|
|
MNG, kabotajı havadan deldi
Denizdeki kabotajın benzeri hava taşımacılığı için de geçerli. 2920 sayılı Kanunun 31. maddesine göre; TC ülkesi içerisinde iki nokta arasında hava yolu ile ticari amaçlı yolcu ve yük (kargo) taşımaları Türk hava araçları ile yapılır. Ancak, Türk uçak siciline tescil edilen bir uçak, Türk tabiiyet ve tescil işaretini taşır. (Aynı kanunun 58. maddesi.) Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü 16 Nisan 2004 tarihli onayı ile yukarda zikredilen kanunu hiçe sayarak, Ticari Hava Taşıma İşletmeleri Yönetmeliği'ne (SHY- 6A) bakmayarak, hiçbir tarafı doğru olmayan bir ilke imza attı. Ukrayna tescil işaretli 4 adet Antonov 26 tipi Rus uçağının yabancı tescil ve yabancı pilotla MNG Hava Yolları ticari adı altında Türkiye içinde uçmasına izin verdi. MNG Kargo'nun gazetelere çarşaf çarşaf ilan vererek başlattığı iç hatlardaki kargo seferlerini ise diğer kargo firmaları ve havayolları şaşkınlıkla izliyor. Kanunların delinerek bir firmaya haksız imkan sağlanması, haksız rekabetin doğmasına sebep olduğu gibi uçuş güvenliği açısından başka riskler taşımaktadır. Madem bu uçaklar Türkiye içinde uçacaksa, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü uçuşa elverişlilik testi yaptı mı? Pilotların belgelerini inceledi mi? Yapmasına imkan yok. Çünkü bunu yapacak elamanı yok. O halde Türk hava aracı sayılmayan bu uçakların sebep olacağı riskli durumların sorumluluğunu kim üstlenecek? MNG Hava Yolları'na kanunları hiçe sayarak verilen bu izin, ancak Türk sivil havacılığını baltalar. 'Bölgesel hava taşımacılığını destekliyoruz' edebiyatın ise kimse inanmaz. Ayrıca, uçakların işletmecisinin Türk olması, kazanımların Türkiye'de kalması sorunu çözmez. Zira kanun çok sarih bir şekilde ortada. Eğer bu şekilde yabancı tescilli ve yabancı personelli uçaklara izin verilecekse, bu bir yönetmelik değişikliği ya da kanunla mı olur, iyice araştırılıp, her türlü şartların hazırlanarak yapılması ve tüm kamuoyuna duyurulması icap eder. Bir şirketi kayırarak devlet adına iş yapılmaz. O halde iç hatlarda uçakla kargo taşımacılığına MNG'den önce soyunan Yurtiçi Kargo'nun, Aras Kargo'nun çeşitli zorluluklardan bu alana girememesinin faturasını kim ödeyecek? Ve böyle bir uçuşa izin verilmeden önce Genel Kurmay Başkanlığı'nın ve Dışişleri Bakanlığı'nın görüşünün alınması gerekirdi. Bu görüşlerinde alındığını da sanmıyorum. Özetle, Rus tescilli uçakların hukuken ve teknik olarak Türkiye içinde uçması mümkün değil. Bitmedi, Ukrayna'dan 2 havayolu Türkiye'ye tarifeli sefer yapıyor, ancak Odesa Hava Yolları ve diğerlerinin Türkiye'ye tarifeli sefer yapma isteğine Ukrayna makamları izin veriyor, bizim Sivil Havacılık hayır diyor. Neden?
|