kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Her kafada ray tıngırtısı

Tren devrilince medyada ne kadar raylı sistem uzmanı olduğunu da böylece görmüş olduk. 'Araba devrilince yol gösteren çok olur' sözü boşuna söylenmemiş. İşimiz her olay anında uzman kesilen akıl hocalarına kalacak olsa, bu hadisenin nasıl gerçekleştiğinin temeline inilmeden bir kaç kelle uçurup yolumuza devam etmemiz gerekecek.
Halbuki Türkiye'de her yıl binlerce insan seyahat esnasında hayatını kaybediyor. Milli servet çöpe gidiyor, aileler parçalanıyor ve engelli insan sayısı çoğalıyor. Kaybolan hayatların geri döndürülmesi mümkün olmadığına göre bu kazaların azaltılması için neler yapılıyor? Kesin çözüm sağlayacak bir şey yapılmıyor.
TC Devlet Demiryolları'ndan (TCDD) 'Hızlandırılmış Tren Projesi' için yola çıktığında, yaptığı çalışmalarını onaylatacak bir makam var mıydı? Yok. Projelerini kendileri yapıyor, ilgili bakanının onayına sunuyor, kaynak ve proje için onay alıp neticelendiriyorlar. Ancak doğru yol bu değil.
Benzeri iş yapma trafiği deniz taşımacılığında var. Bir çok açıdan uygunsuz olan limanların 'özel' kaşesiyle faaliyet göstermeleri bundandır. Karayolları Genel Müdürlüğü'ndeki aksaklıkları zaten tartışmaya gerek yok. Havacılık sektöründe sıkıntılar aynı şekilde devam ediyor.
Dolayısıyla, Türkiye'de ulaşım sistemlerinde ulusal güvenliği sağlayacak bir otorite yok. Üniversitelerden hocaları uzman koltuğuna oturtup, 'Uzmanlar karşı çıktı' demek de yanlış. Bir çok hoca güncel gelişmelerden haberdar olamadığı gibi eleştirilerini de teoriler ve elindeki verilerle yapıyor. Faydadan çok zararlı bir tablo ortaya koyuyorlar. Bu tarz projelere onay vermek için ne tek başına TCDD ne de üniversite hocaları yetkili konumda olamazlar.
Türkiye'de neyin ihmal edildiğini Amerika'dan örnek vererek açıklamakta yarar var. ABD böyle bir kaza meydana gelmiş olsaydı. Devreye Milli Ulaşım Emniyet Kurulu (NTSB-National Transportation Safety Board) derhal girerdi. Kazanın bütün detayları gerçek uzmanlar tarafından inceleme altına alınırdı. Nedenler hakkında kamuoyu sağlıklı bilgilerle ve şüpheye mahal verilmeyecek bir şekilde aydınlatılırdı. Sadece kaza olduğunda değil, TCDD gibi kurumların 'Hızlandırılmış Tren' için yola çıkmaları halinde bile NTSB'den onay almaları gerekiyor. Proje bittiğinde bile üzerinde trenlerin sefere çıkması için de NTSB'nin onayına ihtiyaç var.
ABD'de tüm ulaşım modları boru hatları da dahil buraya bağlı. ABD'deki ulaşım emniyetini bu kurum sağlıyor. Herhangi bir kaza olmaması için gerekli önlemleri de alıyor. Sadece ulaşım sistemleri değil, denizdeki ulaşım araçları, Boeing'in uçakları, firmaların otobüsü ya da otomobili de bu kurumun uzmanlarının incelemesinden geçiyor. NTSB'nin onay vermediği ne ulaşım aracı ne de ulaşım sistemleri faaliyet yapamıyor. Ayrıca bir üst kurum olan NTSB, ABD Başkanı'na bağlı olarak çalışıyor.
Türkiye'de dikkatle bakıldığında bir tarafta TCDD diğer tarafta hocalar var. Başka makam yok. Kazayla ilgili karar verecek tek yer adli makamlar. Adli makamlarında bilirkişi diye kapısını çalacağı kişilerin ne kadar bu işlerden anlayacağı meçhul.
En azından bu son tren kazasının, Türkiye'yi güvenli ulaşım alt yapısına kavuşturacak gelişmelere götürmesi gerekir. Kazayla birlikte ahkam kesip, bir hafta sonra başka şeylerle uğraşmak genel adetimiz. Ancak, böylesine ciddi kazalara götüren nedenleri araştırmayı görev bilecek ve önüne geçecek kurumların oluşturmasında Bakanları Kurulu'na ve Başbakan Erdoğan'a görev düşüyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Irak'la işimiz zor   / 04-08-2004
 İran'la işler tek celsede çözülmez   / 02-08-2004
 'Sen yaz kimse fark etmez'   / 31-07-2004
 Dengeleri değiştirecek ziyaret   / 28-07-2004
 Her kafada ray tıngırtısı   / 26-07-2004
 Demiryolu siyaseti de raydan çıkardı   / 24-07-2004
 Yurtdışında sıcak gelişmeler   / 21-07-2004
 Vali olursa VIP de olur   / 17-07-2004
 Bakanlık'ta haksız baskı   / 14-07-2004
 Sezer'den 'La Yecuz' yaklaşımı   / 12-07-2004
YAVUZ SEMERCİ
Roche skandalının perde arkası
Nisan 2004. Cuma. Roche...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Rus uçağına soru önergesi
Kasım 2002'de, Antalya...
SERVET YILDIRIM
Niyet mektubundaki vurgu
IMF'ye verilen ve altında...
Kopmuş elini dışarı çıkarmadı
Mason Derneği'ne bomba davası sanığı Engin Vural, olayda yitirdiği...
Eşini sevindirmek için Uzan'ın Ferrarisi'ni aldı
Uzan'lara ait 19 otomobil 2.1 trilyona satıldı. Cem Uzan'ın ünlü...
IMKB
E: 19,188 D:% -0.81
DOLAR
S: 1,458,000 D:% -0.68
EURO
S: 1,781,000 D:% 0.74
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.