İhale tezgahı
Önce Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, MNG'nin Rus uçakları ve Rus pilotlarıyla iç hatlarda kargo taşımacılığı yapmasına yönetmelikleri alt üst ederek izin verdi. Piyasada rekabet denen olguyu da hiç sayan bu durum, uçuş güvenliğini tehlikeye sokacak şekilde uzun bir süredir devam ediyor. Madem kimse MNG'ye yapılan kıyağa bir şey demiyor, hesap sormuyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü boş durur mu? 10 Eylül'de Adnan Menderes, Antalya, Adana, Trabzon, Gaziantep, Samsun Çarşamba havaalanlarında 'Kargo Geçiş Binası Yapmak ve İşletmek' için DHMİ kapalı teklif usulüyle ihaleye çıktı. İhaleye katılacak şirketlerde, 'havalimanı ve meydanlarında iç hat kargo işletmeciliği yapma yetkisi' aranarak, Türk Hava Yolları (THY), Güneş Express, Kıbrıs Türk Hava Yolları (KTHY), Atlasjet, Fly, İnter, Orbit ve Baron gibi havayolu firmalarına davet yazısı gönderildi. Ancak ihaleye çıkılan meydanlarda bir gariplik söz konusuydu. En fazla sıkıntı çekilen ve yoğun uçulan İstanbul Atatürk ve Ankara Esenboğa havalimanları ihaleye dahil edilmemişti. Zira iç hatlarda yaklaşık bir yıldır uçuş yapan havayolları iç hatlarda kargo terminali olmaması, yabancı menşeli yükle, milli kargonun ayırt edilememesi sebebiyle uçaklarının altında mal ve ürün taşımacılığı yapamıyorlar. İhaleye dahil edilmeyen iki meydanda iç hat kargo geçiş binasının olmaması demek, diğer meydanlarda kargo binası yapılsa dahi özel havayollarının istifade edemeyeceği anlamına geliyor. Trabzon'dan kargoyu alan Onur Hava Yolları, İstanbul'da terminal olmadığından geçiremeyecektir yani taşıyamayacaktır. İhaledeki garipliği firmalar, başta Ulaştırma Bakanlığı olmak üzere ilgili bütün birimlere konuyu anlatan bir yazı gönderip, Atatürk ve Esenboğa'nın da ihaleye dahil edilmesini, aksi taktirde ihaleye girmeyeceklerini beyan etmişler. Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmecileri Derneği de (TÖSHİD) ihaleye girilmemesi konusunda şirketlerle ortak karar almış. Yani DHMİ ihaleyi yapsa dahi, firmalar katılmayarak ihalenin iptalini düşünmüşler. TÖSHİD üyeleri birbirlerinden yedikleri onca kazığa rağmen de buna inanmışlar. Ve 10 Eylül'de ihale yapılıyor. Bakanlık bürokratlarının şifresini çözen MNG ihaleye tek firma olarak katılarak, DHMİ'nin tezgahla pişirdiği aşı önüne koydurtuyor. Üstelik MNG Genel Müdürü Yavuz Çizmeci TÖSHİD üylerine ihaleye katılmama söz vermesine rağmen, meslektaşlarını da çamura yatırarak, MNG'nin ihaleye girmesini sağlıyor. Adnan Menderes için DHMİ yüzde 30 ciro paylaşımını muhammen bedel olarak koyuyor, MNG yüzde 50 teklif veriyor. Adana, Trabzon ve G. Antep için de yüzde 25 muhammen bedeline karşılık yüzde 30'la ihaleyi alıyor. MNG'nin Atatürk Havalimanı'nda şu an Rus kargo uçaklarının yüklemesi yapılan yine DHMİ kıyağıyla alınmış bir kargo geçiş noktası olduğundan Atatürk ve Esenboğa'nın ihaleye dahil edilmemiş. Zaten ihalede bu tezgaha göre hazırlanmış. Ayrıca MNG Teknik olarak isimlendiren bu hangarın mevcut durumunda da DHMİ yetkililerinin akıl almaz icraatları var. Fakat, MNG'nin son oyununa Ulaştırma Bakanı el koyup, ihaleyi iptal etti. Ancak, bu kadarı kesinlikle yeterli değil. Bakanın DHMİ'de ve bakanlık içindeki tezgah mekanizmasını çözmesi gerekiyor.
|