Yüksek vergi tarifesi 1600 cc'ye yöneltti
Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) geçtiğimz hafta yapılan 18. Genel Kurulu'nda Yüksel Mermer yeniden başkan seçildi. Yeni yönetimde Murat Selek yer almazken, Müfit Ataseven yeni üye oldu. Yapılan toplantıda ODD 2003 yılı faaliyet raporu açıklandı. Kitapçıkta otomotiv sektörü ile ilgili ilginç tespitler yer aldı.
* 1600 cc otomobiller için Türkiye'deki Taşıt Alım Vergisi'nin oranı yüzde 53. Bu oran İngiltere'de yüzde 18, Almanya'da yüzde 16 ve İtalya'da yüzde 20.
* Ülkemizde bin kişiye düşen otomobil sayısı 67. Komşumuz Yunanistan'da bu rakam 244, Avrupa Birliği ülkelerinde ise 476.
* Döviz kuru nedeniyle otomotiv ithalatında büyük bir patlama yaşanıyor. 2003 yılında otomotivdeki dış ticaret dengesi 1.2 milyar dolar açık verdi. 2002 yılında binek otomobil pazarındaki ithalatın payı yüzde 62 iken, 2003 yılında 68'e yükseldi.
* Yakıt cimrisi ve çevreye saygılı dizellerin pazar payı her geçen gün artıyor. 2000'de yüzde 6'lık paya sahip dizel otomobillerin payı geçtiğimiz yıl yüzde 21'e çıktı. 2004'te ise bu rakamın yüzde 25-30'lara çıkması bekleniyor.
* Satışların segmentlere göre dağılımında C'den B'ye doğru bir kayış sözkonusu. B sınıfının payı yüzde 31.8'den 35.5'e yükseldi. C segmentinin payı ise 47.7'den 44.1'e geriledi. D segmentinin toplam satışlar içerisindeki payı da yükseldi. Bu payın yükselmesi, segmentteki 1600 cc araçların satışındaki artıştan kaynaklanıyor. Bunun da nedeni hiç kuşkusuz vergi avantajı.
|