Avrupalı, 'Türk malı' araca neden daha ucuza biniyor?
Otomotiv sektörü ihracatın büyük çoğunluğunu Avrupa'ya gerçekleştiriyor. Sektör, yılın ilk yarısında yurtdışı pazarlara ihraç edilen her 100 aracın 72'sini Avrupa Birliği (AB) üyesi 24 ülkeye gönderdi. Ancak Avrupalı tüketiciler 'Made in Turkey' markalı araçlara yaklaşık yüzde 15-20 vergi öderken, Türk halkı kendi ülkesinde üretilenlere yüzde 75'lere varan oranda vergi ödemek zorunda. Bir başka deyişle fabrika çıkış fiyatı 15 milyarlık bir otomobile yaklaşık 24 milyar lira veriyoruz!.. İsterseniz tekrar AB'ye yapılan ihracata dönelim.
Ağırlıklı pazarlar Uludağ İhracatçı Birlikleri verilerine göre, ocakhaziran döneminde gelişmiş Batı ülkeleri başta olmak üzere, 5 kıtada toplam 155 ülke ve özerk bölge ile 13 serbest bölgeye ihracat yaptık. Toplam 4.8 milyar dolarlık ihracat gelirinin, 3.4 milyar dolarlık kısmı AB ülkelerinden sağlandı. Bu rakam, toplam otomotiv ihracatının yüzde 72.3'ünü oluştururken, AB üyesi 24 ülkenin, 131 ülke karşısındaki potansiyelini de ortaya koydu. AB ülkeleri arasında, Almanya, Fransa, İtalya ve İngiltere'ye yapılan ihracat, 2 milyar 416.2 milyon dolar ile toplam otomotiv ihracatının yarısını geçti. AB üyesi İspanya, Belçika, İrlanda, Hollanda, Avusturya, İsveç, Yunanistan, Finlandiya, Danimarka, Portekiz, Lüksemburg, Polonya, Letonya, Macaristan, Litvanya, Slovenya, Slovakya, Malta, Çek Cumhuriyeti ve Estonya'ya yapılan ihracat da, yine üst sıralarda yer aldı. Kıbrıs Rum kesimine ise ihracat yapılmadı.
AB adaylarının durumu Aday ülkeler Romanya ve Bulgaristan da eklendiğinde, birliğin pazar payı yüzde 74.3'ü buldu. Bu iki ülkeye, yılın ilk yarısında 97 milyon 712 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi. AB üyesi ve aday ülke konumundaki toplam 26 ülkeye 3.5 milyar dolarlık ihracat yapılırken, kalan 129 ülkeye gerçekleştirilen ihracat ise, 1 milyar 228.4 milyon dolarla sınırlı kaldı. Rakamlardan da görüldüğü gibi, otomotiv ihracatı iyi gidiyor. Ancak iç pazarda hala yüksek vergilerle boğuşuluyor.
Master planı gerekiyor Peki bundan sonra ne yapılabilir? Artık hükümetle otomotiv sektörü daha içiçe çalışmalı. Her zaman söylediğimiz gibi bir 'otomotiv master planı' oluşturulmalı. Yani vergiler başta olmak üzere yatırım teşvikleri de bir an önce gözden geçirerek, diğer gelişmekte olan ülkelere karşı yakaladığımız avantajı kaybetmeyelim.
|