Türk tersaneleri en bereketli günlerini yaşıyor. Geçmişte yüzde 30 kapasite ile çalışan tersaneler, 3 yıllık siparişi kaptı.
Denizcilik sektörünün eski patronu TBMM Milli Savunma Komisyonu Başkanı ve AKP İstanbul Milletvekili Cengiz Kaptanoğlu, "Tersanelerimiz üç yıl sonrasına sipariş kabul eder duruma geldi" dedi. Denizciliğin geliştirilmesine ilişkin çözüm önerileri içeren bir rapor hazırlayan Kaptanoğlu SABAH'a şu bilgileri verdi:
* 2002 yılına kadar ancak yüzde 30 kapasite ile çalışabilen tersaneler, önümüzdeki 3 yıl sipariş kabul edemeyecek duruma geldi. Tersaneler; yüzde 60 ihracat, yüzde 40 yerli firmalara üretim yapmaya başladı.
* Rize, TrabzonÇamburnu, Samsun Gemi İnşa, Ordu-Ünye, Balıkesir-Erdek, Karadeniz Ereğlisi, Zonguldak-Kilimli Gemi İnşa ve Söküm Bölgesi, İzmir-Aliağa, Mersin-Taşucu- SEKA, Adana-BOTAŞ- İncirlik Mevkii, İskenderun ve Karasu tersane bölgeleri olarak seçildi
* Bartın-Kurucaşile, İzmir-Çiğli, İzmir-Dikili, Yalova-Hersek Deltası, Muğla-Milas-Ören, Muğla- Fethiye-Karaot ise yat inşa bölgesi olarak planladı.
* Kruvaziyer tipi gemilerle gelen turist sayısında 2003 yılında 2002'ye göre yüzde 80'e varan artış sağlandı. Geçen yılın ilk yarısında 237 bin olan yolcu sayısı ise bu yılın aynı döneminde 295 bine ulaştı.
İNDİRİM GELİRİ AZALTMADI
* Liman ücretlerindeki indirim devletin gelirlerini azaltmadı. Örneğin, Devlet Demiryolları limanları 2002 yılında 177 milyon dolar gelir elde etmişken, 2003 yılında tarife indirimine rağmen geliri 233 milyon dolara yükseldi.
* İstanbul Deniz Otobüsü Genel Müdürlüğü 2003 yılı ilk altı ayında 3 milyon 790 bin 707 yolcu taşırken, 2004 yılı ilk altı ayında yolcu sayısı 1 milyon 366 bin 309 kişi veya diğer bir ifadeyle yüzde 36 artarak 5 milyon 157 bin 16'ya ulaştı.
* Feribotla taşınan araç sayısı 2003 ilk altı ayında 188 bin 794 iken 2004 yılında 48 bin 780 farkla (yüzde 27) 238 bin 574'e çıktı. 239 bin civarındaki aracın karayolunu kullanmadan taşınması sonucunda 4 milyon litre yakıt tasarrufu sağlandı.
* Gemi filosunda son beş yılda görünen ve yüzde 12'ye varan kapasite azalma trendi durdu. 2004 yılında filo kapasitesi 7.5 milyon DWT oldu. 2 yıl içinde kapasitesinin 15 milyon DWT'a ulaşması için yatırım başlatıldı.
* Ülke yüklerinin yüzde 70'i yabancı bayraklı gemilerle taşındığı için yabancılara 3 milyar dolar civarında ödeme yapıldı. Yeni yatırımlar sayesinde Türk firmalarına ait yüklerin yüzde 70'i kısa sürede Türk gemileri ile taşınabilecek.