|
|
|
|
|
Bankalar faizi düşürdü milyarlık avantaj doğdu
|
|
Faiz yüzünü aşağı çevirdi. Bankalar, faizleri yeniden yüzde 2.30 seviyesine çekmeye başladı. Kredi alanlar 1 ay öncesine göre 2.3 milyar lira daha kârlı.
Ekonomide yaz rehaveti başladı. Borsa, faiz ve döviz günlük küçük oynamalarla olduğu yerde sayıyor. Ancak bu arada otomobil firmaları da hem yaz durgunluğunu aşmak hem de 2005 modellerin piyasaya çıkacak olması nedeniyle kampanyalara hız verdi. Bunu gören bankalar da faiz oranlarını 3 ay öncesinde olduğu gibi 1.80'lere çekmese de yüzde 2.30 gibi nispeten kullanılabilir düzeye çekmeye başladılar. Bir çok banka böylece düşük faizle elde ettikleri müşteri portföylerini de korumayı amaçlıyor.
2.3 milyarlık kâr Otomobil alacaklar için en önemli soru ise bundan sonrasının ne olacağı, faizlerin daha da düşüp düşmeyeceği. Bunun için öncelikle Hazine bonosu faizlerinin seyrine bakmak gerekiyor. Çünkü otomobil kredilerinin seyri bono faizlerine bağlı. Bono faizleri artıp azaldıkça oto kredisinin maliyeti de artıyor ya da azalıyor. Bankalar bu faizlere göre mevduat oranlarını belirliyor ardından mevduat toplayıp tüketiciye kredi veriyor. Bono faizleri de kısa bir süreliğine çıktığı yüzde 30 düzeyinden yüzde 26'lara inip burada uzun süre durunca bankalar da bono faizlerinin bu istikrarına güvenip faizleri yüzde 2.50-3 aralığından yüzde 2.30-2.50 aralığına çekti. Tabii faizleri bu aralığın üstünde kalan bankalar da var. Ancak ya tüketiciler tercih etmiyor ya da zaten banka da kredi vermek istemediği için faiz oranını yüksek tutuyor. Böylece örneğin 20 milyar lira ve 36 ay kredi alan birisi için faiz 2.50 iken aylık taksit 899 milyon lira olarak hesaplanırken faiz 2.30'a indiğinde taksit 835 milyona gerilemiş oldu. Böylece tüketiciler ayda 64, üç yıl boyunca da 2 milyar 304 milyon lira daha karlı çıkmış oldular. Tabii hesaplamalarımız faizlerin yüksek olduğu döneme göre yapıldığında bu olumlu durum ortaya çıkıyor. Oysa aynı karşılaştırmayı faizlerin 1.80'e gerilediği döneme göre yaptığımızda aslında 1.80'leri kaçıranların ne kadar zararda olduğu çıkıyor ortaya.
Beklentiler devam ediyor Ancak hem bankacılar hem de otomobil firmaları talebin üç ay öncesine göre düşük olduğunun farkında. Çünkü 1.80'lik faiz oranlarını ve 5.5 milyarlık hurda indirimini gören tüketiciler şimdi 2.30'luk faiz ve 2 milyar 250 milyonluk hurda teşviğiyle otomobil almak istemiyor. Faizlerin eski günlerini göreceği umuduyla bekliyorlar. Düşük faizlerle otomobil sahibi olanların ise bugünlerde keyfine diyecek yok.
Kampanyalar sürüyor Bu arada otomobil firmaları ise faizlerin nispeten yüksek kalması nedeniyle peşin indirimleriyle durgunluğu kırmaya çalışıyorlar. 25 ile 35 milyar lira arası fiyatı olan otomobillerde 2.5-3 milyar, fiyatı 40 milyardan yüksek olan otomobillerde ise 8 milyara varan indirimler söz konusu.
|
|
|
|
|
|
|
|
|