Horoz Lojistik, her gün 1000 kamyonun sevkiyat yaptığı Irak'ta kendine partner buldu. Şirketin CEO'su Taner Horoz, "Zor bir pazar ama, dikkatle izlenmeli" diyor.
Irak'ta direnişçilerin eylemleri artarken Türk işadamları kelle koltukta bu ülkedeki iş imkanlarını takip ediyorlar. Bunlardan biri de Türkiye'nin lojistik alanında ilk sıralarda yer alan firmalarından biri olan Horoz Lojistik. 150 milyon dolarlık cirosunu bu yıl 220 milyon dolara çıkarmayı hedefleyen Horoz Lojistik'in CEO'su Taner Horoz ile Irak'a yaptığı son ziyaretin hemen ardından konuştuk. Direnişçilerin eylemleri nedeniyle gezisi oldukça zorlu ve tehlikeli geçen şirketin üçüncü kuşak temsilcisi Taner Horoz, Geçici Hükümet Temsilcileri ile yaptıkları görüşmelerden sonra kendilerine Iraklı bir partner bulmanın daha doğru olacağına karar verdiklerini belirterek, "Çünkü bize Irak'taki ihalelerde yerli şirketlere öncelik vereceklerini söylediler. 'Iraklılarla işbirliği yapmanızda yarar var. Burada kurulan şirketleri de Iraklı sayacağız' dediler. Biz de Iraklılar ile görüşmeye başladık. Zaten ortak iş yaptığımız firmalar vardı. Irak'ın en büyük nakliye firması ile yüzde 50- 50 ortak şirket kurmak üzereyiz" diye konuştu. '"Lojistik firmaları için Irak'la iş yapmak kolay mı? Son dönemde yaşanan olaylara rağmen sınırdaki hareket devam ediyor mu?" şeklindeki sorularımıza Taner Horoz, "yaşamışlıktan gelen tecrübe ile" çok net yanıtlar verdi. Irak'ta çok oturmuş bir yapı olmadığını anlatan Horoz, "Kim ne yapıyor bilmek mümkün değil. Biz Irak'a geçen yıl 10 milyon dolarlık iş yaptık. Aslında şu anda çekimser durumdayız. Çünkü yaklaşık 1.5 ay önce Türk şirketlerine Irak'ta sigorta verilmeye başlanmıştı. Ancak bu olayların ardından sigorta da rafa kalktı. O nedenle iş hacmimizi sınırlı tutuyoruz" diye konuştu.
GÜMRÜKLERDE YIĞILMA Irak'a yönelik en büyük sevkiyatın akaryakıt ürünleri olduğunu da dile getiren Taner Horoz, şunları anlattı: "Irak'taki hemen hemen tüm rafineriler tahrip edilmiş durumda olduğu için akaryakıt ürünleri üretilemiyor. Bu nedenle bizden ham petrol karşılığında benzin, mazot gibi ürünler alıyorlar. Bu nedenle Türkiye ile aralarında çok büyük bir alışveriş başladı. Günde 20-30 bin ton arası mal gidiyor, karşılığında ham petrol geliyor. Her gün 1000 kamyonluk bir sevkiyat söz konusu. Bu yüzden de Habur'da ciddi bir yığılma yaşanıyor. Kamyonlar 5-6 gün kapıda bekliyorlar."
TEHLİKELİ YOLCULUK Başta kendileri olmak üzere Irakla çalışan firmaları en çok zorlayan olayın sabotaj tehlikesi olduğunu kaydeden Horoz, bu nedenle Türk kamyonlarının Kürt bölgesini geçtikten sonra yüklerini Iraklı kamyonlara verdiklerini dile getirdi. "Aslında Amerikalılar Bağdat'a kadar eskortluk yapıyorlar. Ancak Amerikalılar'la gitmek sabotaja davet çıkarmak demek. Onlar gitmek daha tehlikeli. Son olaylardan sonra bu bölgeye pek Türk araçları girmiyor" diyen Taner Horoz, yine de bu pazarın her an kontrol altında tutulması gerektiğini ifade etti.