'98 oktan' Türkiye için lüks mü?
Türkiye'de akaryakıt sorunu her zaman gündemdedir. Ancak son dönemde tüketiciler oldukça şanslı. Avrupa Birliği normlarına uygun yakıt çeşitleri birbir ülkemize de ithal ediliyor. Dizelle başlayan bu furya 98 oktanlı benzinle devam etti. Şirketler arasında büyük bir rekabet yaşanıyor. Tüpraş da gelen talepler üzerine 98 oktan benzin üretmeye başladı. Türkiye'nin en büyük KİT'i olan Tüpraş'ın Genel Müdürü Hüsamettin Danış'ın geçtiğimiz günlerde sarfettiği sözler ise bizleri çok şaşırttı. Önümüzdeki günlerde bütçe dengeleri için 98 oktan benzinde ek Özel Tüketim Vergisi alınması gündemde. Danış da bu konuya değinmiş. Gelin o sözleri tekrar hatırlayalım: "Biz mecburen gelen talep üzerine 98 oktan benzin ürettik. Neticede otoyollarımız yarış pisti değil ki. Ama vatandaşta heves var. Biraz lükse kaçarak daha iyi mal alıyorum düşüncesindeler. Ama hesaplarını iyi yapsınlar." 98 oktan yakıt sadece performansı değil, motoru daha temiz tutar ve çevreye saygılıdır. Oktan değeri de normal kurşunsuzlardan yaklaşık 3 puan daha fazladır. Özetle AB normlarında otomobilleri kullanan Türk halkının, yine bu standartlara uygun yakıtı tüketmesi lüks değildir.
Satışa haziran freni Yılın ilk 6 ayına ilişkin otomobil satış rakamları önümüzdeki günler için ümit verdi. Ocak-haziran döneminde 235 bin 675 otomobil satılarak 2003 yılına göre yüzde 270'lik artış sağlandı. Geçtiğimiz yılın toplamında ise bu rakam 227 bin 36 adetti. Tabii hurda araç tevşiğinin yarı yarıya indirilmesi haziran ayında satışların hızının kesilmesine neden oldu. Mayısta 54 bin 611 olan oto pazarı, haziranda 37 bin 674'e geriledi. İç pazar ve ihracatla coşan üretim rekora koşmaya devam etti. Toplam üretim yüzde 76.6 artarak, 406 bin 420 adet olarak gerçekleşti. Bu taşıtların yaklaşık 227 bini yurtdışına ihraç edildi. Otomobil üretimi ise yüzde 77 artış göstererek, 226 bin 954 oldu. Peki otomobil üretimi, tarihi yıl olan 1993'ü geçebilecek mi? 1993 yılında 348 bin 95 otomobil üretilmişti. Oyak Renault, Tofaş, Toyota ve Hyundai Assan aynı hız ve tempoda devam ederlerse, 93'ü geçecek. Otomotiv Sanayi Derneği, bu yıl toplam üretimin 750 bin adetler seviyesinde gerçekleşeceğini öngördüğünü hatırlatalım. Vergide son artış olsun! Tatile giren Meclis son yasama gününde hafif ticari araçların ÖTV oranını artıran yasa tasarını kabul etti. Buna göre 3.000 cc'ye kadar olan hafif ticarilerin vergisi yüzde 10'a yükseltildi. Hükümet daha önce bu oranı yüzde 20'ye çıkartmak istiyordu. Böylece otomotivcilerin yoğun baskısı ve ısrarı bu kez sonucu değiştirdi. Şirketler de vergi artışından daha az zararla çıkmış oldu. Umarız Avrupa Birliği yolunda ilerleyen Türkiye'de, otomobile uygulanan son vergi artışı olacaktır.
|