|
|
|
|
|
Bedava dediler, 5 köprü parası çıkardılar
|
|
Maliyetini çıkarınca bedava olacağı vaadiyle açılan Boğaziçi Köprüsü geçişi, geçen hafta yine zamlandı ve 2.5 milyondan 3 milyon liraya yükseldi. Oysa devlete 200 milyon dolara malolan köprü, bugüne kadar 1 milyar dolar gelir elde etti. İki köprünün yıllık geliri 120 trilyonu buldu.
Köprü geçişlerine yine zam geldi. Artık İstanbullular köprülerden 2.5 milyon lira yerine 3 milyona geçiyor. Oysa İstanbul Boğazı ilk defa 1973 yılında 200 milyon dolara yapılan Boğaziçi Köprüsü ile geçildiğinde dönemin hükümeti köprü bedeli çıktıktan sonra ücretsiz geçiş sözü vermişti. 200 milyon dolara mal olan Boğaziçi Köprüsü'nden devlet şimdiye kadar yaklaşık 1 milyar dolar, yani 5 köprü parası kazandı. Ancak hala köprü ücretlerine zam yapılmaya devam ediliyor. Boğazın ikinci geçişi ise 1987 yılında tamamlanan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile gerçekleşti. İkinci köprünün maliyeti ise çevre yolları ile birlikte yaklaşık 1 milyar doları buldu. Devlet buradan da şimdiye kadar 500 milyon doların üzerinde gelir elde etti.
Ücret alınması yasal mı? Tüketici derneklerine göre köprü geçişlerinden ücret alınmasını yasal kılacak bir hüküm yok. Ama alınan ücreti iptal edecek bir mahkeme de yok. Üstelik gelir kalemlerinde de önemli bir yer tutmaya devam etiği için göreve gelen hükümetler, köprü gelirlerinin ellerinden gitmesini istemiyor. Çünkü iki köprünün yıllık geliri 120 trilyonu buluyor. Boğaziçi Köprüsü'nün temeli, Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay ve Başbakan Süleyman Demirel'in yanı sıra binlerce İstanbullu'nun katıldığı bir törenle, 20 Şubat 1970 tarihinde atılmıştı.
1957'de gündeme geldi Asya ile Avrupa'yı birleştiren Boğaziçi Köprüsü, 30 yaşını doldurdu. Bugüne kadar 1.5 milyara yakın aracın geçtiği köprü, 1 milyar dolar kazandırdı. Boğaziçi Köprüsü Projesi' yasa tasarısı 4. Adnan Menderes Hükümeti'nin işbaşında olduğu 13 Eylül 1957'de Meclis'ten geçti. Proje 3 Temmuz 1968'de İngiliz Freeman Fox and Partner ve Botex firmasına 303 milyon liraya verildi. 34 ayda bitirilmesi taahhüt edilen projenin anlaşması 27 Ocak 1970'te imzalandı. Mimarlar ve İnşaat Mühendisleri odaları, karşı kampanya düzenledi. Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay ve Başbakan Süleyman Demirel'in katılımıyla 20 Şubat 1970'te temeli atıldı. 10 Mayıs 1973'te ilk kez köprü üzerinde yürünürken, 8 Haziran 1973'te ilk trafik denemesi yapıldı. Bakanlar Kurulu, 1 Ekim 1973' te aldığı bir kararla 1.074 metre uzunluğundaki köprüye 'İstanbul Boğaziçi Köprüsü' adını verdi. Cumhuriyet'in 50. yıldönümü olan 29 Ekim 1973'ten bir gün sonra, 35 mühendis ve 400 işçinin çalışmasıyla 10 ay gecikmeli açılan köprü, çevre yoluyla birlikte 2 milyar 80 milyon liraya mal oldu. Açılışı Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk ve Başbakan Naim Talu yaptı.
|
|
|
|
|
|
|
|
|