeflere sıkı sıkıya bağlı olması, planlarını en ince detaylarına kadar hesaplaması ve çalışanları en üst düzeyde motive etmesi olarak sıralanıyor. Bir kaç hafta önce Lübnan Cumhurbaşkanlığı adayları arasında adı geçen Nissan'ın 50 yaşındaki başarılı CEO'su Ghosn, 2005 yılının nisan ayında Renault Başkanı Louis Schweitzer'ın yerine göreve getirilecek.
Popülaritesi artıyor Detroit'ten Stuttgart'a kadar birçok otomotiv yöneticisinin gıptayla baktığı Ghosn, başarıyı adeta bir mıknatıs gibi çekiyor. Bunun yanısıra karizmatik kişiliği ile de ön plana çıkan Ghosn, 5 yıldır Japonya'da olmasına rağmen tükenmek üzere olan bir şirketi dirilterek yeniden devler arasına soktu. Bu da onun ülkenin en popüler kişilerinden biri olmasını sağladı. Hatta Ghosn, ülkenin milli kahramanlarından biri oldu. 1990 yılında Michelin lastiklerinin Kuzey Amerika bölümünün başında olan Ghosn, kariyerinin her aşamasında bu nitelikleri ile başarıyı yakalamış. 1996 yılında Renault'da 3.6 milyar dolarlık maliyetleri düşürme projesi ile 'maliyet katili' unvanını alan Ghosn, parlak kariyerini Renault'nun Nissan'ın hakim hissedarı olmasından sonra Japonya'da da sürdürdü. Çin'de yatırım hazırlıkları içinde olan Nissan'ı Japon pazarında Toyota'nın ardından ikinci büyük otomotiv üreticisi konumuna getiren Ghosn, hiç bir zaman tek yönlü ve part time bir yönetici olmadığını dile getiriyor. Renault ve Nissan'ın sessizce ve derinden teknolojik olarak bir işbirliğinde olduğunu ifade eden uzmanlar, bu Fransız-Japon ortaklığının özellikle Ghosn'un başarılı projeleri ile hayata geçirildiğini vurguluyor. Uzmanlar, her iki şirketin yıllık toplam 5.4 milyon araç satışı gerçekleştirdiğine işaret ederek, iki şirketin birleşmesi durumunda dünyanın dördüncü büyük otomobil üreticisinin şekilleneceğinin altını çiziyor. Ancak iki şirketin yetkilileri de şu anda böyle bir birleşmenin gerçekleşmesinin zor olduğunu belirtiyor.
Turbo yönetim şekli Ghosn'un üretim ve kalite konusunda sıkıntı yaşayan Canton fabrikasına el atmasından sonra son sekiz ayda 5 yeni model üretimi yapıldığını söyleyen Nissan ABD Başkan Yardımcısı Dave Boyer, Ghosn stili yönetimin tıpkı turbo motor gibi işlediğini belirtti. Ghosn, 2004'te gelirleri yüzde 8 artırarak 68 milyar dolara, net kârı ise 4.6 milyar dolara taşıdı. 5 yıl önce 19 milyar dolar borç ve zayıf satış rakamları ile neredeyse iflasın eşiğine gelen Nissan'ın kurtuluş reçetesini yazan Ghosn'un 2005 yılı satış hedefleri hiç kimseyi şaşırtmıyor. Morgan Stanley analistleri, 49.7 milyar dolarlık piyasa değeri ile Japon otomotivinin ikinci büyük oyuncusu olan Nissan'ın gelirlerini yüzde 6, satışlarını ise yüzde 9 oranında artırmasını bekliyor. Nissan'a yeniden seksi bir kimlik kazandıran Ghosn, özellikle sport coupe modeli 350Z ile hayli iddialı olacağını düşünüyor. Ghosn, yaratıcılığı geliştirerek, segment yaratan araçlar üretmenin pazarı ateşleyeceğini ifade ediyor.
FURKAN ALP
|