JTI'ın fiyat indirimine, Phillip Morris de karşılık verdi. Vergi artışıyla önü kesilen sigarada fiyat indirimi savaşı yine başladı. Şirketler zarar pahasına dampinge gidiyor.
Sigarada yeni vergi düzenlemeleriyle fiyatlarını artıran firmalar pazar payı kaybedince karlarından feragat etmek pahasına indirime gitmeye başladılar. Önceki gün, Japan Tobacco International (JTI) orta fiyat kademesindeki ürünlerinin fiyatlarını yüzde 7 aşağı çekmişti. Dün bunu gören Phillip Morris de yine orta kademe ürünlerinde fiyatı yüzde 7 indirdi. Böylelikle yerli tütün oranına göre belirlenen vergi düzenlemeleriyle fiyatlarını ortalama 600 bin lira artırmak zorunda kalan sigara üreticileri, pazarlarını korumak adına paket başına karlarından 200 bin lira feragat ettiler. Bir sigara şirketinin üst düzey yöneticisi bu durumu şöyle değerlendirdi: "Şimdilik bir miktar zarar bile ediyoruz. Ama ya biz en son vergi düzenlemesi nedeniyle harmanımızı değiştireceğiz, ya da daha fazla Türk tütünü kullanılan daha düşük fiyatlı ürünler çıkaracağız."
MALİYE DEVREYE GİTMİŞTİ Sigara şirketleri temmuz başında fiyatlarında indirime gitmesi üzerine, Maliye Bakanlığı uğradığı vergi kaybını önlemek için sigarada uygulanan vergi sistemini değiştirmişti. Yeni düzenlemeyle sigara harmanındaki Türk tütünü kullanımı oranına göre sigara başına vergi uygulamasına geçildi. . Yüzde 33 ve altındaki Türk
tütünü kullanım oranı olan sigaralarda paket başına vergi 1 milyon liraya çıktı. Firmalar bu düzenlemeyle Tekel'in kayrıldığı ve özelleştirme çalışmaları öncesinde Tekel'in karının artırılmasının hedeflendiği şeklinde yorumlarda bulunmuşlardı. Ancak yine de indirime gittikleri sigara fiyatlarını yeniden artırmışlardı.
İNDİRİM TÜKETİMİ ARTIRIR Sigara fiyatlarında indirimin talep artışına neden olduğu eleştirileri her ucuzlamadan sonra dile getiriliyor. Nitekim uluslararı piyasalarda yapılan araştırımalara göre her yüzde 10'luk fiyat indirimini, tüketimi özellikle genç nüfusta yüzde 8 artırıyor. Tüm dünyada sigara fiyatlarının yükseltilmesi yönünde çalışmalar yapılırken, Türkiye'de bu tip indirimler özellikle kamuouyunun tepkisini çekiyor. Sektör temsilcilerinin yorumlarına göre sigarada vergi düzenlemeleri sonrasında piyasa henüz oturmadı. Yeni indirimlerin devam etmesi gündemde.
TEKEL SATIŞLARI YÜKSELDİ Tekel Genel Müdürü Sezai Ensari'ye göre Tekel 2001 ve Samsun 216 gibi ürünlerin fiyatının rakiplere göre düşük kalması avantajı ile satışlarını artırdılar. Temmuz ayında indirimleri başlatan BAT'nin Türkiye Genel Müdürü Paul Helderman da indirimler sonrasında yaptığı açıklamada yaptıkları indirimin tüketiciler tarafından memnuniyetle karşılandığını, satışlarının 3-4 katına çıktığını söylemişti.