kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Teknoloji
    Otomobil
    Sinema
    Hobi
    Çizerler
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Usta ve çırak
Usta ve çırak

Geçen hafta, kırk yıllık dostum Oğuz Aral'ın Ebru Çapa'yı fiştekleyip yazdırdığı yazıdan anlayabildiğim kadarıyla, Oğuz, beni çok özlemiş. Neler yaptığımı da merak ediyor. Bir yandan oyunlarımı sergiliyorum, film yapıyorum.. Bir yandan da belki de ilerde karşılıklı oynayacağım gençlerle birbirimizden birşeyler öğrenmeye çalışıyoruz.. Show TV'de yayınlanıyor. Oğuzcuğum selam eder, yanaklarından öperim.

Oyunculuk işinde, ustalar çırakları yeteneklerini günışığına çıkarıp parlatsınlar diye sıkı bir eğitimden geçirirler. Çıraklarını eğitirken kendilerini de yeni baştan tornadan geçirip, şekillendirirler, bilgilerini, mesleğin eğitim yöntemlerine bakışlarını tazelerler, sorgularlar. Her eğitime, yetiştirme çalışması o mesleğin eğitiminin de sorgulandığı bir süreçtir.. Ya da öyle olmalıdır.

Oyuncu adayının kendi içindeki cevheri ortaya çıkarıp parlatması için yardıma ihtiyacı vardır.. Ya gider bir öğretmene öğrenci olur ya da bir ustaya çırak.. Öğretmen öğrenci ilişkisinden çok usta çırak çalışması beni daha çok heyecanlandırır. Usta çırağa kendini görmesi, keşfetmesi, yeteneğini ortaya çıkarması için yollar tarif eder. Der ki, "Esin perisi asla tembelleri, disiplinsizleri, nemelazımcıları ziyaret etmez. 'Yahu ben nasıl olsa oynarım, doğuştan oyuncuyum' diyenlerin semtine bile uğramaz." Usta çırağa der ki: "Zihnin ve bedenin özgür olsun, çalışma yöntemin disiplinli ve bilimsel. Enstrümanın bedenindir. Bedeninle insanlara öyküler anlatacaksın. Nasıl ki her kemancı mükemmel bir kemanla konser vermek isterse, sende bedenini eğiterek, iyi bir enstrümana dönüştürmeğe çalışarak başlayacaksın bu işe... İyi bir usta elinden çıkmış bir çelloya, piyanoya, kemana dönüştüreceksin adeta bedenini. Ustaların sana öğrettikleriyle kendi gözlemlerini, bilgilerini, deneyimlerini harmanlayacaksın. Sürekli okuyup, izleyip, araştırıp, sağlam bir bakış açısı geliştireceksin. Hem zihninde hem dünyada olup bitene büyük bir duyarlıkla yaklaşacaksın..."

Usta ve çırak soluklanırlar.. Usta bundan sonra neler anlatması gerektiğini düşünür.. Çırak da ne zor bir işe giriştiğini.. Usta der ki, "Sanatlar geçmişi bugüne, bugünü yarına bağlamaya çalışan köprülerdir. Sanatçılar birleşmez gibi görünen iki yakayı, birbirinden çok uzak duran kıyıları ve insanları birleştiren, köprüler kurarlar. Sen de ayrı dünyaları birbirine bağlayan bir köprü ustası olma yolundasın. Oyunculuk sanatında en yüksek mertebe çırağın kendi kendinin ustası olabilmesidir.. Sonra çevrene toplayacağın çıraklarla, yeniden çırak olur ustalığa giden yolda yeni ve her seferinde çok farklı bir denemeye koyulursun."

Bir sürü anahtar koyar çırağın önüne usta; der ki: Doğduğun büyüdüğün yer olan, düşünce sistemini oluşturan ana dilinle iyi geçineceksin. Dille olan ilişkin oluşturuyor düşünce sistemini. Düşüncedir bedene can veren. Der ki: Bedenini çok iyi akort edilmiş bir enstrümana dönüştüreceksin. Çünkü öykülerini sesinle ve bedeninle anlatacaksın. Der ki: Kurulu düzene, sıradan olana muhalif bir bakış geliştireceksin. Anlatıp eğlendirirken, neşeni ve sorular sorma heyecanını yitirmeyeceksin. Der ki: Takım ruhuna saygılı bir oyuncu olacaksın. Çünkü oyunculukta değil her meslekte takım oyunu oynanıyor artık. Der ki usta: Asıl önemli olanın ilk bakışta farkedilmeyen, gözle görünmeyen olduğunu bileceksin. Sürekli düşünüp, okuyup, dinleyip, izleyip araştıracaksın. Kendini yenileyeceksin. Kendini yenilemeyenler yalnızca oyunculukta değil hiçbir işte başarıl olamaz. Der ki: Geldiğin yer değil gittiğin yoldur önemli olan. Büyük bir hızla tanınmış biri olabilirsin.. Daha büyük bir hızla da unutula bilirsin. Tanınmış ünlü biri olmak, yaptığın işte kolaylıklar sağlar. Ama unutma ki çok tanınmadan da her meslek dalının çok başarılı, çok usta çok kalıcı imzalar atan işçileri vardır. Önemli olan sanatların en büyüğü olan yaşama sanatının usta bir işçisi, oyuncusu olmaktır.

Der ki usta: Tabuları kırmayı, yerleşmiş değerlere karşı çıkmayı bileceksin önce. Herkesin izleyebileceği, isterse yararlanabileceği, gerektiğinde sorgulanabilen bir eğitimden yana olacaksın. Zaten yaşam dediğin de kendimizden birer usta çıkarmaya çalıştığımız bitmek tükenmek bilmeyen bir çıraklık mevsimi değil mi? Hepimiz kendimizden yaptığı işin ustası bir çırak usta bir yaşam oyuncusu usta bir dost yaratmaya çalışmıyor muyuz ki?

Ali Poyrazoğlu

DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Seçimlerin galibi şimdiden belli
 Bir Beyoğlu klasiği: Yeni Melek
 Kafa karışıklıkları kuşakların hayatını hep yokuşa sürdü
 Aerobikli, internetli, nargileli cami
 Buradaki köpekler çok şanslı
 Cengiz Han Büyükada'da
 Ünlü tasarımcıdan yeni proje
 Genel istek üzerine
 Yaradan böyle istedi
 İstanbul'u sevmezse gönül aşkı ne anlar?
 Son halifenin kitapları artık okunacak
 Bu duvarın altında Filistin halkı kaldı
 Hollanda'ya ucuz uçuş
 BM yardımını Orex taşıdı
 JAA'nin Komite Başkanı Yalçın
 Hukukun cesur kadınları
 Kısa...kısa...kısa...
 Dondurması meşhur
 Çorap derdi yok
    Aktüel Pazar Yazarlar
  » Güncel
    Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
MEHMET ALTAN
Akçaabat köftesi...
Hep Karadeniz ile geç tanıştığıma...
ŞERİF ERCAN
Azra'nın gözü Hollywood'da
Birkaç ay önce Dünya Güzeli...
BALÇİÇEK PAMİR
Herkes gizlice güzelleşiyormuş meğer
Sabah yönetimine...
ALİ ESAD GÖKSEL
Değişimin acısı ve tadı
Eskiden Markiz'e giremezdik...
ÖNCEL ÖZİÇER
Bu hususta anladığımdır, usta
Mason kelimesi...
AYŞE YAĞCI
Resim gibi bir şehir
Venedik'in kalbi sayılan San Marco...
ERGUN HİÇYILMAZ
Bu toprakların gayrimüslimleri
Onların dilleri, dinleri...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Geçmişi olmayan Asyalılar
Singapur-Yeni Asya'nın ada...
STELYO BERBERAKİS
İktidar da yorulur
Fiyat listesi, mönü, hatta garson da...
FİKRET AYDEMİR
Çikolata Karakterler
Masumlar sütlü,...
YASEMİN TAŞKIN
Gazetecilerin Seçimi
Roma'daki yabancı basın merkezinde,...
ASLI AYDINTAŞBAŞ
Tanrı'nın Mekanı
Amerika'nın bilinmeyen yüzünde katı...
Kebabın en lezzetlisi nerede yenir?
Kebap Urfa, Gaziantep ve Adana'da mı yenir, yoksa İstanbul'da mı? Sabah...
Caddenin değişmeyen adresi
Bağdat caddesinin klasiklerinden Carpe Diem Cafe-Bar ve Restaurant olarak...
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Sarı Sayfalar | Günaydın | Bizimcity | Kapak Güzeli | Astroloji | ON Magazin | Sağlık | Cumartesi | Aktüel Pazar | Teknoloji | Otomobil | Sinema | Hobi | Çizerler
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.