kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Her uçuş ayrı bir hikaye

Orta Doğu'da birçok ülkeye seyahat ederken yolcuların enteresan şikayetleriyle karşılaşıyorum. Bazıları işi komplo teorilerini kadar uzatıp Türk Hava Yolları'nın (THY) o ülkeye neden sık sefer koymadığını farklı argümanlarla anlatabiliyor. Kimisi sefer saatini eleştiriyor, gece ve sabaha karşı yapılan tarifelerden duydukları rahatsızlıkları dile getiriyor. Özellikle komşu ülkelerle Türkiye arasındaki THY'nin seferleri, komşu ülkenin bayrak taşıyıcısı milli havayoluyla kıyaslanıyor. 'THY neden onlarla gibi rahat seyahat edebileceğimiz, zamanlarda seferler yapmıyor.' deniyor. Zannediyorum, birkaç yıl öncesine dayanan bir proje yolcuya iyi anlatılamadı. THY'nin İstanbul'u bir buluşma noktası, transit merkezi yapma düşüncesinden yerli yolcu habersiz. Ancak haberli olsa dahi bunun bir esprisi yok, çözüm gerekiyor. Çünkü, THY'nin gecenin bir vaktinde yola çıkıp, sabahın erken saatlerinde İstanbul'a gelen uçaklarında genellikle yabancı yolcular bulunuyor. Dalgalı tarife diye uygulamaya konan sistemle, uçaklar İstanbul'dan Batı'ya doğru havalanıyor. İçindeki yolcular ise Türkiye'den ve komşu ülkelerden, bağlantılı seferlerden sağlanıyor. Aynı sistem akşama doğru tersine işliyor. Batı'dan toplanan yolcular Türkiye'de çeşitli noktalara ve Doğu'ya doğru dağıtılıyor. Durum böyle olunca uçak seferleri, tek hatta yolculuk edecek kişilerin uygun saatine göre değil, getirilen yolcuların bağlantılı seferlere yetiştirilmesi üzerine planlanıyor. Komşu bir ülkeden gelen yolcu İstanbul üzerinden dünyanın herhangi bir noktasına gidebiliyor. Üstelik THY'nin transit yolcu oranı da olabildiğince yüksek, bu yolcuların kuruma sağladıkları gelir ise tartışılmaz. Ve artık her havayolunun bir transit merkezi bulunuyor. En son Beyrut'a Lübnan'nın milli havayolu Middle East Airways (MEA) ile gidip/ döndüm. Uçuşun böyle planlanmasının sebebi THY gibi gece yarılarında ya da sabahın erken saatlerinde yola düşmemekti. Baktım aynı şikayet Türkiye'den giden yolcularda da var. "Neden THY sabahın erken saatinde Beyrut'tan İstanbul'a uçuyor. Sabah saat 9'da uçsa daha iyi olur. Biz de onunla uçarız." Genel yaklaşım böyle... 50 yıl öncesinde insanların seyahat oranları ve ulaşım vasıtaları arasındaki tercihleriyle şimdiki rakamların çok farklılık arz ettiğini söylemeye gerek yok. İnsan hareketinde havayolunun yeri tartışılmaz. Giderek artan talep, modernleşen hava araçları, havacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerinde daha profesyonelleşmesi yeni açılımları da beraberinde getiriyor. Geçen on yıla damgasını vuran havayolu ittifakları (alliance), bugün son sürat devam ediyor. Hatta tüm şirketleri kapsayacak düzeye geldi. Öyle ki, 5 milyon nüfuslu bir ülkenin havayolu dahi bir ittifaktan teklif alıp onun çatısı altına girebiliyor ya da girmek zorunda kalıyor. Bir süre sonra ülkelerini milli taşıyıcıları değil ittifak grupları gündemde olacak. Özetle THY'nin komşu ülkeleri Türkiye bağlama stratejisi güzel. Ancak, hizmette sınır olmaz. Sefer sayılarının artırılması, yolcu şikayetine fırsat vermeyecek saatlere uçuş konması, transit merkeze getirilen yolculara bir ya da 2 gece konaklamayla İstanbul'un gösterilmesi gibi projelerin de düşünülmesi gerekir.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Havayolu medyası   / 05-09-2004
 Şeyh uçmaz   / 29-08-2004
 Co-pilotluğumdan hayır yok   / 22-08-2004
 Hostesler ayrı yatabilir mi?   / 15-08-2004
 THY Vakfı'nın paraları ne oldu?   / 08-08-2004
 THY'nin kabini değişiyor   / 01-08-2004
 THY'nin uçakları ve kafa karışıklıkları   / 25-07-2004
 Türkiye'yi göklere çıkaranlar   / 18-07-2004
 Hangi havayoluyla nereye uçmalı?   / 11-07-2004
 THY tek uçağa takıldı   / 04-07-2004
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
REFİK DURBAŞ
Anneler bilir ölümü...
O, dünyadaki bütün çocuklar gibi...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Her uçuş ayrı bir hikaye
Orta Doğu'da birçok ülkeye...
AYŞE YAĞCI
Hazineleri dar sokaklarda gizli
Eski evlerin restore...
KAZIM KANAT
Yaşanan hayat duygular değil!
Ben onu çok iyi...
ÖNCEL ÖZİÇER
Da Vinci Şifresi'ne katkı
Uğurlu rakamım yoktur ama...
TURGAY NOYAN
Kaptanın kazanılmış hakları ve yeni...
Şişmanlık çabuk yaşlandırıyor
Şişmanlık çabuk yaşlandırıyor
Bilimsel araştırmalar zayıf olanların daha uzun yaşadığını ortaya...
Kadının kabusu: HPV
Kadının kabusu: HPV
Kadınları etkileyen ve cinsel yolla bulaşan HPV, rahim ağzı...
Bütün mesele hayat, seks, ölüm
Hikayeleriyle tanınan Cem Mumcu bu defa bir romanla okurlarının...
Bizi evimizden etmeyin
İstanbul'un lüks semtlerinden Etiler'de öyle bir bina var ki yıllar...
Güncel sanatın başarılı ismi
Güncel sanattaki başarısı, enstelasyonları, mahrem çizimleri, neonları ve...
En eski parti 84. yaşını kutluyor
Uzun yıllar yasaklandığı için faaliyetlerini yeraltında sürdüren Türkiye...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.