|
|
|
|
|
|
Çeyiz geleneğini artık mağazalar sürdürüyor
Devlet İstatistik Enstitüsü'nün bir araştırmasına göre Türkiye'de her yıl ortalama 500 bin ev kuruluyor. Yani her yıl tam 500 bin yeni aile oluşuyor, düğün alışverişleri yapılıyor. Bütün bu ağır işlerin altından ise modern mağazalar kalkıyor. Çeyiz geleneğini artık bu mağazalar koruyor.
Yıllar önce çeyiz geleneğine büyük itibar gösterilirken çeşitli yerlerde genç kızlara el emeği göz nuru sandık içi çeyizler hazırlanırdı. Ve bu işi para karşılığı yapan pek çok insan vardı. Günümüzde ise eskinin bu ihtiyacını çok katlı modern mağazalar karşılıyor. Kısacası zamanın çeyiz geleneği üzerindeki değişimi, sandıkların yerini şifoniyerlere bırakmasıyla kalmadı; artık çeyiz hazırlayan hatta evlenecek mutlu çiftlerin evlerini tepeden tırnağa döşeyen profesyonel ekiplerin oluşmasına da neden oldu. 'Farklı' olmanın ön plana çıktığı günümüzde kişiye özel motifler yapan, çeyizlik üreten mağazalar bile var. Bunlar da, çeyizinin eşsiz olmasını isteyen gelinlere hizmet veriyor. Yeni evlenenler için mobilya, beyiz eşya, ev tekstili ve tekstil sektörleri giderek büyürken, bazı mağazalar da yeni evlenenlere bu farklı sektörlerden çeşitli çeyiz ürünlerini bir arada sunuyor.
İĞNEDEN MUMA HER ŞEY VAR Kervan Çeyiz mağazası da farklı sektörlerin ürünlerini bir arada bulundurarak, gelin ve damat adaylarına farklı alternatifler sunan örneklerden bir tanesi. Türkiye'de 27 şubesi ve 40'ın üzerinde satış noktası bulunan Kervan'ın bünyesinde, mobilyadan tekstil ürünlerine kadar pek çok çeşit bulunuyor. Kervan'ın mağaza yöneticisi Hülya Uludağ, firmanın 80'li yıllarda toptan tedarikçi bir mağaza olarak kurulduğunu ancak daha sonra gelen talepler üzerine perakende satışa geçtiğini anlatıyor. "Mağazamızda, çeyiz sandıklarından mumlara, ev tekstil üzerinden yemek takımlarına her türlü ürün bulunuyor. Kısacası yeni evlenen çiftlerin eşyalarını iğneden ipliğe karşılayabiliyoruz. 10 binlerce farklı çeşidi bulundurduğumuz için aslında rakipsiz ve bu alanda tekiz." El işi ürünlerin hâlâ çok revaçta olduğunu ancak zamanın hızına uygun yapılamadığı için ürünleri el makineleriyle yaptıklarını anlatan Uludağ şunları söylüyor: "Örtüler için özel ipek ve pamuk saten kumaşlar seçiliyor. Eskinin dantel geleneği çoktan kırılmış durumda. Şimdi dantelin yerine, ürünlere boncuk işliyoruz. Eşyalara artık renkli, süslü ve yeni motifler yapılıyor. Sandık satışlarında ise eskiye göre farklı olan bir durum var. Genelde boyut olarak küçük sandık satıyoruz. Bunlar da zaten simgesel olarak alınıyor."
Evrim SABAK
|
|
|
|
|
|
|
|
|