|
Kuralları yıkan adam
|
|
Murat Gönüllü üniversiteyi birinci sınıftan terk edip, İtalya'nın ünlü firması Benetton'un okulu Fabbrica'ya başvuruyor. Ancak yaş sınırı 25 olduğu için kabul edilmiyor. Ancak o yılmıyor Murat, "Kurallar insanlar için yapılmıştır, kurallar yıkılmak için yapılmıştır" tezleriyle, Benetton'u ikna ediyor. Bugün hazırladığı projeleriyle kurumun önemli isimlerinden biri.
Milano'da rejisör Murat Gönüllü ile karşılaşmam tamamen tesadüf. Milano'lu Türkler'i keşfetmeye giderken, Gönüllü gerçekten keşif içinde keşif oldu. Yoğun bir günün ardından bir akşam vakti işini gücünü bıraktı, elinde bilgisayarı çalışmalarını göstermek için geldi. Hızına, coşkusuna, işine ve dahası yaşama olan inancına hayran oldum. İtalya'ya Benetton'un şu ünlü okulu Fabbrica'nın kurallarını alt üst ederek gelmiş. Siyah şapkası, siyah kalın çerçeveli gözlükleri, spor giyimi, coşkulu konuşması ile sizi projelerine sürüklemesi zor değil:
HAYATINI DEĞİŞTİREN ADAM "Fabbrica'ya olaylı bir şekilde kabul edildim. Uludağ İletişim Fakültesi'ni birinci sınıftan terk ettim. NTV'de 6-7 yıl post-prodüksiyon'da çalıştım. Çalışmalarımı Fabbrica'ya yolladım. Kabul için yaş sınırı 25'ti, benimki 27, tabii ki yaşımı yazmadım. Benetton'un Fabbrica'sından yanıt geldi. Çalışmalarımı beğenmişler ve beni kabul ediyorlardı. Ancak bundan sonra da bir cümlelik bir e-mail gönderdiler. 'Tam olarak ne zaman doğdun?' diye bir şey yazmışlar. Ben de yanıt verdim. Yaşımı öğrendiklerinde 'üzgünüz, sizi çok beğendik ama kuralları sizin için yıkamayız' dediler." Murat Gönüllü'nün kişiliği işte bu noktada ortaya çıkıyor, e-mailler aracılığı ile başlayan, ping pong maçını sonunda Gönüllü kazanıyor. Murat, "kurallar insanlar için yapılmıştır, kurallar yıkılmak için yapılmıştır" tezleriyle, aykırı reklam kampanyaları ile ünlenen Benetton yetkililerini ikna etmeyi başarıyor. Murat Gönüllü kendisini Benetton'un okuluna kabul eden Fabbrica'nın Film-Video bölümü başkanı Marco Müller için "hayatımdaki önemli insanlardan biri, hayatımı değiştirdi" diyor. Müller, Murat'ı yaş kuralını yıkıp Fabbrica'ya alan insan. Müller 1998-2002 arasında Benetton grubunun "Komünikasyon üzerine Araştırma Merkezi" olan Fabbrica'da Film- Video bölümü başkanlığı yaptı. Bu yıl Venedik Film Festivali başkanlığına atanan Müller daha önce Rotterdam ve Locarno film festivallerini yönetti. Benetton'da yeni sinemacıların formasyonundan sorumlu olan Müller sonunda, "Ne olursa olsun, ben bu adamı istiyorum" diyor ve 2001 yılında Gönüllü'nün İtalya'ya gelmesini sağlıyor. Gönüllü, Fabbrica ile deneme süresinden sonra bir yıllığına bir kontrat imzalıyor. Bu sürede Benetton'a dünyanın dört bir yanındaki megastore'larında gösterilecek reklamlar hazırlıyor. "Benetton reklam departmanıyla ortak çalışmalar yaptık. Biliyorsunuz, Benetton reklamlarını TV spotu olarak yapmıyor, yıllar boyunca yaptığı 5-6 spotu geçmez. Dünyaca ünlü ama en az TV spotu olan marka. İletişim yolları farklı. Billboardları ve kendi megastore'larını kullanıyorlar. Mimari olarak bile aynı olan metropollerdeki megastore'larında, video- wall'ları kullanıyorlar" diyor. Murat Gönüllü Benetton'un siyah beyaz kıyafetleri için hazırladığı video şans konsepti üzerine kurulu. "Konsepti bir yerden yakalamak gerekiyor" diyor. Siyah beyaz zarların dönüp dönüp 6 geldiği bir spotta araya serpiştirilen siyah beyaz kıyafetler, yine satranç tahtasında taşların kendi arasında oynadığı oyun, siyahbeyaz bulmaca zemininde "black-white" yazarak oyunu önce bitirmeye çalışan iki el. "Siyah ve beyaz'ı şans konsepti etrafında döndürdüm" diyor. Bu spotlar, New York, Tokyo, Viyana, Londra, Paris, Milano, Berlin'de Benetton'un megastore'larında gösterildi.
ON PARMAĞINDA MARİFET Gönüllü "Benetton'un, playlife, killerloop, markalarında da video spot, sunum filimleri hazırladım. Fabbrica tarihinde Benetton'a en çok iş yapan kişiyimdir." diyor. Benetton yetkilileri Gönüllü'den bir de Benetton'un kişiliği üzerine bir presentasyon klibi yapmasını istiyorlar. Murat, bu videoyu bize Milano'da gösterdi. Genç, dinamik ve her renkten gencin ekranda akan imajları arasına serpiştirilmiş "ben hazırım, farkındayım, açık fikirliyim, hassasım ve insanım" sloganları. Benetton'un kişiliğinde Murat'ın izlenimi ve düşüncelerinin izi var. Murat pop gruplarına video klipleri çekiyor, MTV'de yayınlanıyor. Saraybosna için çektiği belgesel Cannes Film Festivali'nde gösteriliyor. Uluslarası İnsan Hakları Örgütü için işkenceye karşı bir spot hazırlıyor. Ve cep telefonu operatörü şirketi 3'ün de İnternet ve TV koordinatörü sorumlusu olarak çalışıyor.
|