Türk kadını temizlik bezine kozmetik kadar meraklı
3M Türkiye Genel Müdürü Judith Garcia Galiana, "Scotch Brite'ın bazı ürünlerini sadece Türkiye için üretiyoruz. Türk kadını, temizlikle çok ilgili"diyor Galiana, Amerikalı kadınlar için de "Orada Scotch Brite yok ki, mutfakta zaman geçirmiyorlar. Ama yüz temizleme ürünlerini de onlara satıyoruz" diyor.
Çoğumuzonları ofiste notlarımızı yazıp yapıştırdığımız Post-it'ler ya da evde bulaşık yıkayıp, tezgah sildiğimiz Scotch Brite temizlik bezleriyle tanıyor. Oysa St. Paul-Minnesota merkezli 3M, 50 binin üzerinde ürünün mucidi ve üreticisi. 1902 yılında bir maden firması olarak işe başlayan 3M, yeraltından çıkarılan korandum madeni bir işe yaramayınca, onu ufalayıp bir kağıt üzerine yaymış. Ve ilk zımpara kağıdı da böyle doğmuş. Şirket ondan sonra işini, 'aşındırmak' ve 'yapıştırmak' temeli üzerine kurmuş. Şimdilerde de Scotcn Brite ile bulaşıklar aşındırılıyor, Post-it ile notlar yapıştırılıyor. Bunlar, rafta görüp aldığımız için çok bilinen ürünler. Oysa 3M'in Türkiye'de 10 bin çeşit ürünü satılıyor. Çocuk bezlerinin yapışkan bantları, otomobillerdeki bantlar, iş güvenliği filtreleri... 60 ülkede 70 binin üzerindeki çalışanıyla faaliyet gösteren, AR-Ge çalışmalarına 1 milyar doların üzerinde para ayıran 3M, her yıl 500 yeni patent başvurusu yapıyor. Onlar kendilerini tek bir işle tanımlayamıyor ama işin özü yaratıcılık ve yenilikçilik.
Bölgedeki Tek Fabrika 1988 yılından bu yana Türkiye'de faaliyet gösteren 3M'in Çerkezköy'de 59 bin metrekare açık, 4 bin metrekare kapalı alana kurulu olan fabrikasında ev bakım ve iş güvenliği-çevre koruma ürünlerinin bir bölümü üretiliyor. Doğu Avrupa, Ortadoğu ve Kuzey Afrika'nın oluştuğu ve merkezi Brüksel'de bulunan bölgede üretim yapılan tek ülke Türkiye. Dünya cirosu 18 milyar dolar olan 3M'in Türkiye cirosu, 100 milyon dolar. 3M dünyada yılda yüzde 12 oranında büyürken Türkiye'de büyüme yüzde 30. Şirket çalışanları her gün iş saatinin yüzde 15'inde "Acaba yeni neler üretilebilir? Ben ne üretilmesini isterim" sorusuna yanıt arıyor. Nitekim, ofislerde zevkle kullanılan ve hayatı kolaylaştıran Post-it'ler de bu yüzde 15'lik zaman dilimlerinin ürünü. 3M'in ürünlerinin yüzde 25'ini sağlıkla ilgili olanlar, yüzde 22-23'ünü ev bakımı, yüzde 20'sini de ulaşım ve endüstri ürünleri oluşturuyor. Otomobillerin içinde artık parçaları birbirine tutturmak için vida yerine yapıştırıcılar kullanılıyor, işte onları da 3M üretiyor. 3M'in Türkiye Genel Müdürü İspanyol Judith Garcia Galiana, 17 yıl önce balayı için geldiği Türkiye'de 1 yıldır da 3M'in başında. 3M'in TIR'ları ile Türkiye'yi gezen, evkadınlarıyla sık sık görüşerek isteklerini dinleyen 200 kişilik bir ekibin başındaki Galiana'nın ilginç gözlemleri var..
Kadınlar İşte de Aktif Galiana, Türkiye'de en fazla ev bakım ürünlerinin satılmasını, "ülkenizde hala çok ev kadını var" diye açıklıyor ve Scoth Brite'ın bazı ürünlerinin sadece Türkiye pazarı için üretildiğini, şirketin merkezi ABD'de piyasaya çıkmadığını belirterek, "Amerikalı kadın mutfakta o kadar vakit geçirmiyor ki. Varsa yoksa fast food. Onlara ev temizlik ürünü değil, kişisel bakım ürünlerini satıyoruz" diyor. Galiana'nın Türk kadınlarına ilişkin diğer gözlemi de şu: "Ev kadınlarının çokluğuna rağmen üst düzey yönetici düzeyindeki kadın sayısı da beni şaşırtıyor. Doğrusunu isterseniz İspanya'da bu denli kadın yönetici yok. Sizde kadın çalışsa da eviyle ilgili, onun için son çıkardığımız kendinden deterjanlı ve ıslak ev temizlik ürününü sadece Türkiye'de satıyoruz."