|
|
|
|
|
Bürokrasi dünyayı solladı!
|
|
Kamudaki araç bolluğu Ankara'yı, kişi başına düşen otomobil sayısında dünya ortalamasının üzerine çıkardı. Başkentte bin kişiye 170 otomobil düşüyor. Dünya ortalaması ise 125'te kaldı
Makro ekonomik verilerde Türkiye, genellikle dünyada alt sıralarda yer alır. Örneğin, 3 bin dolarlarda dolaşan kişi başına düşen milli gelirimiz 20 bin dolarlık Avrupa ortalamalarının çok altında seyreder.
BİN KİŞİYE 170 OTOMOBİL İşte size, ortalamanın üzerinde bir Türkiye verisi. Ankara, kişi başına düşen otomobil sayısında 170 adet ile dünya ortalamalarını geride bıraktı. Tabii, bu zenginlikten değil, bürokrasideki araç bolluğundan kaynaklandı.
*** Fakir Anadolu, kişi başına düşen otomobilde birinci!
Zenginlik istatistiklerinde sonuncu olmaya alışkın Türkiye, başkenti sayesinde bir birinciliğe imza attı.... Kamu araçlarının bolluğu nedeniyle Ankara, kişi başına düşen otomobil sayısında dünya ortalamasını geçti.
Otomobil fakiri Türkiye'nin başkenti Ankara, dünya ortalamalarını altüst etti. Otomotiv Bayileri Yetkili Satıcıları Derneği'nin (OYDER) verilerine göre, Ankara'da bin kişiye düşen otomobil sayısı 170 adet. Tüm dünya ortalaması ise sadece 125. OYDER'in DİE ve Motorlu Araçlar Parkı İstatistikleri'ne göre, başkentte 681 bin 220 otomobil bulunuyor. Böylece 4 milyon 8 bin nüfuslu Ankara'da bin kişiye düşen otomobil yoğunluğu da 170'i buluyor. OYDER, Türkiye Otomobil Park Analizi raporunda otomobil yoğunluğunu masaya yatırmış. Raporu incelediğimizde çok ilginç verilerle karşılaştık. Son 30 yıl içinde otomobil parkı farklılık gösterse de, yıllık ortalama 1.3'lük büyüme yakalanmış. 2003 yılı sonunda ülkemizde toplam 4 milyon 655 bin otomobil yer alıyor. Türkiye'de bin kişiye düşen otomobil sayısı ise 69. Bu da dünya ortalamasının yüzde 55'i anlamına geliyor. Otomobil park yoğunluğumuz Bulgaristan'ın yüzde 32'si ve Romanya'nın yüzde 54'ü düzeyinde.
Ortalamaya yetişmek için 11 yıl var Şehirlere baktığımız zaman, en fazla otomobil sayısı 913 bin 66 adetle İstanbul'da. Ancak nüfusun yoğunluğu nedeniyle bin kişiye düşen otomobil sayısı sadece 91. Bu rakam İzmir'de 105, Antalya'da 103 ve Bursa'da 89. Bu rakamlar doğrultusunda İstanbul'da eksik park sayısı 173 bin 643 olarak hesaplanmış. Bürokrasinin kalbi Ankara'da ise, tam 359 bin park fazlası araç bulunuyor. Hiç kuşkusuz dünya ortalamalarını geçen başkentin, park fazlalığı kamudaki araç fazlalığından kaynaklanıyor. Türkiye'de yaklaşık 135 bin kamu aracı var. Bu sayının büyük bir bölümü de Ankara'da bulunuyor. Rapora göre, dünya ortalamasına erişmek için otomobil parkının 8 milyon 475 bin adede yükselmesi gerekiyor. Ekonomide sağlanan olumlu gelişmelerin sürmesi ve yıllık ortalama park girişlerinin 2000 yılı düzeyine erişmesi halinde dünya otomobil yoğunluğuna erişmek için yaklaşık 11 yıla ihtiyaç duyuluyor. Gelelim bölgelerin nüfusları ile park sayılarına. Parkın yüzde 32'si gibi büyük bölümü toplam nüfusun yüzde 26'sına sahip olan Marmara Bölgesi'nde yoğunlaşmış. Türkiye'de 1.000 kişiye düşen otomobil sayısı 69 ve bu sayı, bölgelerin ortalama kişi başına gelir düzeylerine göre faklılık gösteriyor. İç Anadolu, Marmara, Ege ve Akdeniz bölgelerinde otomobil yoğunluğu, Türkiye ortalamasının üzerinde. Karadeniz, Doğu Anadolu ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde ise otomobil yoğunluğu ortalamanın altında.
Marmara Bölgesi'nde eksiklik var Bölgelerin fert başına düşen ortalama milli gelir düzeyleri ile otomobil yoğunlukları arasında yüzde 82 gibi yüksek bir korelasyon katsayısı mevcut olduğunu hatırlatalım. İç Anadolu, Ege ve Akdeniz bölgelerinde gelir ortalamasına göre, olması gerekenden fazla otomobilin bulunduğu görülüyor. Marmara, Karadeniz, Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgelerinin parklarında bulunan otomobillerin potansiyeli yansıtmadığı ve gelir düzeylerine göre park eksiği bulunduğu gözleniyor. Bu açıdan değerlendirildiğinde, Marmara, Karadeniz, Güneydoğu ve Doğu Anadolu bölgeleri potansiyel pazarlar olarak görülüyor. İç Anadolu, Ege ve Akdeniz bölgeleri, mevcut gelir düzeylerine göre bu aşamada park fazlası olan bölgelerdir ve ikinci derecede potansiyel pazar niteliği taşıyor. İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Adana ve Konya'nı toplam nüfusları Türkiye toplamının yüzde 37'sini oluştururken, bu şehirlerdeki toplam otomobil sayısı, Türkiye toplam parkının yüzde 56'sına denk geliyor. Otomobil yoğunluğu 100'ün üzerinde olan 6 il Ankara, Muğla, İzmir, Bolu, Antalya ve Eskişehir.
Bin kişiye düşen oto sayısı
Kıtalar..... Adet Avrupa Birliği 556 Okyanusya 526 ABD 357 Avrupa 323 Asya 43 Afrika 23 Türkiye 69 Dünya 125
Otomobil yoğunluğu 100'ün üzerinde olan iller !
İller..........Otomobil yoğunluğu (Bin kişi) Ankara 170 Muğla 108 İzmir 105 Bolu 103 Antalya 103 Eskişehir 101
Otomobil parkının bölgesel dağılımı
Bölgeler ....Nüfus.... Park.... Nüfus oranı (%)....Park oranı (%) Marmara 17.395.027 1.473.063 26 32 Ege 8.938.781 771.475 13 17 Akdeniz 7.703.621 565.199 11 12 İç Anadolu 11.450.842 1.110.493 17 24 Karadeniz 7.842.148 373.091 12 8 Doğu Anadolu 6.892.505 162.347 10 3 G.Doğu Anadolu 7.611.003 197.267 11 TOPLAM 67.833.927 4.652.935 100 100
|
|
|
|
|
|
|
|
|