kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ergun Babahan @ SABAH
 

TV ve reklamlar.

Türkiye bir çok konuda kolaylıkla aşırılığa kaçabilen bir ülke. Bunun bir örneğini de televizyon reklamlarında yaşıyoruz.

Hıncal Uluç üstad bıkmadan usanmadan, bazen de sertleşerek yazıyor. Konu televizyondaki reklamlar.
Ekrandaki reklam kirliliğinden rahatsız olmak için iletişim uzmanı olmaya gerek yok. Sıradan bir izleyici bile, halkın beğeni ile izlediği dizilerin, reklam arası filmlere döndüğünün farkına varabilir.
Televizyonlar bedava yayın yapıyor, dizilere ciddi para ödüyor. Bünyesinde Türkiye'nin en başarılı kanalı atv'yi barındıran bir medya grubu olarak bunun elbette farkındayız. Ama bu maliyeti çıkarmanın yolu, önüne gelen her reklamı ekrana koymaktan mı geçiyor, emin değiliz.
Bu ülkede marka olmak için yıllardır milyonlarca dolar harcayan firmalar var. Ekranlardaki bu kirlilik nedeniyle bu markalar üç kuruşa reklam yapan firmalarla biraraya geliyor. Bu bir defa markaya yatırım yapmış firmalar açısından tam bir haksız rekabet yaratıyor.
İkincisi, reklam kuşakları izleyiciye tam bir işkenceye dönüşüyor. Ne zaman biteceğini bilemediğiniz bir reklam bombardımanın eline esir düşüyorsunuz. Dakikalar boyu reklamın bitmesini, sevdiğiniz programın başlamasını beklemek zorunda kalıyorsunuz.
Tüketici, kanallar kadar reklamı yapılan ürünlere de tepki göstermeye başlıyor. Böylesi reklam bolluğu, ajansların yaratıcı çalışma yapmasını önlüyor, kaliteli reklam sayısı azalıyor. Çığırtkanlık, ünlüleri oynatıp dikkat çekmek öne çıkıyor.
Yani bu birden fazla kesimi ilgilendiren bir sorun ve iş iyice çığrından çıkmış görünüyor.
İlk bakışta sorumluluğu RTÜK'e atmak büyük bir kolaylık gibi görünüyor. Çünkü RTÜK'ün bu süreleri denetleme yetkisi var. Ancak burası Türkiye. Kurallar bir süre uygulanıyor, bir süre sonra savsaklanmaya başlıyor.
O nedenle burada iş daha çok kanalların kendisine düşüyor. Türkiye'nin önde gelen kanalları biraraya gelip kendi kurallarını koyma konusunda anlaşırlarsa, artık sinir bozan reklamlar konusunda ciddi bir adım atılmış olur.
Denetimi sadece yasal organlara bırakmak doğru bir davranış olmaz herhalde.
Aynı konu lig maçlarının yayını konusunda da geçerli. Herkes yayın ücretinin ne kadar olması gerektiğini konuşuyor. Bence, bu sezon naklen yayın ihalesinde maç sırasında yayınlanacak reklamlar konusuna bir ölçü getirilmesi gerekiyor. Aksi halde, maç izlerken ekranın bir bölümü yok oluyor, ekrana bir ürün tanıtımı geliyor. Siz o sıra saçınızı başınızı yolarak topu bulmaya çalışıyorsunuz.
Futbol Federasyonu'nun ihaleden yüksek ücret almak kadar bu maçları izlemek için bir avuç dolusu para ödeyen tüketicilerin haklarını korumak gibi de bir derdi olmalı. Burada konu daha hassas çünkü lig maçlarını bedava izlemiyorsunuz, abonelik için ciddi bir ödeme yapıyorsunuz. Hem aylık abonelik parası verip hem de ekranın sık sık reklamla kapanması insanda kazıklanmışlık duygusu uyandırıyor doğrusu.
Türkiye bir çok konuda kolaylıkla aşırılığa kaçabilen bir ülke. Bunun bir örneğini de televizyon reklamlarında yaşıyoruz. Sanıldığının aksine de ekrandaki reklam sayısı arttıkça TV'lerin geliri de artmıyor. Sadece, normal koşullarda TV reklamı yapamayacak firmalar, terlikçisinden lahmacuncusuna kadar kendini ekrandan tanıtma şansı buluyor.
Yapılması gereken sürelerin kısılıp fiyatların yükseltilmesi. Bu sayede hem reklamlar izlenilir hale gelir, hem ajanslar daha yaratıcı çalışma yapabilir hem de ekran başındaki izleyici saçını başını yolmak durumunda kalmaz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 TV ve reklamlar.   / 04-06-2004
 Şimdi ne olacak?   / 02-06-2004
 Bak şu konuşana!   / 01-06-2004
 SABAH, WAN'a niye katılmıyor?   / 31-05-2004
 Washington, Bağdat ve Ankara   / 28-05-2004
 Bugün 27 Mayıs   / 27-05-2004
 İsrail'e tavır yeterli mi?   / 26-05-2004
 500 yıllık azınlık   / 25-05-2004
 Gazete müfettişi   / 24-05-2004
 Futbol ve çeteler.   / 21-05-2004
ERGUN BABAHAN
Bir aktörün ölümü
Ronald Reagan Amerika'nın son...
ERDAL ŞAFAK
Asimetrik Başkan
İnsana sanki çok uzaklarda kalmış bir...
AHMET HAKAN COŞKUN
Misyonerlik neden Serbest olmalıdır?
BİR:...
MEHMET BARLAS
"Basında rekabet" sağlıklıdır, "basında kavga"...
ÖMER ÇELİK
Sol: Toplumsal proje mi, iktidar projesi mi?
Sol...
ÖMER LÜTFİ METE
Çuvalın babası NATO
Ulusalcı eğilimleri belirgin...
REFİK DURBAŞ
Batı'nın duyarsızlığı...
Yıllardır İsrail...
SAVAŞ AY
Üniversitede skandal mı rezil bir tezgah...
Karar Hagi'nin
Karar Hagi'nin
Oyun kurucu olarak düşünülen Djalminha ve Gallardo arasında tercih...
Conceiçao tamam gibi
Conceiçao tamam gibi
Sarı-kırmızılılar, Real Madrid'in Brezilyalı oyuncusuyla prensipte...
TRT 'Sabah hayrola' dedi
TRT 'Sabah hayrola' dedi
TRT anadilde yayına Boşnakça ile başladı. ‘Sabah hayrola’ anonsuyla...
Müslüman-Hıristiyan aynı cenazede buluştu
Müslüman-Hıristiyan aynı cenazede buluştu
Mekke, Medine ve Kudüs'ten sonra dördüncü kutsal kent olarak görülen...
Bağdat Caddesi'nde cinayet gibi kaza
Bağdat Caddesi'nde cinayet gibi kaza
Üniversiteli alkollü genç, yarıştığı otomobili geçmek isterken yol...
Çok acil olmadıkça doktora gitmiyorlar
Çok acil olmadıkça doktora gitmiyorlar
Sayıları 3 bini bulan Eminönü işportacıları beş kişilik akademisyen...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.